Page 123 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 123
Katılımcıların «pandemi » kavramıyla ilgili sahip oldukları metaforlar
Çalışmaya katılan 50 öğrencinin oluşturdukları metaforların analiz ve yorumlanması süreci
sonucunda 27 geçerli metafor üretilmiştir. Katılımcılardan 19’u bu kavrama ilişkin metafor
üretememiştir. Öğrencilerin özdeşleştirdikleri pandemi metaforları ve frekans değerleri Tablo 3’de
verilmiştir.
Tablo. 3. Katılımcılar Tarafından Pandemi Kavramına İlişkin Oluşturulan Metaforların Frekans
Değerleri
Metafor Frekans (f) Metafor Frekans(f)
Virüs 5 Zeka testi 1
Maçtaki uzatma 1 Verimsiz bir tarla 1
dakikaları
Savaş 3 Yıldırım 1
Kafes hayatı 5 Koltuk 1
Sıvı hal 1 Karadelik 1
Sonsuzluk 1 Sevmediğim biriyle tatil 1
yapma
Hazırlık 1 Aileyle vakit geçirme 1
Çember 1
Çaresizlik 1
Eğitilmeye muhtaçlık 1
Toplam: Genel toplam:
20 27
Tablo 3’de öğrencilerin pandemi kavramına ilişkin 17 farklı metafor ürettiği görülmektedir. Toplam
3 metaforun 5 ile 3 arasında tekrar edilme sıklığı olduğu belirlenirken, 14 metaforun ise birer kez tekrar
edildiği belirlenmiştir. Bu metaforlara ilişkin gerekçelerden bazıları şunlardır;
• Virüse benzer çünkü bulaştığı zaman gitmek bilmedi.
• Kafese benzer çünkü bizi eve hapsetti.
• Savaşa benzer çünkü herkes kopuk ancak aynı zamanda birlik içinde hareket etti.
Pandemi kavramına ilişkin metaforlar incelendiğinde öğrenciler tarafından en fazla değinilen
kavramların “virüs” (%18.52), “kafes hayatı” (%18.52) ve “savaş” (%11.11) olduğu görülmektedir.
Ayrıca öğrencilerin bir kısmı metaforları, çember, sonsuzluk, çaresizlik, karadelik, yarasa olarak ifade
etmişlerdir. Katılımcıların “pandemi” kavramına yönelik olarak geliştirdikleri metaforlara ait kelime
bulutu Şekil 4’de sunulmuştur. Şekil 4’de belirtilen metaforun frekansı ne kadar büyük ise puntosu o
kadar büyük olarak belirlenmiş, frekansları bir olan metaforlar ise aynı puntoda yazılmışlardır.
123