Page 92 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 92

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




             Afet yönetimi toplumdaki bireylere afet bilinci kazandırmak için gerekli bir basamaktır bundan dolayı
        yaşanacak doğal afetlerden etkilenmemek ve büyük kayıplar vermemek için bireylere afet yönetimi ko-
        nusunun aşılanması gerekmektedir. Ülkemizde doğal afetlerin sık sık meydana gelmesinden dolayı küçük
        yaşlardan itibaren bireyleri afetle mücadele ve afet yönetimi konusunda bilgilendirmek yaşadıkları çevrede
        meydana gelebilecek doğal afetler hakkında onların daha bilinçli hale gelmelerini sağlamaktadır (Karakuş
        ve Önger, 2017).
             Afet eğitimi, eğitim alanındaki çalışmaların bir dalı olarak görülmektedir (Koç, Şeker, Evci ve Doğan,
        2020). Aileden başlayan bir süreç olarak afet eğitimini, okul çağındaki bireylerin okullarında almaları, on-
        ların bu konu hakkındaki faaliyetlerini sorumluluk olarak benimseyip uygulamalarında yardımcı olmakta-
        dır. Okul ortamında öğrencilerin doğal afet ile ilgili bilgi ve becerileri sınıf ortamında yaptıkları etkinlikler
        vasıtasıyla öğrenmeleri, yaparak ve yaşayarak öğrenme biçiminde olduğu için daha kalıcı olmaktadır (Fetihi
        ve Gülay, 2011).
             Ayrıca yaşanacak doğal afetler için afet eğitimi konusunda özellikle AFAD ekibinden olmak üzere birçok
        uzman tarafından okullarda bilgilendirme konferansları verilmektedir ve tatbikatlar düzenlenmektedir.
        Aynı zamanda AFAD sivil toplum kuruluşu tarafından sadece öğrencilere değil tüm bireylere doğal afet
        bilinci kazandırmak açısından afet bilinci eğitmenleri yetiştirilmektedir (https://www.afad.gov.tr/afadem/
        afet-bilinci-egitimi). Bu eğitmenler bireylere doğal afetlerle ilgili bilgi ve becerileri aşılamaktadırlar.
             Alanyazına taramasına bakıldığında deprem doğal afeti ağırlıkta olmak üzere doğal afetler bazında
        çalışmalar yer almaktadır. Alanyazına en yakın çalışma olarak Turan ve Kartal (2012)’nin hazırlamış olduğu
        çalışma belirlenmiştir. Turan ve Kartal (2012) yaptıkları çalışmada ilköğretim öğrencilerinin doğal afet kav-
        ramı ile yanılgılarını tespit etmek amacıyla bir çalışma ortaya koymuşlardır. Çalışmada, ilköğretim 5.sınıf
        öğrencilerinden 20 kişiye zihin haritası oluşturmaları istenmiş ayrıca doğal afet türleri, nedenleri ile ilgili
        genel sorular sorulmuştur. Uygulama sonucunda ise öğrencilerin genel olarak doğal afet olarak deprem
        gibi belli başlı doğal afetleri bildiği, doğal afetlerin oluşumu ile ilgili kavram yanılgılarına sahip oldukları araş-
        tırmacılar tarafından görülmüştür. Bununla beraber (Akçil, Toğrol, Mercan, Püskülcü, Tanırcan ve Baykal
        (2014)’ün “Temel Afet Bilinci Eğitim Programı” nın etkinliğini belirlemek amacıyla yaptıkları çalışmada, var
        olan temel afet bilinci eğitim programını yeniden düzenlemişlerdir.  Yenilenmiş programın etkinliğini belir-
        lemek amacıyla ilköğretim 8.sınıf öğrencileri üzerinde uygulamışlar ve verileri karşılaştırmışlardır.

             Araştırmanın amacı
             Bu çalışma ilkokul, ortaokul ve liseye devam eden öğrencilerin doğal afet ile ilgili bilgi düzeylerini, ilgi
        düzeylerini ve duyarlılıklarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda ilkokul, ortaokul ve lise olmak
        üzere toplamda 304 öğrenciye “Öğrencilerin Doğal Afet Görüşleri adlı anket çalışması uygulanmıştır. Ça-
        lışmanın amacı kapsamında belirli alt problemlere cevap aranmıştır. Alt problemler;
        •      Öğrenciler doğal afetleri ve özelliklerini biliyorlar mı?
        •      Öğrenciler doğal afetleri farkında mı?
        •      Öğrencilere doğal afetler konusunda yeterli bilgiler verilmekte midir?
        •      Aileler doğal afetler konusunda ne kadar duyarlı?
             olarak belirlenmiştir.
             Bu açıdan çalışmanın alanyazına farklı bir bakış açısı kazandıracağı ön görülmektedir.


             2. YÖNTEM


             Araştırma modeli: Çalışmada nicel araştırma metotlarından birisi olan betimsel(ilişkisel) tarama
        modelinden yararlanılmıştır. Karasar (2010) betimsel tarama modelini bir koşulu veya durumu betimle-
        meyi amaçlayan araştırma biçimi olarak açıklamaktadır. Başka bir deyişle tarama modeli diğer araştırma
        yöntemlerine göre daha fazla birey üzerinde uygulanabilen, uygulandığı örneklemin bir konu hakkındaki

               artvincovidcongress.org                   92                                       - Bildiri Metni -
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97