Page 104 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 104

ÇALIŞMANIN KAPSAMI VE YÖNTEMİ


                      Bu çalışmada amaçsal örneklem seçimi ile belirlenen Eğitim Bilişim Ağında (EBA) bulunan
               kültür sanat başlığı ve sahne sanatları alt başlığı içerisinde yer alan 9 adet kısa film metin analizi yöntemi

               ile incelenmiş; filmlerin söylemleri ile ilgili yargıya ulaşmak için bazı araştırma soruları oluşturulmuştur.
               EBA’da yer alan filmlerin seçilmesinde, araştırmaya konu olan “eğitim” temasının filmlerin tamamında

               doğrudan ya da dolaylı biçimde yer alması ve aynı zamanda film metinlerinin çevrimiçi kullanıcının

               eğitimine hizmet etme işlevi etkili olmuştur.


                      Örnekleme dâhil olan 9 adet kısa filmin 5 tanesinin öğrenci kategorisinde yer aldığı ve öğrenci
               yönetmenler tarafından çekildiği, diğer 4 filmin yönetmeninin ise öğretmen olduğu görülmektedir. Bu

               kategorilerdeki filmlerin karşılaştırmalı değerlendirmesinin yapılmasının, öğrenci gözüyle eğitime ve

               öğretmenlik mesleğine dair algının; öğretmen gözüyle de eğitim süreçlerinin nasıl değerlendirildiğinin
               izinin sürülmesine olanak vereceği düşünülmektedir.


                   Filmlerin incelenmesi sırasında cevabı aranacak olan araştırma soruları şunlardır:


                   •  Film, öğrenci ve öğretmen yönetmen sınıflandırması açısından hangi kategoride yer alır?

                   •  Filmin önermesi nedir?

                   •  Filmde  değinilen  sorunun  odağındaki  özne  kimdir?  Bu  özne,  eğitim  sürecindeki  hangi  rolle
                      temsil edilmiştir?

                   •  Olay örgüsü eğitim atmosferindeki hangi roller üzerine kuruludur?

                   •  Filmde varsa öğretmen, öğrenci ve veliler hangi özelliklerle temsil edilmiştir?
                   Her bir film için cevabı aranacak olan bu soruların yanıtlarının verilmesinin ardından bu cevaplarla

               genel  anlamda  bir  değerlendirme  yapılmaya  çalışılacaktır.  Eğitime  dair  ele  alınan  ortak  sorunlar,

               filmlerin varsa dikkate değer farklılıkları ve benzer rollere dair benzer temsil özellikleri gibi nihai bir
               yoruma olanak tanıyan özelliklerle değerlendirme yapılmaya çalışılacaktır.


                   Bu çalışmanın başlıca kısıtlılığı aynı eğitim mecrasında yer alan sadece 9 adet kısa filmi inceleyerek

               bir söylem üretmeyi amaçlamasıdır. Ancak bu filmlerin yönetmenlerinin bir kısmının öğrenci, diğer
               kısmının  öğretmen  olması;  filmlerin  yer  aldığı  eğitim  mecrasının  hitap  ettiği  kitlenin  çeşitli  yaş

               gruplarından oluşan sayıca çok büyük bir kitle olması, çalışmanın anlamlı bir sonuç üreteceğine dair

               olumlu gerekçeler olarak görülmektedir.


                   Çalışmada  film  incelemeleri  yapılırken  filmlerin  özetine  yer  verilmemiş,  sadece  sorulara  alınan
               cevapların belirtilmesi tercih edilmiştir. Bu durumun nedeni, 9 adet filmin sayıca çokluğu ve her filmin

               özet bilgisinin verilmesinin çalışmanın sonucuna hizmet etmeme, araştırmanın kapsam ve boyutunu


                                                              104
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109