Page 582 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 582
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Grafik 4. Desen dersinin yüz yüze işlenmesini faydalı görenler
Yükseköğretimde desen dersinin yüz yüze gerçekleştirilmesine yönelik katılımcı görüşlerini gösteren
grafik 4 incelendiğinde; “katılıyorum” %65,2, “fikrim yok” %17,5 ve “katılmıyorum” %17,2 olduğu görül-
mektedir. Örneklem grubunda bulunan 212 katılımcının yarısından fazlası yöneltilen ifadeye katıldığını ifade
ederek ilgili dersin yüz yüze yürütülmesinin uygun olacağını düştüğünü ifade etmişlerdir.
Sonuç
Araştırmanın bulgularına dayalı olarak aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır:
Covid-19 sürecinde zorunlu çevrimiçi gerçekleştirilen desen dersinin avantajlarına yönelik sorulan
soruya alınan cevaplar neticesinde elde edilen bulgular değerlendirildiğinde; katılımcıların %24’ü gibi büyük
bir çoğunluğunun avantajı olmadığını savunmasının önemi ortadadır.
Bu büyük çoğunluğun ifadesi yanı sıra katılımcıların birçoğunun da bu soruya hiç cevap vermemiş
olması düşündürücüdür. Katılımcıların bir kısmı ise (14,4%) dünyayı saran pandeminin yol açacağı olası
sağlık sorunlarının önüne geçtiğinden çevrimiçi eğitimin uygun görüldüğünü beyan etmiştir.
Bu beyan ile pandemi sürecinde yüz yüze eğitimin uygun görülmediği açıktır. Bununla birlikte katı-
lımcıların yüksek bir oranla üzerinde durdukları bir diğer konu ise bilgiye kolay erişim (15,1%) konusunda
olumlu katkısıdır. Bu durum genel itibari ile irdelendiğinde bilgiye kolay erişimin pandemi sürecinde desen
dersi için olumlu etki olarak öne çıktığı söylenebilir.
Covid-19 pandemisi süreci yükseköğretimde zorunlu çevrimiçi eğitim kapsamında desen dersinin de-
zavantajlarına yönelik sorulan soruya alınan cevaplar neticesinde elde edilen bulgular değerlendirildiğinde;
katılımcıların iletişim yetersizliği (22,1%), anatomi/model/obje eksikliği (19,2%) ve motivasyon eksikliği
(17,9%) konularında ağırlıkla beyanda bulundukları görülmektedir.
Genellikle bu süreçte öğrencilerin öğreticiler ile iletişimde sorun yaşadıklarından bahsetmeleri, bazı
terim, kavram ve teknik bilgiye hakim olmadıkları için anlatılanları anlamlandıramadıkları ve bunun gide-
rilmesi için çevrimiçi ortamda herhangi bir girişimde bulunamadıkları fikirleri ön plana çıkmaktadır.
Bununla birlikte öğrencilerin model temin etmede yaşadıkları güçlüğün yanı sıra üç boyutlu formların
kağıda aktarılması konusunda zorluk yaşadıkları anlaşılmaktadır. Bu sorunun ortadan kaldırılması için yüz
yüze eğitimde olduğu gibi göster-yaptır tekniği gibi farklı tekniklerin kullanımı gerekmektedir.
Katılımcıların çevrimiçi eğitimde uygulama ağırlıklı desen dersinin etkili olmadığına yönelik farklı birçok
fikirlerinden hareketle oluşmuş motivasyon kaybı da yaşanılan dezavantajlardan bir diğeridir. Kişilerin ya-
pabilirlik düzeyini önemli ölçüde etkileyen motivasyonun çevrimiçi eğitimden kaynaklı düşük olması büyük
bir sorun olarak görülmektedir. Bu soruna çözüm getirilmediği takdirde bireylerin yaşantılarının birçok
noktasında olumsuz etkileri ile karşılarında olacaktır.
Bu sonuçların yanında katılımcıların Covid-19 sürecinde dahi olsa %65’inden fazlası dersin yüz yüze
yürütülmesinin daha faydalı olacağını düşünmesi; çevrimiçi eğitimin desen dersi özelinde yeterince verimli
artvincovidcongress.org 582 - Bildiri Metni -