Page 33 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 33

muradın örgün eğitimin gerekliliklerini yerine getirmek olduğu anlaşılmaktadır. İşman (1998) uzaktan
               eğitimde  hem  öğrencinin  hem  de  öğretmenin  farklı  ortamlarda  olacak  şekilde  öğretme-öğrenme

               sürecinin devam ettiğini belirtmiştir. Uşun (2007) uzaktan eğitimde kaynak ve alıcının farklı yerlerde
               olmalarına rağmen, kişilere esnek ve bağımsız olmayı sağlayabilen sistemin uzaktan eğitim olduğunu

               belirtmiştir.  Ancak  yapılan  görüşmeler  neticesinde  elde  edilen  verilere  bakıldığında,  öğrencilerin

               uzaktan eğitim yerine yüz yüze eğitimi daha çok tercih ettikleri görülmektedir. Özellikle her iki süreçteki
               iletişim  farklılıklarının,  sorumlulukların  ve  imkanların  farklı  olmasından  dolayı  öğrencilerin  böyle

               düşündükleri anlaşılmaktadır. Yüz yüze yapılan çeşitli eleştirirler olduğu bilinmektedir. Özellikle, yüz
               yüze eğitim için harcanan efor, kapasite eksikliği ve çeşitli yetersizliklerden dolayı uzaktan eğitimin

               tercih edildiği dile getirilmektedir (Arat ve Bakan, 2011). Aynı şekilde teknolojik gelişmelerin getirdiği
               avantajlar ile uzaktan eğitime geçilmesinin yararlı olabileceği belirtilmektedir. Yıldız (2004) uzaktan

               eğitimin  fırsat  eşitliğini  sağladığını,  çeşitli  fiziki  ve  psikolojik  nedenlerle  okula  gidemeyenlerin  bu

               vesileyle  eğitim-öğretimden  uzak kalmamış  olduğunu dile  getirmiştir.  Hiç  şüphesiz  tüm  bu ifadeler
               içinde bulunulan bağlama göre haklı durumlar barındırmaktadır. Ancak uzaktan eğitimin avantajları

               yanında, çeşitli olumsuzlukları da bilinmektedir. Katılımcı ifadelerine bakıldığında, bazı söylemlerin

               bunu  desteklediğini  görmekteyiz.  Bir  katılımcı;  “Fakat  online  derste  hem  hocalarla  olan  iletişimin
               kesilmesi  hem  kendi  arkadaşlarımızla  olan  iletişimimizin  ve  bilgi  akışının  kesilmesi  verimliliği

               düşürdü.” ifadesini kullanmıştır. Zira geleneksel yöntem olarak tabir ettiğimiz yüz yüze eğitimde, gerek
               dersin sorumlusu ile olan canlı etkileşim gerek öğrenen ve öğreten arasındaki etkinin online derslere

               nazaran farklı olduğu anlaşılmaktadır. Nitekim bir katılımcı bu durumu; “Yüz yüze derste hocaların
               üzerimizde  bir  şekilde  sağladığı  olumlu  bir  kontrol  mekanizması  vardı.”  şeklinde  dile  getirmiştir.

               Öğretmenin dersini kontrol  etmediği  bir  durumda elbette  verimliliği  de  tartışılacaktır.  Hasılı kelam,

               mevcut örneklem bağlamında verilen cevaplar incelendiğinde; uzaktan eğitimle işlenen derslerle ilgili
               çeşitli şikayetlerin olduğu görülmektedir. Bunun yanında uzaktan eğitim sistemi ile yapılan derslerin

               yüz  yüze  yapılan  derslerle  bir  karşılaştırması  yapıldığında,  yüz  yüze  yapılan  derslerin  daha  verimli
               olduğu yine öğrenci cevaplarından anlaşılmaktadır. Aynı zamanda öğrenciler, çeşitli nedenlerle uzaktan

               eğitim ile yapılacak dersler için çeşitli önerilerde bulunmuşlardır. Bu yönüyle bu çalışmada araştırmacı
               ve uygulayıcılara çeşitli öneriler sunulmaktadır.

                   •  Bu çalışma lisans düzeyi öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. İlkokul, ortaokul ve lise düzeyinde

                      eğitim  gören  öğrencilerle  de  benzer  çalışmalar  yapılarak,  uzaktan  eğitimin  genel
                      değerlendirilmesi yapılabilir ve yüz yüze yapılan eğitimlerle karşılaştırılabilir.

                   •  Eğitim-öğretim  sürecinin  önemli  bir  paydaşı  olan  velilerden  de  uzaktan  eğitim  sisteminin

                      verimliliği  ile  ilgili  düşüncelerinin  alınması,  bu  konuda  daha  sağlıklı  bilgiler  edinmeyi
                      kolaylaştıracaktır.




                                                               33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38