Page 106 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 106

bakımdan  sinemanın  da  19.yüzyıl  sonlarından  günümüze  değin  eğitim  amaçlı  olarak  kullanıldığı
               bilinmektedir.


                      Amerika’da sinema  filmlerinin eğitim  amaçlı olarak  kullanımı 20.yüzyılın  başlarına dayanır.

               Eğitim  içerikli  filmlerin  üretilmesiyle  bazı  birliklerin  de  ortaya  çıktığı  görülmektedir.  Bu  birlikleri;
               Görsel  Eğitim  Ulusal  Akademisi  (1919),    Amerikan  Eğitim  Filmleri  Birliği  (1919),  Görsel  Eğitim

               Derneği (1920-1932), Amerikan Ulusal Eğitim Birliği (1920-1932), Amerikan Görsel Eğitim Birliği

               (1922-1932), Ulusal Eğitim Birliği Görsel Eğitim Bölümü (1923-1946), Ulusal Eğitim Birliği Görsel-
               İşitsel Eğitim Bölümü (1947-1971) ve Eğitim ve Teknoloji Birliği (1971-) olarak saymak mümkündür (

               aktaran Yakar, 2013: 22-23 ).


                      Öte yandan I. Dünya Savaşı sonrasında Amerika’nın değişen demografik ve sosyal yapısı sinema

               filmlerinin içeriğini de etkilemiş, suç unsuru olarak görülen birçok konu işlenmeye başlamıştır. Sinema
               filmlerinin gençliğe  olumsuz örnekler teşkil ettiği düşüncesini araştırmak amacıyla Sinema Filmleri

               Araştırma  Heyeti  kurulmuştur.  Heyet  daha  sonra  Sinema  Filmlerinde  Sosyal  Değerler  çalışmasını
               başlatır. Bu çalışmayla filmlerin; gençlerin cinsel içerikli suçlar işlemesine, derslere girmemesine ve

               sosyal hayatında hatalar yapmasına, etkisi olup olmadığı araştırılır. Payne Araştırma ve Deney Fonu
               psikologlar, sosyologlar ve eğitimcilerden oluşan bir grup araştırmacı ile filmlerin zararlı etkileri üzerine

               çalışmalar yapmıştır. W. W. Charters’ın Sinema Filmleri ve Gençlik (1933) başlıklı çalışmasında uyku

               düzeni bozukluğu, ahlak kavramı ve cinsel suçlar gibi konularda sinema filmlerinin etkisi üzerine önemli
               bulgular yer almaktadır (aktaran Yakar, 2013: 23). Araştırmalar sonucu elde edilen veriler sonrasında

               Amerika’da  sinemanın  eğitim  amaçlı  kullanılmasını  amaçlayan  bir  takım  çalışmalar  yapılmıştır.
               Yakar’ın Pattison’dan aktardığına göre; 1936 senesinde Amerika’daki ilk ve orta dereceli okullarda

               10.097  film  projektörü  mevcuttu.  Ayrıca  lise  ve  üniversite  bünyelerinde,  öğretmenlerin  ödünç  film

               alabileceği film kütüphaneleri de kurulmuştu (aktaran Yakar, 2013: 23). Amerika’da yapılmış olan bu
               çalışmayı göz önüne aldığımızda sinemanın toplumu etkileme gücünün yadsınamaz bir gerçek olduğunu

               söyleyebiliriz.


                      Kocadaş’a göre; sinema kitle iletişim aracı olarak toplum üzerinde önemli bir algıya sahiptir.
                                                      6
               Gençler üzerinde yapılan bir araştırmaya  göre, kendilerini etkileyen ilk kurum olan aileden sonra medya
               cevabı  verdikleri  görülmüştür.  Bu  da  kitle  iletişim  araçlarının  gençler  üzerinde  ciddi  bir  etki  gücü

               olduğunu göstermektedir (Kocadaş, 2004: 129).






               6  Kocadaş, B. (2002). “Görsel Medya ve Şiddet Kültürü (Orta Öğrenim Çağı Gençliğinin Şiddet Eğiliminde Görsel Medyanın
               Etkisi) Malatya İli Uygulaması”, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Malatya, 2002,
               s.207
                                                              106
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111