Page 578 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 578
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
GİRİŞ
Dünya çapında bir anda patlak vererek insanlığın günlük yaşantısını değiştiren Covid-19 Pandemisi ile
değişen birçok konu, anlayış, yaşam şekli, sosyal hayat ve en önemlisi eğitim sistemi olumlu ve olumsuz
yönleri ile belirmiştir. Bu değişim birçok kademede olduğu gibi yükseköğretimde de etkili olmuştur.
Yükseköğretimin çeşitli alanlarında çevrimiçi gerçekleştirilmesi gereken dersler içerisinde uygulamalı
derslere parantez açmak gerekir. 2019 yılında Salderay yaptığı araştırmada katılımcıların gerek eğitim sü-
reçleri içerisinde gerekse mezun olduktan sonra karşılaştıkları durumların, edinmiş oldukları deneyimlerin
de görüşlerinin şekillenmesinde etkili olduğundan bahsetmektedir.
Uygulamalı derslerin eğitim süreçlerinde kullanılan birçok teknik ve yöntemler uzaktan eğitim süre-
cinde kazanımların elde edilmesine yönelik olarak mutasyona uğramıştır diyebiliriz. Bu durum Salderay’ ın
da bahsettiği gibi öğrencilerde ileriye dönük kaygı yaşamalarında etkili olabilir. Fakat öğrencilerin alanına
yönelik hazırlanmış kazanımların edinimi; Demirci Katırancı’ nın 2017 yılında bahsettiği gibi aslında bireyin
kişilik gelişimine de olumlu katkılar sunmaktadır.
Bu bağlamda incelendiğinde sanat eğitiminin temel taşlarından biri olarak nitelendirilebilecek desen
gibi uygulamalı dersler; birebir öğretimin gerçekleştiği, süreç anında öğreticinin öğrenene yönelik düzelt-
me önerileri vererek gelişimin takip edildiği ve kişiliklerinin de bir şekilde oluşturulduğu disiplinlerdendir.
Sürecin ilerleyişinin bu denli etkileşimli ve sonuçlarının önemli olduğu düşünüldüğünde çevrimiçi öğ-
retimin durumu, ilgili eğitimi alan veya veren kişilerin görüşleri ile saptanarak ileri araştırmalara yönelik
durum saptaması gerekliliği belirmiştir. Katılımcıların görüşleri ile belirlenecek bu durum problem olarak
ele alınmıştır.
Yöntem
Bu araştırma nitel araştırma yöntemlerinden açık uçlu sorular ile şekillendirilmiş anket tekniği kulla-
nılarak gerçekleştirilmiştir. Ankete dahil olan toplamda 350 gönüllü katılımcının içerisinde pandemi süre-
cinde desen dersine öğrenci olarak katılan veya öğretici olarak ilgili dersi verenler örneklem grubu olarak
belirlenmiştir. Örnekleme dahil edilen katılımcı sayısı 212’dir.
Nitel teknikler araştırmacıların diğer insanların anlayış ve algılarından pay almalarına ve insanların
günlük yaşantılarını nasıl yapılandırıp anlam verdiklerini keşfetmelerine olanak sağlar (Berg ve Lune, 2019,
s20). Nitel araştırmalarda anket tekniği açık uçlu sorulara verilen cevaplar ile elde edilebilir. Böylelikle
araştırmacılar tarafından öngörülemeyen bazı konular veya kavramlar ile ilgili de veriler toplanabilir.
Araştırmada açık uçlu sorulardan oluşan anket çevrimiçi platformlar kullanılarak gönüllü katılımcı-
lara ulaştırılmıştır. Yapılandırılmamış ortamda katılımcıların tamamen kendi istekleri ile dahil oldukları ve
cevap verdikleri açık uçlu sorulara verilen cevaplar araştırmacıya yönlenmiştir. Demografik bilgiler yanı-
sıra eğitim ve iş deneyimlerine yönelik bilgiler ile de araştırmanın geçerliliğinin arttırılması sağlanmıştır.
Bulgular
Bu bölümde araştırma sürecinde elde edilen bulgulara yer verilmiştir. Araştırmadan elde edilen bul-
gular iki aşamada incelenmiştir. Bahsi geçen iki aşama: Çevrimiçi gerçekleştirilen desen dersinin avantajları
ve çevrimiçi gerçekleştirilen desen dersinin dezavantajları olacak şekilde örneklem grubu fikirlerinin so-
rulduğu anketlerden elde edilen cevaplardır. Bu cevaplar çeşitli yönleriyle ve alan yazın ile karşılaştırılarak
tartışılmıştır.
artvincovidcongress.org 578 - Bildiri Metni -