Page 79 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 79
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
GİRİŞ
Koronavirüs hastalığı (Covid-19), ilk olarak Çin’in Vuhan Eyaleti’nde Aralık ayında solunum yolu be-
lirtileri (ateş, öksürük, nefes darlığı) gelişen bir grup hastada yapılan araştırmalar sonucunda 13 Ocak
2020’de tanımlanan bir virüstür (Sağlık Bakanlığı (SB), 2021). Koronavirüsün pandemi ilan edilmesinden
sonra sadece sağlık değil her alana etkisi olmuştur. Bu alanlardan biri de eğitimdir. Covid-19 salgını sıra-
sında okulların salgını yayma ihtimalinden dolayı birçok ülkede olduğu gibi ülkemizde de yüz yüze eğitme
ara verilerek 23 Mart 2020 tarihinde uzaktan eğitime geçilmiştir.
EBA TV için TRT üzerinden 3 ayrı kanal 6 ayrı frekansta yayın yaparak her sınıfa uygun branş ba-
zında ders videoları yayınlanmıştır (EBA, 2020). “EBA TV İlkokul”, “EBA TV Ortaokul” ve “EBA TV Lise” ile
uzaktan eğitime başlanmıştır. Dersler 20’şer dakika olarak planlanmış aralarda ise 10’ar dakikalık etkinlik
kuşağı konmuştur. 13 Nisan 2020 Pazartesi gününden itibaren EBA platformu üzerinden 8. ve 12.sınıflara
canlı ders uygulaması getirilmiş, 23 Nisan 2020 tarihinden itibaren ise tüm sınıf kademelerinde canlı ders
uygulamasına geçilmiştir (MEB, 2020). Canlı ders uygulamasında öğretmenler ve öğrenciler çevrim içi
olarak karşılıklı ders işlemeye başlamışlardır.Uzaktan eğitimin geniş bir ifadesi yapıldığında; dijital ya da
yazılı iletişim kaynakları aracılığı ile gerçekleştirilen zaman ve mekândan kaynaklı oluşan sınırlılığı ortadan
kaldıran çok çeşitli öğrenme faaliyetini kullanıcılara sunan planlanmış, tasarlanmış disiplinler arası biçimsel
bir öğrenme faaliyetidir (Altıparmak vd., 2011)
Türkiye’de uzaktan eğitimin başlangıcı 1927 yılına dayanmaktadır. Eğitim kurumlarının fiziki eksikleri
uzaktan eğitimin gelişim göstermesini sağlamıştır. Bu sistem zamanla ilk, orta, lise, yükseköğretim dere-
celerinde de kullanılmaya başlanmıştır. 2 Haziran 1927 tarihinde Milli Eğitim Bakanı, Müsteşar, Milli Talim ve
Terbiye Azaları, 11 Maarif Emini ve Umum Müdürü bir araya gelerek Türkiye’de eğitimin temel sorunlarını
ele almışlardır. Bu toplantıda gelişmiş ülkelerin eğitim sistemleri irdelenmiş olup Türkiye’deki eğitim soru-
nun çözümünün mektupla öğretim yöntemi olduğu konusunda karara varılmıştır (Arar, 1999).
Uzaktan eğitim çeşitli yöntemler aracılığıyla gerçekleştirilebilmektedir. Uzaktan eğitimde amaç bir
noktadan birçok noktaya eğitim faaliyetlerinin ulaştırılmasıdır. Bu yöntemler Şekil 1’de gösterilmiştir.
Şekil 1: Uzaktan Eğitim yöntemleri (Çukadar ve Çelik, 2003)
İnternet tabanlı uzaktan eğitim, eğitimdeki fırsat eşitsizliğini gidermek ve öğrenim faaliyetlerini arttı-
rabilmek amacıyla ortaya çıkmıştır. İnternet tabanlı uzaktan eğitim çok yönlü bir sistem olmasına rağmen
çeşitli dezavantajları da bulunmaktadır. Kullanıcıların ekonomik anlamda zorlanması bu teknolojinin yaygın-
laşması önündeki büyük bir engeldir. Bununla birlikte internet tabanlı uzaktan eğitimin gelişmesine yönelik
diğer engelleri ise aşağıdaki şekilde sıralayabilmek mümkündür (Altıparmak vd, 2011). Diğer dezavantaj-
ları; ekonomik durumu elvermeyen öğrencilerin bilgisayarlarının olmaması, internet kullanım ücretlerinin
yüksek olması, teknik problemler yaşanması, öğrenci ve öğretmenlerin yeterince bilgiye sahip olmaması
olarak sıralanabilir.Bu araştırmanın amacı Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda görev yapan Fen Bilimleri
öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik görüşlerini belirlemektir. Bu amacı gerçekleştirmek için aşağıdaki
- Bildiri Metni - 79 Eğitimde Yeni Normlar-II