Page 108 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 108
temsili kurulurken ise, sınıfta disiplini sağlamaya çalışan, kuralcı, görevine bağlı, öğrencisi ile ilgili,
sınıftan ayrıldığında öğrencisini merak ederek peşinden gitme davranışı gösteren biri olarak
nitelendirildiği dikkat çekmektedir.
5. UÇAĞIN SESİ/ Yönetmen: Elif Duygu AKÇA
Öğretmen bir yönetmen tarafından çekilmiş olan film, “öğrenciler sınıfta yanlış davranış gösteren
sorumsuz bireyler değil, yardımsever ve sevgi dolu; akranlarını kucaklayan bireylerdir” Önermesi
üzerine kuruludur. Metinde sınıfta kâğıttan uçak yapma davranışının olumsuz olarak nitelendirilmesi
kalıbını yıkan ironik bir anlatım dili vardır ve filmin odağında bir sorun, eğitime yönelik bir şahıs ya da
durum eleştirisi yer bulmamaktadır. Aksine filmin olumlu bir tabloyu gözler önüne sermesiyle motive
edici bir özellikte olduğu görülmektedir. Olay örgüsü öğretmen ve öğrenci ilişkisi üzerine kuruludur. .
Metinde öğrenciler yardımsever, sevgi dolu, arkadaş canlısı kişiler olarak temsil edilmiştir. Öğretmen
temsilinde ise görevine bağlı ve iyi niyetli olma özelliklerinin görüldüğü; öğretmenin kâğıttan uçak
yapımını fark edip tepki vermeyerek, hatta uçağı ulaştırılmak istenilen öğrenciye verme davranışıyla,
sınıf ortamını bilen ve öğrencilerini tanıyan ve öğrencileriyle dayanışma içinde olan bir yapıda olduğu
söylenebilir.
6. AYNADAKİ BEN/ Yönetmen: A. Burak ÖZYURT- Baran Can MUTLU
Öğrenci kategorisindeki film, öğrencilerin kişiliğinin ebeveynlerininkinin yansıması olduğu
önermesi üzerine şekillenmiştir. Bu metinde sorunun odağında yer alan eğitim süreci öznesi ise
velilerdir. Öğrenci-veli ilişkisinin önemi üzerine kurulu olan filmde öğrenciler çeşitli şekillerde olumsuz
davranış ve özelliklere sahip olarak görülür ve bu durumun nedeninin aslında her öğrencinin kendi
velisinin yanlış tutum ve davranışlarından kaynaklandığı fark edilir. Metnin başında olumsuz
davranışları olan öğrencilerin olduğu bir sınıf ortamı görülürken finalde bir değişim gözlenir. Metinde
öğretmen, öğrencide davranış değişikliği yaratan, rehber, yol gösterici ve hatta özel güçlere sahip biri
olarak temsil edilmiştir.
7. EVVELEMİRDE TERAKKİ/ Yönetmen: Hamza ARSLAN, Mustafa İsmail DEMİRCAN
Öğrenci kategorisindeki filmin önermesi, öğretmenlerin öğrencilerin hayata geniş bir
perspektiften bakmasına yardım etmesiyle, öğrencilerin potansiyelinin ortaya çıkacağı görüşüdür.
Kısıtlayıcı eğitim koşulları sorunun odağını oluşturmakla birlikte, olay örgüsü de öğrenci ve öğretmen
ilişkisi üzerine kurulmuştur. Metinde öğrenciler kısıtlanmış ve yüksek potansiyelli bireyler; öğretmenler
ise öğrencilerin potansiyelini açığa çıkaran ve destekleyici kişiler olarak temsil edilmiştir.
108