Page 552 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 552
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
2. Yöntem
Araştırma Modeli: Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanıl-
mıştır. Tarama modeli geçmişte veya günümüzde bir durumu aynen betimlemeyi amaçlayan araştırma
modeli olarak tanımlanır (Karasar, 2010). Büyüköztürk (2014)’e göre tarama modeli ise genelde diğer
araştırmalarla kıyaslandığında daha geniş örneklemler üzerine çalışılan bir konu ya da olay ile ilişkili ka-
tılımcıların bakış açılarına, ilgi, kabiliyet, davranış, beceri gibi niteliklerine bakılan bilimsel bir incelemedir.
Araştırmanın Evren ve Örneklemi: Araştırmanın genel evrenini Türkiye sınırları içerisinde eğitim gören
tüm ilkokul, ortaokul ve lise öğrencileri oluşturmaktadır. Bu araştırmanın örneklemi seçilirken kolay ulaşı-
labilir örnekleme türünden faydalanılmıştır. Baltacı (2018)’ nın belirttiği üzere; kolay ulaşılabilir örneklem,
kolay olanı seçmek ve zamandan tasarruf etmek için tercih edilen bir yöntemdir. Çalışmaya toplamda
315 öğrenci katılım göstermiştir.
Veri Toplama Aracı: Ankette toplamda 2 bölüm bulunmaktadır. İlk bölümde demografik özellikler
bölümü, ikinci bölümde ise uzman görüşü doğrultusunda son hali verilmiş anket maddeleri bulunmak-
tadır. Anketin 2. bölümünde cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi, yaş aralığı, başarı durumu, anne-baba eğitim
durumu, aylık toplam gelir gibi demografik özelliklerin bulunduğu bir form da beraberinde bulunmaktadır.
Araştırmacılar tarafından geliştirilen ankete son hali verilerek örneklemdeki gönüllü katılımcılar üzerinde
uygulama yapılmıştır.
Anket Geliştirme Süreci: Büyüköztürk (2005)’e göre, anket geliştirme aşamaları şu şekilde verilmiştir:
a. Problem Tanımlama:
İlk olarak alan yazın taraması yapılmıştır. Daha sonrasında literatürde daha önce yapılmış araştır-
malar dikkate alınmış ve bu çerçeve dahilinde bir araştırma problemi belirlenmiştir.
b. Madde Yazımı:
Alan yazın taramasında ortaya çıkan anketler, ölçekler, görüş belirleme formları (Küçükosmaonoğlu,
2015; Saygı, Şeker, 2013; Yayla Atak, 2019; Uzun, 2018; Artemiz, 2010) gözden geçirilmiş ve bu formlar
doğrultusunda anket maddeleri oluşturmak amacıyla 29 maddelik bir madde havuzu oluşturulmuştur.
Maddeler için beşli likert çalışılmıştır. Maddeler ilk olarak 1’den 5’e kadar derecelendirilmiştir. Daha sonra
bu derecelendirmede olumludan olumsuza gidilmiştir. 1 en olumlu; 5 en olumsuz olarak belirlenmiştir.
1- Kesinlikle katılıyorum
2- Katılıyorum
3- Kararsızım
4- Katılmıyorum
5- Kesinlikle Katılmıyorum
c. Uzman Görüşü Alma:
Hazırlanan madde havuzu uzman değerlendirme formu şekline getirilerek uzmanların değerlendir-
mesine sunulmuştur. Çalışma; Türkçe dil uzmanı, ölçme değerlendirme uzmanı, eğitim bilimleri uzmanları
dahil olmak üzere 5 farklı uzman tarafından değerlendirmeye alınmıştır. Uzmanların %70-80 oranında
hemfikir oldukları maddeler ankette bırakılmış, diğer maddeler anketten çıkartılmıştır. Anket maddeleri
değerlendirilirken Türkçe diline uygunluk, amaca uygunluk, ölçme ve değerlendirmeye uygunluk gibi özel-
likler göz önüne alınmıştır.
d. Ön Uygulama ve Ankete Son Şeklinin Verilmesi:
Uzman görüşleri dikkate alınarak anket maddeleri yeniden gözden geçirilmiştir. Anketin son halinde
21 maddelik çoktan seçmeli sorular bulunmaktadır. Ayrıca demografik özelliklerin bulunduğu bir form da
artvincovidcongress.org 552 - Bildiri Metni -