Page 105 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 105
aşma olasılığının fark edilmesidir. Bu nedenle sadece araştırma sorularına verilen cevaplara yer
verilmesi uygun görülmüştür.
EĞİTİM BİLİŞİM AĞI (EBA) NEDİR?
Eğitim Bilişim Ağı (EBA), 2012 yılından itibaren Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı
(MEB) Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (YEĞİTEK) tarafından hazırlanan ve her sınıf
grubuna uygun içeriklerin bulunduğu internet tabanlı bir eğitim platformudur. EBA’ya okul dışında
ihtiyaç duyulan her mekânda kolaylıkla erişim sağlanabilmektedir. Böylece zaman ve mekân sınırlaması
olmadan içeriklere ulaşılabilmektedir (Demirçelik, 2019: 31).
EBA eğitim araçlarının yanı sıra eğitim içeriklerini de bünyesinde barındıran bir sistemdir. Bu
bağlamda ses, video, resim ve yazı gibi kaynaklar da bulunmaktadır. Değişik öğrenci seviyelerine uygun
içeriklerle beraber, dosya yükleme, yarışma düzenleme ve duyuru gibi paylaşımlar da EBA’yı
zenginleştiren özelliklerdir (Aktay ve Keskin, 2016: 28).
EBA içeriğindeki ders kategorileri, erken çocukluk döneminden on ikinci sınıf öğrenci düzeyine
kadar çeşitlilik sağlamaktadır. EBA, öğrencilerin ders ve ünite tekrarı yapmasını sağlamakta, tarama
testleri ve öğretmen içerikleri ile ders ve sınavlara hazırlanabilmeyi kolaylaştırmaktadır. Öte yandan
öğretmenler bu sistem aracılığıyla öğrencilerin not durumlarına rahatça ulaşmakta, okul dışı faaliyetler,
etkinlikler de düzenlemesini sağlamaktadır. EBA’nın bu imkânları sayesinde eğitim süreci okulla sınırlı
kalmayıp, dışarda da devam edebilmektedir (Arkan ve Kaya, 2018:3).
Öğretmenler EBA içeriğinde bulunan haftalık ve günlük ders planlamasında okul dışı faaliyetlere
de fazlaca yer vermektedir. Bu durum öğrencilerin yaratıcı süreçlerine ve ders için yeni materyaller
hazırlamasına katkı sunmaktadır. Özellikle eğitim imkânları kısıtlı olan bölgelerdeki öğretmen ve
öğrenciler için EBA’daki materyallerin çeşitliliği, öğrenme süreçleri/faaliyetleri açısından olumlu
katkılar sağlamaktadır (Arkan ve Kaya, 2018: 4). Bu bakımdan EBA içeriğinde yer alan dokümanların,
sadece müfredatta yer alan ders içeriklerine yönelik bir eğitim programı içermediğini, öğrencilerin okul
dışı yaşantısını da olumlu düzeyde etkileyebilecek imkânlar sunduğu söylenebilir.
SİNEMA VE EĞİTİM
Kitle iletişim araçları yalnızca gündelik hayatta değil, aynı zamanda eğitim-öğretim
faaliyetlerinde de kullanılmaktadır. Kitle iletişim araçlarının eğitim-öğretim faaliyetlerinde
kullanılmasının ana amacı; öğretmenin görev ve sorumluluklarını pekiştirebilmektir. Günümüzde
bilgisayar başta olmak üzere birçok kitle iletişim aracının eğitim-öğretimde kullanıldığı görülmektedir.
Bu araçların kullanım alanları amaç ve mekâna göre değişiklik gösterebilir (Tokgöz, 1984: 24). Bu
105