Page 25 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 25

İnsanlığın  yaşam  serüvenine  bakıldığında,  insanoğlunun  sürekli  çeşitli  hastalık  ve  salgınlara
               maruz kaldığı anlaşılmaktadır. Bu hastalıkların yayılma ve etki alanlarına göre çeşitli etkileri olmuştur.

               2019 yılının sonlarına doğru Çin’den dünyaya hızlı bir şekilde yayılan ve Covid-19 olarak adlandırılan
               virüs tüm insanlığı hızlı bir şekilde etkisi altına almıştır. Özellikle zayıf sağlık sistemleri bulunan ülkeler

               için Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) endişelerini dile getirmiştir (Mahase, 2020). Bernheim ve ark. (2020)

               Covid-19 salgının coronavirüs ailesine ait bilinen yedinci salgın olduğunu belirtmiştir. Aynı şekilde bu
               salgının yüksek düzeyde bulaşıcı özelliklere sahip olduğu bilinmektedir (Chen ve ark. 2020). Salgının

               ne denli hızlı yayıldığına bakıldığında; DSÖ’nün acil durum ilanından hemen sonraki gün 20’ye yakın
               ülke  yeni  vakalar  bildirmiştir.  Türkiye  Cumhuriyeti  ilk  andan  itibaren  çeşitli  ünlemler  almış  ve  ilk

               vakanın açıklandığı tarih olan 10 Mart 2020’ye kadar resmi olarak herhangi bir vakaya rastlanmamıştır.
               15 Mart’ta ise Covid-19 hastalığına bağlı olarak ilk ölüm gerçekleşmiş ve 1 Nisan 2020’de Sağlık Bakanı

               hastalığın tüm ülkeye yayıldığını açıklamıştır (sağlik.gov.tr, 2020). Tüm dünya ile birlikte ülkemizde de

               eğitim-öğretim  sürecinin  akıbetinin  ne  olacağı  tartışılmıştır.  Zira  sağlık  sektöründen  sonra  pandemi
               sürecinden en çok etkilenen sektörün eğitim sektörü olduğu bilinmektedir (Telli-Yamamoto ve Altun,

               2020). Zhong (2020) Birleşmiş Milletler kayıtlarına göre dünya genelinde 770 milyon civarı öğrencinin

               eğitim gördüğü ilköğretim, ortaöğretim ve üniversitelerin kapanma ile yüz yüze kaldığını belirtmiştir.
               Bu süreçle birlikte Türkiye’deki okulların mevcut durumlarının ne olacağı tartışılmış ve nihayetinde

               Yükseköğretim Kurulu (YÖK) 2019-2020 Bahar eğitim-öğretim döneminin tamamının online (uzaktan
               eğitim) sistemiyle işlenmesine karar vermiştir (Yök, 2020). Aynı şekilde ilk vakaların görülmesi ile

               birlikte,  2019-2020  eğitim  öğretimin  2.  Dönemi  itibaren  ilkokul,  ortaokul  ve  liselerde  de  yüz  yüze
               eğitimin yerini online eğitim almıştır. Millî Eğitim Bakanlığı bu süreci EBA sistemi üzerinden devam

               ettirmiştir.  Ancak  üniversiteler  her  ne  kadar  online  sisteme  geçmiş  olsalar  da  bu  durum  çeşitli

               üniversitelere göre farklılık göstermektedir. Kimi üniversiteler senkron (eş zamanlı) uzaktan eğitimi
               tercih  ederken,  kimi  üniversiteler  de  ise  asenkron  (eş  zamansız)  platformlar  tercih  etmişlerdir.

               Nihayetinde tüm üniversiteler bu süreci başarılı bir şekilde bitirdiklerini bildirmişlerdir. Bu süre zarfında
               online olarak işlenen derslerin bizatihi muhatabı olan üniversite öğrencilerinin, uzaktan eğitim süreci ile

               ilgili deneyimleri önemli bir durum oluşturmaktadır. Zira bu öğrenciler, online olarak işlenen derslerin
               verimliliği  konusunda  çeşitli  yaşantılarla  yüz  yüze  kalmışlardır.  Bu  öğrencilerin  deneyim  ve

               yaşantılarından yola çıkarak, uzun bir süreden beridir dillendirilen; “yüz yüze eğitimin yerine uzaktan

               eğitimin ikame edileceği” savının öğrencilerin penceresinden nasıl ele alındığını incelemek, bu savın
               işlevsel olabilmesi adına önem kazanmaktadır. Zira tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de normal süreç

               içerisinde uzaktan eğitim programları olduğu bilinmektedir. Arat ve Bakan (2011) ilk uzaktan eğitim

               sürecinin  1843  yılından  itibaren  başladığını  belirtmiş,  Kırık  (2014)  ise  aynı  sürecin  Türkiye’de  de
               Açıköğretim Fakültelerinin açılması suretiyle devam ettiğini belirtmişlerdir. Tüm bu bilgiler dikkate

               alındığında, uzaktan eğitim sistemi ile işlenen derslerin verimliliğinin öğrenci deneyimlerine göre ele

                                                               25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30