Page 126 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 126
“Pandemi dönemi fizik eğitimi” kavramına yönelik üretilen metaforların ortak özellikleri
bakımından oluşan 9 kategorinin üçü olumsuzluk içermektedir. Bu kategoriler; “zorluğun ifadesi olarak”
(f=7), “faydasızlığın ifadesi olarak” (f=12), “negatifliğin ifadesi olarak” (f=1) dir. Bu kategorilerden
hem frekansı en yüksek hem de metafor sayısı en fazla olan faydasızlık kategorisinde kaptansız gemi,
boşa kürek çekmek, boş bir kutu, dondurmasız külah gibi metaforlar bu kategoride yer almıştır. Bu
kategoride yer alan metaforlar katılımcıların pandemi dönemindeki uzaktan fizik eğitim faaliyetlerini
öğrenmeyi sağlama durumu açısından olumsuz bir algıya sahip olduklarını göstermektedir. “Zorluğun
ifadesi olarak” kategorisinde dikenli, çamurlu, yokuşlu yol gibi metaforlar yer almıştır. Bu kategoride
yer alan metaforlar pandemi dönemindeki uzaktan eğitim faaliyetlerinin yürütülmesi açısından zorlayıcı
bir niteliğe sahip olarak algılandığını ifade etmektedir. “Negatifliğin ifadesi olarak” kategorisindeki
metafor da bu algıyı destekler niteliktedir. Ayrıca “çabanın ifadesi olarak” (f=9) kategorisi de pandemi
dönemi fizik eğitimi faaliyetlerinin çaba gerektiren bir yapı barındırdığı algısını göstermektedir.
“Görünenden daha kapsamlı olarak” kategorisi bünyesindeki metaforları üreten katılımcıların bedensel
eğitimin fiziksel başarı ile mümkün olması gibi ifadelerinden pandemi dönemi fizik eğitiminin
görünenden daha kapsamlı özellikte olduğu anlaşılmaktadır. Bir ilişkiler bütünlüğünün ifadesini
anımsatan “tamamlayıcılığın ifadesi olarak” kategorisinde katılımcıların pandemi dönemi fizik eğitimini
tamamlayıcı öğe unsuru içeren bir yapıya sahip olduğu algısına sahip olduğu görülmüştür. Katılımcıların
pandemi dönemi fizik eğitimine ilişkin canlı metaforlar ürettikleri de belirlenmiştir. “Pandemi dönemi
fizik eğitimi” kavramlarına yönelik üretilen metaforlar genel itibariyle olumlu ve olumsuz duygular
içerdiği ancak olumsuzluğu işaret eden metaforların yoğunlukta olduğu balkonsuz ev, kaptansız gemi,
dikenli yol gibi kavramların zihinsel yansımaları olduğu görülmüştür. Metafor yaşantı veya algı
dünyamıza ait herhangi bir şeye dair derin algılarımızın somutlaştırılmış simgesidir. Bu kapsamda genel
olarak değerlendirildiğinde; katılımcıların “Pandemi dönemi fizik eğitimi” konusunda «verimsizlik»
algısının baskın olduğu söylenebilir.
Öneriler
Belirlenen sonuçlar yönünde, katılımcıların görüşlerinin sebeplerinin belirlenmesi yönünde nitel
verilerin toplanabileceği araştırmalar planlanabilir. Farklı yaş, meslek gibi gruplarla benzer bir araştırma
yapılarak sonuçlar karşılaştırılabilir. Karma araştırma modeli kullanılarak planlanabilecek araştırmalar
hazırlanabilir.
126