Page 732 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 732
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Sanal Tabanlı Eğitim Sisteminin Faydaları
Çevrimiçi öğrenme, İnternet üzerinden gerçekleşen bir eğitim sürecidir. Hem çocuklara hem de
yetişkinlere uzak yerlerden eğitime erişim sağlayan veya çeşitli nedenlerle bir okula, meslek yüksekokuluna
veya üniversiteye gidemeyen öğrencilere öğrenme deneyimleri sağlayan bir uzaktan eğitim şeklidir. Uzaktan
eğitim yoluyla çevrimiçi öğrenme deneyimleri eşzamansız veya eş zamanlı olabilir.
Eşzamansız öğrenme, öğrenciler e-posta veya tartışma panoları gibi farklı medya araçları aracılığıyla
öğrenmeye katılmak için kendi zamanlarını seçebildiklerinde gerçekleşir. Öğrenciler, kendi seçtikleri zamanlarda
oturum açabilir ve etkinlikleri tamamlayabilir ve kendi hızlarında öğrenebilirler. Bunun aksine, eşzamanlı
öğrenme etkinlikleri, anında geri bildirim ile canlı video ve / veya sesli konferans yoluyla gerçekleşir (Hras-
tinski, 2008).
Asenkron veya senkronize olsun, çevrimiçi öğrenmenin çeşitli avantajları vardır: örneğin çevrimiçi
öğrenme aynı fiziksel konumda olmaya bağlı değildir ve bu nedenle katılım oranlarını artırabilir. Buna ek
olarak, çevrimiçi öğrenme, yüz yüze derslere katılmak için gereken seyahat ve diğer maliyetleri azalttığı
ve aynı zamanda tam zamanlı veya yarı zamanlı işlerle meşgul olan yetişkin öğrenciler için öğrenme fır-
satları sağladığı için uygun maliyetli olabilir (Yılmaz, 2019).
Ayrıca, katılımcıların şahsen tanışması gerekmediği için çevrimiçi öğrenme, katılımcılar ve eğitmen-
ler arasında iletişim için uygun bir araç olabilir (Kim, 2020). Çevrimiçi öğrenme öğrenci ve eğitimcilere
kendi kendine çalışma alışkanlıklarını geliştirmek için yeterli zaman sağlar (Sharma vd., 2020). Gerçekten
de teknoloji aracılı eğitim, pandemi sırasında öğretmenlerin ve öğrencilerin öğrenirken güvenli ve sağlıklı
kalmasını sağlamanın yanı sıra eğitimcilerin ve öğrencilerin iş ve akademik hizmetlerine uzaktan devam
etmelerine olanak tanımıştır (Chick vd., 2020).
Uzaktan eğitimin faydalarından en önemlisi, öğrencinin bulunduğu yerle sınırlı olmamasıdır (Fedynich
2014). Bu, uzaktan eğitimin sadece eğitim alanlarına gelemeyen öğrencilere sunduğu bir avantaj değil, aynı
zamanda farklı yaştaki öğrencileri meşgul etmek için deneyime ihtiyaç duyan ve bulundukları yere bağlı
kalmayan öğretmen adaylarına da sunulabilecek bir avantaj anlamına gelir.
Çevrimiçi iletişim, uzaktan eğitim ve iletilebilecek bilgi ve bilgi türleri için büyük bir gelişmedir. Eğitimciler
mesai saatleri içinde seyahat edebilmekte ve çeşitli konferanslarla beraber çevrimiçi eğitimlerine bulundukları
yerden devam edebilmektedir. Dahası, eğitim ve idareciler arasında daha fazla tartışma veya konuşma
gerektiğinde, görüntülü iletişim teknolojisi kullanılarak sanal bir toplantı düzenleyebilmektelerdir. Öğret-
menler bu sayede sorunları gözden geçirebilir, web kamerası önünde paylaşım yaparak veya çevrimiçi
sunum programlarını kullanarak görsel materyallerini paylaşabilmektelerdir (Kim, 2020).
Ansari ve diğerlerinin (2021) Suudi Arabistanda yapmış olduğu çalışmada öğrencilerin %50’den
fazlası çevrimiçi eğitimin rahat olduğunu, zaman kazandırdığını ve kendi kendine çalışma yapmaları için
zaman sağladığını vurgulamış ve dersler kaydedildiği için konuları anlamada araçları kullanarak istedik-
leri zaman tekrar kayıtları gözden geçirebildiklerini böylece ders katılımlarının arttığını ifade etmişlerdir.
Araştırmalar, ayrıca teknoloji aracılı eğitimin yüksek öğrenim kurumları üzerindeki uzun vadeli etkisi göz
önüne alındığında, uzaktan öğrenmenin, onu seçen öğrenciler için yüz yüze öğrenmeden daha iyi olabile-
ceğini göstermiştir (Burke, 2020)
Karaca ve diğerlerinin (2021) Sinop ilinde, 240 öğretmen üzerinde, çevrimiçi eğitimin faydaları üzeri-
ne yaptıkları anket araştırmasında ‘’mekân esnekliği sağlar’’ maddesi en yüksek ortalamaya sahip ibare
olmuştur. Bu maddeyi ‘’zaman tasarrufu sağlar’’ maddesi ve ‘’bağımsız öğrenme becerilerini geliştirir’’
maddesi takip etmiştir. En düşük ortalamaya sahip olan cevap ‘’daha çok öğrenciye ulaşmayı sağlar’’ ifa-
desidir. ‘’katılımı arttırır’’ ve ‘’bireysel farklılıklara hizmet etmeyi kolaylaştırır’’ seçenekleride ortalamaların
düşük olduğu maddeler arasında olmuştur.
Bu sonuçlar çevrimiçi öğrenmenin avantajlarından hangilerinin ön planda olduğunu göstermiş ve
çevrimiçi eğitimin faydalarını ele alarak araştırmalar ve planlayıcılar açısından bir gösterge sağlamış ülke
çapında hangi noktalar üzerinde durulması gerektiği konusunda örnek olmuştur. Özellikle internet kulla-
artvincovidcongress.org 732 - Bildiri Metni -