Page 125 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 125
Eğitimsizliğin ifadesi Eğitilmeye muhtaçlık (1), 1 1 %2.38
olarak pandemi
Sorumluluğun ifadesi Satranç maçı (1), sıvı hal 1 2 %7.41
olarak pandemi (1)
Yeni bilgilerin sembolü Yıldırım (1), hazırlık (1) 2 2 %7.41
olarak pandemi
Verimsizliğin sembolü Verimsiz bir tarla (1) 1 1 %3.70
olarak pandemi
Kaderin belirleyicisi Maçtaki uzatma dakikaları 1 1 %3.70
olarak pandemi (1)
Tartışma ve Sonuç
Bu çalışmada öğrencilerin “pandemi” ve “pandemi dönemi fizik eğitimi” kavramına yönelik
düşünceleri metafor yardımıyla ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırma sonucu ortaya çıkan pandemi
kavramına yönelik 27 metafor 11 kategoride, “pandemi döenemi fizik eğitimi” kavramına yönelik 42
metafor 9 kategoride toplanmıştır. Geliştirilen metaforların 5 ile 1 arasında tekrar edilme sıklığı olduğu
belirlenmiştir. Bu bulgu da katılımcıların konuyla ilgili bakış açılarının zenginliğini, yaratıcılıklarını,
bireysel farklılıklarını ve konunun geniş bir perspektifte bakış açısı olduğunun göstergesi olarak
algılanmıştır.
“Pandemi” kavramına yönelik üretilen metaforların ortak özellikleri bakımından oluşan 11
kategorinin beşi olumsuzluk içermektedir. Bu kategoriler; “hastalığın ifadesi olarak” (f=5),
“mahrumiyetin ifadesi olarak” (f=5), “verimsizliğin ifadesi olarak” (f=1), “belirsizliğin ifadesi olarak”
(f=1), “korkunçluğun ifadesi olarak” (f=1) dır. Katılımcıların %18.52’si “hastalığın ifadesi olarak”
kategorisinde pandemiyi virüsle ilişkilendirmiştir. Öğrencilerin pandemiyi mahrumiyet olarak
algıladıklarını işaret eden “mahrumiyetin ifadesi olarak” kategorisindeki metaforların kafes, çember ve
çaresizlik kavramlarının zihinsel yansımaları olduğu görülmüştür. “Pandemi” kavramına yönelik
üretilen metaforlarda pandeminin belirsizliği, korkunçluğu, verimsizliği, kader belirleyiciliği
boyutlarına odaklanıldığı tespit edilmiştir. Ancak frekansı düşük de olsa pandeminin yeni bilgilerin
sembolü olarak işaret edildiği metaforlar da mevcuttur. Katılımcıların “rahatlığın ifadesi olarak”
kategorisinde pandemi sürecinde olumlu duygu içeren rahatlık algısı göstergesi olan metafor ürettikleri
görülmüştür. “Sorumluluğun ifadesi olarak” kategorisindeki metaforlar pandemi sürecinin sorumluluk
algısını tasvir etmek şeklinde tanımlanmıştır. “Pandemi”” kavramına yönelik üretilen metaforların genel
itibariyle olumlu ve olumsuz duygular içerdiği ancak olumsuzluğu işaret eden metaforların yoğunlukta
olduğu kafes, verimsiz bir tarla, muhtaçlık, sıvı hal gibi kavramların zihinsel yansımaları olduğu
görülmüştür.
125