Page 551 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 551
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
konuyu pekiştirmeye çalışır (Pesen ve Çiftçi, 2016). Buna rağmen yöntemde kavranması beklenen üst düzey
hedefler gerçekleşememektedir (Altıkulaç ve Akhan, 2010). Çünkü bu yöntemde öğrenci pasif kalmakta-
dır. Öğrenci pasif haldeyken ondan aktif bir şekilde katılım beklemek ise yöntemde çelişki yaratmaktadır.
Yaygın olmasına karşın çokça eleştirilen bu yöntemde bulunan yanlışlar, yanlış bir ders çalışma prog-
ramını doğurmakta ve bu sayede de öğrenciden beklenen akademik performans istenen düzeyde olama-
maktadır. Verilen müzik eğitimi sayesinde öğretilen soyut kavramlar somuta dönüşerek öğrenmeyi daha
da kolaylaştırmakta, pekiştirmek için kullanılan örneklerin yerini daha rahat doldurabilmektedir. Öğretim
materyali olarak müziğin tercih edilmesi ise birçok yanlışı düzeltecektir. Bu anlamda da Murphey (2010),
şu değerlendirmeleri yapmıştır:
“İlki, müziğin akılda kalıcı olması ve anlama için daha rahat bir ortam sağlaması, ya da müziğin ritminin
bir şekilde vücudun ritmiyle uyumlu olması veya taşınan mesajın derinlerdeki hislere ve estetik anlayışına
dokunması, tekrar eden dil bilgisel yapıların ve sözcüklerin motivasyon kaybına neden olmayan bir yolla
öğrenmeyi pekiştirmesidir. İkinci neden, müzik özellikle çocuklar, ergenler ve gençler için oldukça motive
edicidir. (s.3).”
Öğretim aşamasında, eğitsel şarkıların dinlenmesi, bazı derslerde arka fonda müziğin olması, enstrü-
man kullanımı ortamın ve eğitim sürecinin daha eğlenceli olmasını sağlayacaktır (Pesen, ve Çiftçi, 2016).
Müziğin beyin gelişimindeki etkisinin yanı sıra motive edici etkisi de kullanılarak istenilen akademik başarı
düzeyinin de artması sağlanacaktır. Bu nedenle bu çalışma “Müziğin öğrencilerin akademik başarısının
artmasında bir yeri var mıdır?” sorusundan yola çıkılarak oluşturulmuştur.
Alan yazın taramasında, (Gençel Ataman, 2014; Gün, Köse, 2012; Özdemir, Coşkuner, 2018; Özevin,
2006; Pesen, Çiftçi, 2016; Şendurur, Akgül Barış, 2002; Turan, Çelik, 2019)’a göre müzik, öğrencileri pozitif
etkileyen bir daldır ve eğitimde kullanıldığı zaman artı yönde etkileri görülmüştür. Bu bağlamda müzik eğitimi
ve akademik başarı arasında anlamlı bir bağ olduğu görülmektedir. Bazı çalışmalara bakıldığında özellikle
Mozart müziğinin istenen akademik başarıda önemli bir katkısının olduğu görülmüştür. Bu anlamda en çok
rağbet gören çalışma Rauscher ve Shaw’ın 1993 yılında yaptıkları “Mozart Etkisi” dir. Çalışmada Mozart
müziği ile matematik ders başarısı arasında olumlu bir etkinin varlığı ortaya konmuştur (Campbell, 2001,
akt. Gençel Ataman, 2014). Mozart müziğini dinleyen grubun test puanlarının anlamlı bir farkla yükseldiği
belirlenmiştir (Rauscher, Shaw, 1994, akt. Gençel Ataman, 2014).
Taramada en yakın çalışma olarak “Müzik Eğitimi ve Çocuklarda Bilişsel Başarı (Şendurur, Akgül Barış,
2002)” belirlenmiştir. Şendurur ve Akgül Barış (2002)’ın yaptığı çalışmada liseye devam eden 2 ve 3. sınıf
öğrencileri ile ön test-ara test-son test çalışılmış ve yılsonu karne not ortalamaları karşılaştırılmıştır.
Araştırılan bir çalışmada (Ata Doğan ve Akman, 2019) ise matematik-müzik ilişkisini okul öncesinden lise
eğitimine incelemiş çalışmaların incelemesini yapılmıştır.
Yapılan alan yazın taramasında lise öğrencilerinin başarı düzeylerinin verilen müzik eğitimi ile ilişkisi
gözden geçirildiğinde yalnızca 1 çalışma (Şendurur, Akgül Barış, 2002) bulunmuştur. Çalışmaların geneli
incelendiğinde çoğunluğun okulöncesi 6 yaş ve ortaokul 6-7. Sınıf düzeyleri ile çalıştığı görülmüştür. İlko-
kula devam eden öğrencilerle de yapılan çalışmalar bulunmaktadır. Ancak lise düzeyinde eğitim gören
öğrencilerle yapılan çalışmaların bu denli eksikliği göz önünde bulundurmuş ve çalışma örneklemine lise
öğrencileri de dâhil edilmiştir. Bu sayede de çalışmanın önemi belirtilmiştir.
Bu çalışmanın amacı öğrencilerin akademik başarılarının müzik eğitimi ile ilişkisinin yeni bir anket
formu geliştirilerek karşılaştırılmasıdır. Çalışmanın ana problem cümlesi “Öğrencilerin akademik başarıla-
rında müziğin yeri var mıdır, müzik bu başarıyı nasıl etkilemektedir?” şeklinde belirlenmiştir. Alt problem
olarak da şu sorular sorulmuştur:
• Öğrenciler müziği ders çalışırken de dinleyebiliyor mu?
• Müzik gerçekten öğrencilerin odaklanmasına bir engel midir?
• Müzik öğrenciler için yalnızca bir hobi midir?
- Bildiri Metni - 551 Eğitimde Yeni Normlar-II