Page 93 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 93
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
görüşleri, konuyla ilgi ve alakadarlığının tespit edildiği bir bilimsel yöntemdir (Büyüköztürk, 2014).
Araştırmanın evren ve örneklemi: Araştırmanın evrenini Türkiye’deki ilkokul, ortaokul ve liseye devam
eden öğrenciler oluşturmaktadır. Çalışma anketi devlet ve özel okullara devam eden ilkokul, ortaokul ve
liseden 304 gönüllü öğrenciye uygulanmıştır. Örneklem türü olarak, kolay olanı tercih ederek zamandan
tasarruf etmek amacıyla kullanılan kolay ulaşılabilir örneklem türünden yararlanılmıştır (Baltacı, 2018).
Veri Toplama Aracı: Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından “Öğrencilerin Doğal Afet ile
ilgili Görüşleri’’ adlı anket formu oluşturulmuştur. Anket formu demografik özellik bilgi bölümü ve öğren-
cilerin “Doğal Afetlerle İlgili Görüşleri” bölümü olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Demografik özellik
bilgi bölümünde; cinsiyet, yaş, öğrenim görülen okul türü, öğrenim görülen okul seviyesi, bulunulan sınıf
düzeyi, okuldaki başarı durumu, anne-baba eğitim düzeyi ve aile aylık geliri gibi sorular bulunmaktadır. İkinci
bölüm olan “Öğrencilerin Doğal Afetlerle İlgili Görüşleri” bölümünde öğrencilerin doğal afetlerle ilgili bilgi
düzeylerini, duyarlılıklarını ve farkındalıklarını belirlemek amacıyla hazırlanan maddeler yer almaktadır.
Anket Geliştirme Süreci
Anket geliştirme sürecini ve aşamalarını Büyüköztürk (2005) yaptığı çalışmada açıklamıştır. Büyü-
köztürk (2005)’ e göre anket geliştirme aşamaları şu şekilde sıralanmaktadır.
1. Aşama. Problemi Tanımlama:
Belirlenen konuyla ilgili alanyazı taraması yapılmış ve konuyla ilgili literatürde yer alan çalışmalar
dikkate alınarak araştırma konusuyla ilgili alt problemler oluşturulmuştur.
2. Aşama. Madde Yazma:
Araştırmacılar tarafından konuyla ilgili anket soruları hazırlanmış ve taslak bir anket formu oluştu-
rulmuştur. Hazırlanan anket formunda öğrencilerin doğal afetle ilgili görüşleri formunda 45 madde yer
almıştır. Tüm sorular dereceli soru olarak oluşturulmuş ve olumlu cevaptan olumsuz cevaba doğru olacak
biçimde 5’li likert kullanılmıştır. Likert seçenekleri şu şekilde sıralanmıştır:
1. Kesinlikle katılıyorum
2. Katılıyorum
3. Kararsızım
4. Katılmıyorum
5. Kesinlikle katılmıyorum
3. Aşama. Uzman Görüşü Alma:
Araştırmada Türkçe dil uzmanı, ölçme değerlendirme uzmanı, eğitim bilimleri uzmanları olmak üzere
5 farklı uzmanla çalışılmıştır. Uzmanlara taslak formundaki 45 madde sunulmuştur. Uzmanların görüşleri
kapsamında genel olarak uzmanlar tarafından %70-80 oranda uyum gösterilen ve kalması onaylan
maddeler kalmış, diğer maddeler anketten çıkarılmıştır. Uzman görüşleri çerçevesinde anket maddeleri
Türkçe diline uygunluk, amaca uygunluk, ölçme değerlendirmeye uygunluk, anlaşılabilirlik ve uygulanabi-
lirlik kriterleri göz önünde bulundurularak değerlendirilmiştir.
4.Aşama. Ön Uygulama ve Ankete Son Şeklini Verme:
Uzman görüşleri kapsamında anket maddeleri tekrar değerlendirilmiş ve ankete son hali verilmiştir.
Son hali verilen anketin birinci bölümünde demografi bilgi içerikli sorular, ikinci bölümü olan “Öğrencilerin
Doğal Afetlerle İlgili Görüşleri” bölümünde ise 25 madde yer almıştır. Bununla beraber Covid-19 pandemi
sürecinde gerçekleştirilen anket uygulaması uzaktan eğitim koşullarından dolayısıyla alınan tüm resmi
izinler çerçevesinde çevrimiçi olarak dönüştürülmüştür. Veli izin kısmının olduğu bir seçenek de eklenmiştir.
Gönüllülük esasına bağlı olarak öğrencilere telefon, e-posta üzerinden ulaşılmış ve anket formu uygu-
lanmıştır. Uygulama sonucunda anket maddeleri 3 kategoriye ayrılmıştır. 1. kategori, öğrencilerin doğal
- Bildiri Metni - 93 Eğitimde Yeni Normlar-II