Page 731 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 731
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Eğitimciler için çevrimiçi eğitime ayak uydurmak zor olmuş çünkü öğretmenlerin çevrimiçi eğitim teknik
becerileri henüz yeterince iyi gelişmemiştir. Bu sebeple eğitimcilerde çevrimiçi birçok ders almıştır. Konfor
alanının dışına çıkan eğitimciler hayal edebileceği tüm eğitim gelişmeleri ile ilgili değişimleri öğrenmiş ve
deneyimlemişlerdir. Eğitimciler, iyi tasarlanmış bir öğretim yönetim sistemi ile öğrenimi daha etkin ve ve-
rimli bir şekilde sürdürebilecekler ve iyi tasarlanmış eğitim sistemi ile farklı iletişim araçlarını öğrenmeye
ve öğretmeye fırsat bulacaklardır (Kim, 2020). Aynı zamanda öğretmenlerin öğrenme için teknoloji ve
uygulama açısından çevrimiçi öğretim öz yeterlikleri Covid-19 karantinası sırasında artmıştır (Ma vd., 2021).
Covid-19 Sürecinde Eğitim Alanındaki Değişikliklerin Öğrenciler Üzerindeki Etkileri
Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO) tarafından hazırlanan rapora göre, Covid-19
etkisi 2020 Nisan ayının ortalarında yükseldi ve okulların kapanması nedeniyle yaklaşık 1,6 milyar öğrenci
etkilendi (UNESCO, 2020). Birçok yerde düşük sosyoekonomik statü, etnik ve ırksal kategorilerle güçlü
bir şekilde örtüşen bu yüzden eğitim açısından en çok elde tutulması gereken öğrenciler, COVİD-19 ile risk
altında olma olasılığı en yüksek olan öğrencilerdir (Lashley vd., 2020).
Pandemi nedeniyle öğrencilerin bir öğrenme kaybına uğradığı ve kriz döneminde etkin bir öğrenme
sürdürülmediği takdirde sonuçların öğrencileri eşit şekilde etkilemeyeceği ve öğrencilerde kısa ve uzun
vadeli sonuçlar da dahil olmak üzere hem bilişsel hem de bilişsel olmayan becerilerin edinimini etkileye-
ceği ortadadır (Burke, 2020).
Çevrimiçi dağıtımda daha kapsayıcı olma stratejileri ve eşitsizlik kaynaklarının sebep olduğu etkenleri
vurgulamak için araçların, uygulamaların ve medyanın kullanımına yönelik birçok fikir gelişmiştir. Deneyimsel
veya aktif öğrenmeyi güvenli bir şekilde sürdürmek veya çevrimiçi konuları öğretmek için kılavuzlar ve bilgiler
araştırmacılar tarafından sağlanmıştır (Acevedo, 2020). Ancak, özellikle yeni benimsendiği kurumlarda,
çevrimiçi öğrenmenin etkin bir şekilde uygulanmasında öğrenenlerin memnuniyeti son derece önemlidir.
Sharma ve diğerleri (2020)’nin Nepal’de yaptığı bir araştırmada öğrencilerin çevrimiçi öğrenmeye
yönelik memnuniyetleri araştırılmış ve çevrimiçi derslere katılan 434 lisans ve lisansüstü öğrenci arasında
anket yapılmıştır. Öğrencilerin yarısından fazlası (%53.5) çevrimiçi öğrenmeden memnun kalırken %29.7
‘si tarafsız görüş vermiştir. Yakın zamanda benimsenmiş olmasına rağmen öğrencilerin çevrimiçi derslere
yönelik memnuniyeti iyi görünmekte olup zayıf bağlantılar üzerinde çalışmanın ve gerekli güncellemeleri
yapmanın öğrenci memnuniyetini daha da arttıracağı belirlenmiştir. Öğrencilerin büyük çoğunluğu çevri-
miçi uygulamaların kullanımının kolay olduğunu ve internet bağlantı gücünün etkili öğrenmeyi belirlediğini
ifade etmiştir (Sharma vd., 2020).
Çevrimiçi eğitimde tüm ülkeler gelişmede hızlı bir şekilde yol kat etmektedir. Ansari ve diğerleri
(2021)’nin Suudi Arabistan’da yaptığı bir çalışma öğrencilerin çevrimiçi eğitimlere yönelik algısını araştır-
mıştır. 281 öğrenci üzerinde yapılan bu çalışmada öğrencilerin 176’sı (%62) çevrimiçi öğrenmeye yönelik
memnuniyetlerini ifade etmişlerdir. Bu sonuç çevrimiçi öğrenmenin devamı konusunda öğrencilerin hemfikir
olduğunu göstermiştir. Araştırma sonucunda evinde ayrı bir odası olan öğrencilerin çevrimiçi öğretimden
daha fazla yana olduğu tespit edilmiştir bu yüzden evdeki çalışma ortamının öğrenciler üzerinde olumlu
bir etkisi olduğuna inanılmaktadır (Ansari vd., 2021).
Uluslararası düzeydeki üniversite öğrencilerinin çoğu, e-posta, sohbet odaları, ilan panoları ve çevrimiçi
dersler araçlarını kullanmada çevrimiçi eğitimin eş zamansız öğrenme fırsatları sunduğu konusunda çok
daha emin ve güvende hissetmektedirler (Singh ve Min, 2017). Ana kampüslerden ve şehirlerden uzakta
yaşayan öğrenciler için seyahat etmek ve ailelerinden uzakta yaşamak bazı zorluklara sebep olmaktadır.
Bu nedenle çevrimiçi eğitim öğrencilerin memleketlerinde kalmalarına ve eğitim isteklerini ve öğre-
nim sürecini yerine getirmelerine yardımcı olmaktadır. Araştırmalar çevrimiçi öğrenmeyi deneyimleyen
öğrencilerin online eğitim sistemini kabul etme oranlarının giderek artmakta olduğunu kanıtlamıştır. Bunun
sebebi çevrimiçi öğrenmeyi öğrencilerin daha az zaman alıcı bulması ve öğrencilerin evlerinin rahatlığında
öğrenmelerine olanak tanıyan esnek bir öğrenme yolu olmasıdır (Ansari vd., 2021).
- Bildiri Metni - 731 Eğitimde Yeni Normlar-II