Page 107 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 107
EBA İÇERİĞİNDEKİ KISA FİLMLERİN ÇÖZÜMLEMESİ
1. SÜRGÜN/ Yönetmen: Kaan KODAZ
Öğrenci kategorisindeki bu film, öğretmenin mesleki duyarlılık sahibi olmasının hayati bir önem
taşıması üzerine kuruludur. Olay örgüsü öğretmen-öğrenci temsili üzerine kurulmuştur ve metnin
sorununun odağında öğretmen figürü yer almaktadır. Metinde öğretmen, ilgisiz, mesleki
sorumluluklarını şahsi sıkıntıları nedeniyle unutmuş biri olarak görülmektedir. Metindeki öğrencinin ise
saygı çerçevesinde hareket eden, yardıma ihtiyacı olan ve bunu talep edebilen bir öğrenci şeklinde temsil
edildiği görülmektedir.
2. SAKLI/ Yönetmen: Ali AKTEMUR
Öğretmen kategorisindeki film, “öğrencilere dikte edilmeye çalışılan kalıp yargılar karşısında
somut bir direnç görülmese bile, aslında gençler kendi doğruları ve öznel özellikleriyle varoluşunu
sürdürmektedir” önermesi üzerine kuruludur. Değinilen sorunun odağında öğretmen görülür fakat
filmde üç ayrı öğretmen de aynı davranış kalıbını sürdürmektedir. Böylelikle öğretmenlerin aslında şahsi
davranış ve tavırları değil, eğitimin kurumsal elçisi olma durumu ile eleştirinin merkezinde oldukları
düşünülebilir. Olay örgüsü öğretmen ve öğrenci ilişkisi üzerine kuruludur. Metinde öğretmenler tutucu,
önyargılı ve öğrencilere kendi doğrularını dikte eden kişiler olarak görülmektedir. Öğrencilerin ise bu
tutum karşısında itaatkâr davrandıkları, kişisel doğrularını gizledikleri görülmektedir.
3. SONUÇ/ Yönetmen: Hakan SÜMER
Öğretmen kategorisindeki film, “öğretmen şiddetine maruz kalan bir çocuğun yaşadığı travma,
o öğrencinin tüm hayatını etkileyecek sonuçlar doğurabilir” önermesi üzerine kuruludur. Değinilen
sorunun odağında öğretmenin yer aldığı görülür. Olay örgüsü öğretmen ve öğrenci ilişkisi üzerine
kuruludur. Metinde görülen öğrencinin korkmuş, mağdur ve travmaya maruz kalmış bir şekilde temsil
edildiği ve öğretmenin şiddet yanlısı, empati yoksunu, mesleki duyarlılıktan da yoksun biri olarak temsil
edildiği görülmektedir.
4. AÇMAZ/ Yönetmen: İrem Yağmur TUTKUN
Öğrenci kategorisinde yer alan film, teknoloji bağımlısı bireylerin zihninde eğitim ortamının da
bir simülasyona dönüştüğü önermesi üzerine kuruludur. Değinilen sorunun odağında öğrenciler yer alır
fakat sorun olarak tanımlanabilecek asıl meselenin teknoloji bağımlılığı olduğu görülmektedir. Filmdeki
öğrencileri de sorunun merkezine yerleştiren şey, bu bağımlılıktır. Olay örgüsü öğretmen ve öğrenci
ilişkisi üzerine kuruludur. Öğrenciler teknoloji bağımlısı bireyler olarak temsil edilmiştir. Öğretmen
107