Page 104 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 104
ÇALIŞMANIN KAPSAMI VE YÖNTEMİ
Bu çalışmada amaçsal örneklem seçimi ile belirlenen Eğitim Bilişim Ağında (EBA) bulunan
kültür sanat başlığı ve sahne sanatları alt başlığı içerisinde yer alan 9 adet kısa film metin analizi yöntemi
ile incelenmiş; filmlerin söylemleri ile ilgili yargıya ulaşmak için bazı araştırma soruları oluşturulmuştur.
EBA’da yer alan filmlerin seçilmesinde, araştırmaya konu olan “eğitim” temasının filmlerin tamamında
doğrudan ya da dolaylı biçimde yer alması ve aynı zamanda film metinlerinin çevrimiçi kullanıcının
eğitimine hizmet etme işlevi etkili olmuştur.
Örnekleme dâhil olan 9 adet kısa filmin 5 tanesinin öğrenci kategorisinde yer aldığı ve öğrenci
yönetmenler tarafından çekildiği, diğer 4 filmin yönetmeninin ise öğretmen olduğu görülmektedir. Bu
kategorilerdeki filmlerin karşılaştırmalı değerlendirmesinin yapılmasının, öğrenci gözüyle eğitime ve
öğretmenlik mesleğine dair algının; öğretmen gözüyle de eğitim süreçlerinin nasıl değerlendirildiğinin
izinin sürülmesine olanak vereceği düşünülmektedir.
Filmlerin incelenmesi sırasında cevabı aranacak olan araştırma soruları şunlardır:
• Film, öğrenci ve öğretmen yönetmen sınıflandırması açısından hangi kategoride yer alır?
• Filmin önermesi nedir?
• Filmde değinilen sorunun odağındaki özne kimdir? Bu özne, eğitim sürecindeki hangi rolle
temsil edilmiştir?
• Olay örgüsü eğitim atmosferindeki hangi roller üzerine kuruludur?
• Filmde varsa öğretmen, öğrenci ve veliler hangi özelliklerle temsil edilmiştir?
Her bir film için cevabı aranacak olan bu soruların yanıtlarının verilmesinin ardından bu cevaplarla
genel anlamda bir değerlendirme yapılmaya çalışılacaktır. Eğitime dair ele alınan ortak sorunlar,
filmlerin varsa dikkate değer farklılıkları ve benzer rollere dair benzer temsil özellikleri gibi nihai bir
yoruma olanak tanıyan özelliklerle değerlendirme yapılmaya çalışılacaktır.
Bu çalışmanın başlıca kısıtlılığı aynı eğitim mecrasında yer alan sadece 9 adet kısa filmi inceleyerek
bir söylem üretmeyi amaçlamasıdır. Ancak bu filmlerin yönetmenlerinin bir kısmının öğrenci, diğer
kısmının öğretmen olması; filmlerin yer aldığı eğitim mecrasının hitap ettiği kitlenin çeşitli yaş
gruplarından oluşan sayıca çok büyük bir kitle olması, çalışmanın anlamlı bir sonuç üreteceğine dair
olumlu gerekçeler olarak görülmektedir.
Çalışmada film incelemeleri yapılırken filmlerin özetine yer verilmemiş, sadece sorulara alınan
cevapların belirtilmesi tercih edilmiştir. Bu durumun nedeni, 9 adet filmin sayıca çokluğu ve her filmin
özet bilgisinin verilmesinin çalışmanın sonucuna hizmet etmeme, araştırmanın kapsam ve boyutunu
104