Page 123 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 123

Katılımcıların «pandemi » kavramıyla ilgili sahip oldukları metaforlar

                      Çalışmaya  katılan  50  öğrencinin  oluşturdukları  metaforların  analiz  ve  yorumlanması  süreci

               sonucunda  27  geçerli  metafor  üretilmiştir.    Katılımcılardan  19’u  bu  kavrama  ilişkin  metafor
               üretememiştir.  Öğrencilerin  özdeşleştirdikleri  pandemi  metaforları  ve  frekans  değerleri    Tablo  3’de

               verilmiştir.


               Tablo. 3. Katılımcılar Tarafından Pandemi Kavramına İlişkin Oluşturulan Metaforların Frekans
               Değerleri

                Metafor                      Frekans (f)   Metafor                         Frekans(f)
                Virüs                                 5  Zeka testi                                      1
                Maçtaki uzatma                        1  Verimsiz bir tarla                              1
                dakikaları
                Savaş                                 3  Yıldırım                                        1
                Kafes hayatı                          5  Koltuk                                          1
                Sıvı hal                              1  Karadelik                                       1
                Sonsuzluk                             1  Sevmediğim biriyle tatil                        1
                                                          yapma
                Hazırlık                              1  Aileyle vakit geçirme                           1
                Çember                                1
                Çaresizlik                            1
                Eğitilmeye muhtaçlık                  1
                                            Toplam:                                        Genel toplam:
                                            20                                             27
                   Tablo 3’de öğrencilerin pandemi kavramına ilişkin 17 farklı metafor ürettiği görülmektedir. Toplam

               3 metaforun 5 ile 3 arasında tekrar edilme sıklığı olduğu belirlenirken, 14 metaforun ise birer kez tekrar

               edildiği belirlenmiştir. Bu metaforlara ilişkin gerekçelerden bazıları şunlardır;
                   •  Virüse benzer çünkü bulaştığı zaman gitmek bilmedi.

                   •  Kafese benzer çünkü bizi eve hapsetti.

                   •  Savaşa benzer çünkü herkes kopuk ancak aynı zamanda birlik içinde hareket etti.


                   Pandemi  kavramına  ilişkin  metaforlar  incelendiğinde  öğrenciler  tarafından  en  fazla  değinilen
               kavramların  “virüs”  (%18.52),  “kafes  hayatı”  (%18.52)  ve  “savaş” (%11.11)  olduğu  görülmektedir.

               Ayrıca öğrencilerin bir kısmı metaforları, çember, sonsuzluk, çaresizlik, karadelik, yarasa olarak ifade

               etmişlerdir. Katılımcıların “pandemi” kavramına yönelik olarak geliştirdikleri metaforlara ait kelime
               bulutu Şekil 4’de sunulmuştur. Şekil 4’de belirtilen metaforun frekansı ne kadar büyük ise puntosu o

               kadar büyük olarak belirlenmiş, frekansları bir olan metaforlar ise aynı puntoda yazılmışlardır.









                                                              123
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128