Page 33 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 33
muradın örgün eğitimin gerekliliklerini yerine getirmek olduğu anlaşılmaktadır. İşman (1998) uzaktan
eğitimde hem öğrencinin hem de öğretmenin farklı ortamlarda olacak şekilde öğretme-öğrenme
sürecinin devam ettiğini belirtmiştir. Uşun (2007) uzaktan eğitimde kaynak ve alıcının farklı yerlerde
olmalarına rağmen, kişilere esnek ve bağımsız olmayı sağlayabilen sistemin uzaktan eğitim olduğunu
belirtmiştir. Ancak yapılan görüşmeler neticesinde elde edilen verilere bakıldığında, öğrencilerin
uzaktan eğitim yerine yüz yüze eğitimi daha çok tercih ettikleri görülmektedir. Özellikle her iki süreçteki
iletişim farklılıklarının, sorumlulukların ve imkanların farklı olmasından dolayı öğrencilerin böyle
düşündükleri anlaşılmaktadır. Yüz yüze yapılan çeşitli eleştirirler olduğu bilinmektedir. Özellikle, yüz
yüze eğitim için harcanan efor, kapasite eksikliği ve çeşitli yetersizliklerden dolayı uzaktan eğitimin
tercih edildiği dile getirilmektedir (Arat ve Bakan, 2011). Aynı şekilde teknolojik gelişmelerin getirdiği
avantajlar ile uzaktan eğitime geçilmesinin yararlı olabileceği belirtilmektedir. Yıldız (2004) uzaktan
eğitimin fırsat eşitliğini sağladığını, çeşitli fiziki ve psikolojik nedenlerle okula gidemeyenlerin bu
vesileyle eğitim-öğretimden uzak kalmamış olduğunu dile getirmiştir. Hiç şüphesiz tüm bu ifadeler
içinde bulunulan bağlama göre haklı durumlar barındırmaktadır. Ancak uzaktan eğitimin avantajları
yanında, çeşitli olumsuzlukları da bilinmektedir. Katılımcı ifadelerine bakıldığında, bazı söylemlerin
bunu desteklediğini görmekteyiz. Bir katılımcı; “Fakat online derste hem hocalarla olan iletişimin
kesilmesi hem kendi arkadaşlarımızla olan iletişimimizin ve bilgi akışının kesilmesi verimliliği
düşürdü.” ifadesini kullanmıştır. Zira geleneksel yöntem olarak tabir ettiğimiz yüz yüze eğitimde, gerek
dersin sorumlusu ile olan canlı etkileşim gerek öğrenen ve öğreten arasındaki etkinin online derslere
nazaran farklı olduğu anlaşılmaktadır. Nitekim bir katılımcı bu durumu; “Yüz yüze derste hocaların
üzerimizde bir şekilde sağladığı olumlu bir kontrol mekanizması vardı.” şeklinde dile getirmiştir.
Öğretmenin dersini kontrol etmediği bir durumda elbette verimliliği de tartışılacaktır. Hasılı kelam,
mevcut örneklem bağlamında verilen cevaplar incelendiğinde; uzaktan eğitimle işlenen derslerle ilgili
çeşitli şikayetlerin olduğu görülmektedir. Bunun yanında uzaktan eğitim sistemi ile yapılan derslerin
yüz yüze yapılan derslerle bir karşılaştırması yapıldığında, yüz yüze yapılan derslerin daha verimli
olduğu yine öğrenci cevaplarından anlaşılmaktadır. Aynı zamanda öğrenciler, çeşitli nedenlerle uzaktan
eğitim ile yapılacak dersler için çeşitli önerilerde bulunmuşlardır. Bu yönüyle bu çalışmada araştırmacı
ve uygulayıcılara çeşitli öneriler sunulmaktadır.
• Bu çalışma lisans düzeyi öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. İlkokul, ortaokul ve lise düzeyinde
eğitim gören öğrencilerle de benzer çalışmalar yapılarak, uzaktan eğitimin genel
değerlendirilmesi yapılabilir ve yüz yüze yapılan eğitimlerle karşılaştırılabilir.
• Eğitim-öğretim sürecinin önemli bir paydaşı olan velilerden de uzaktan eğitim sisteminin
verimliliği ile ilgili düşüncelerinin alınması, bu konuda daha sağlıklı bilgiler edinmeyi
kolaylaştıracaktır.
33