Page 103 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 103
ÇALIŞMANIN AMACI
Bu çalışmanın amacı, sinemada yer bulan temsillerin toplumsal gerçekliğe etki edebilme özelliği
ve hem de sinemada yer bulan temsillerin gerçeklikten etkilenerek oluşturulduğu sayıltısıyla ülkemizde
eğitimde sorun olarak görülen ortak noktalar ve eğitim sürecindeki öznelerle ilgili ortak bir söyleme
varabilmektir. Bu ana hedefe dayalı olarak çalışmanın sonunda ulaşılması hedeflenen bir başka amaç,
geçmişten günümüze pek çok ülkede eğitim çalışmalarında kullanılan sinemanın ülkemizde eğitim
işleviyle nasıl daha etkin biçimde kullanılabileceği tartışmasına katkıda bulunmaktır.
Bu amaçlar doğrultusunda, Eğitim Bilişim Ağında (EBA) bulunan 9 adet «eğitim temalı» kısa
filmin, izleyiciye vermek istediği mesaj bakımından çözümlemesi yapılacak ve filmlerdeki temsil
biçimlerinin incelenmesi yoluyla eğitimde sorun olarak görülen ortak noktalar ve eğitim sürecindeki
öznelerle ilgili ortak bir söyleme varılmaya çalışılacaktır.
ÇALIŞMANIN ÖNEMİ
Toplumsal olarak belirleyici güce sahip ve toplumsal yansıtma özelliği olan film metinlerinin
incelenmesi ile pek çok alanda genel yargılara varmak mümkün görünmektedir. Bu düşüncenin temeli
Yaşartürk, İlbuğa’nın da belirttiği gibi, sinemanın, içinde bulunduğu dönemin sosyal ve kültürel
koşulları, siyasi atmosferi ve yaşam biçiminin hem belirleyicisi hem de bir yansıması olduğu fikrine
dayanmaktadır (Yaşartürk ve İlbuğa, 2014: 166).
Covid-19 pandemisi ile önemi tartışmasız biçimde artan çevrimiçi eğitim, ülkemizde EBA
platformu aracılığı ile ve geniş bir katılımla sürdürülmüş; bu süreçte ortaya çıkan koşullar bu platformun
öneminin de bir bakıma teyidi olmuştur. Milyonlarca öğrenci, veli ve öğretmenin ulaşabilir olduğu bu
eğitim mecrası, -Cumhurbaşkanlığı, Temmuz 2020 verilerine göre- 3,1 milyar tıklanmaya ulaşmış,
Türkiye’de en çok ziyaret edilen 10’uncu internet sitesi, dünyada ise 3’üncü eğitim sitesi olmuştur
(Cumhurbaşkanlığı Kabinesi 2.Yıl Değerlendirme Toplantısı, 2020). Bu veriler doğrultusunda ve daha
önce bahsi geçen “sinemanın gerçeklikle olan karşılıklı etkileşimi” nedeniyle, EBA içeriğindeki
filmlerin incelenmesi eğitim sistemimizin durumu, güçlü yönleri, ihtiyaçları, eğitim öznelerinin nasıl
değerlendirildiği gibi genellemeler yapmayı mümkün kılmaktadır. Açıklanan rakamlara bakıldığında
EBA’da yer alan filmlere ulaşabilecek olan kitlenin büyüklüğü net biçimde görülmektedir. Bu filmlerin
söyleminin ulaşabildiği kişi sayısının büyüklüğü de çalışmanın önemini arttıran faktörlerden biridir.
Çalışmanın bu yönüyle ve ortaya koyabileceği söylem bakımından önemli olduğu düşünülmektedir.
103