Page 221 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 221

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




            Tablo 1: Araştırma Modeli

               GRUPLAR      ÖN TEST                                İŞLEM                               SON TEST
              Deney Grubu     OKÖ *     Okula uyum ve koronavirüs kaygısına yönelik yapılan grup çalışması  OKÖ
              Kontrol Grubu   OKÖ                                   ----                                  OKÖ
            * Okul Kaygısı Ölçeği-Öğretmen Formu (OKÖ)


                 2.2.Örneklem
                 Araştırmanın çalışma grubu 2020-2021 eğitim-öğretim yılında, Sakarya’nın Erenler ilçesinde, devlet
            okulunda okuyan 7’si kontrol, 10’u deney grubu olmak üzere toplam 17 1. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır.
            Araştırmada “Okul Kaygısı Ölçeği-Öğretmen Formu” deney ve kontrol grupları için ön ve son test olarak
            sınıf öğretmenleri tarafından doldurulmuştur.


                 2.3. Veri Toplama Araçları
                 Bu çalışmada “Okul Kaygısı Ölçeği-Öğretmen Formu” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır.


                 2.3.1.Okul Kaygısı Ölçeği-Öğretmen Formu
                 Okul Kaygısı Ölçeği-Öğretmen Formu Lyneham, Street, Abbott ve Rapee (2008) tarafından gelişti-
            rilip Sarıçam ve Çetintaş (2015) tarafından Türkçe’ye uyarlanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği için uygulanan
            doğrulayıcı faktör analizinde orijinal formla tutarlı olarak 16 maddenin iki boyutta uyum verdiği sonucuna
            ulaşılmıştır (x²/sd=1,72, RMSEA= .044, CFI= .94, GFI= .93, RFI= .95, AGFI= .93, SRMR= .046). Ölçeğin faktör
            yükleri .55 ile .79 arasında değişmekte olup; Cronbach Alfa iç tutarlılık güvenirlik katsayısı ölçeğin bütünü
            için .93 olarak bulgulanmıştır. İki yarı test güvenirliği için Sperman-Brown iki yarı güvenirlik puanı ölçeğin
            bütünü için .88 olarak hesaplanmış; benzer şekilde ölçeğin düzeltilmiş madde-toplam korelasyonlarının
            .49 ile .78 arasında sıralandığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlara dayanarak Okul Kaygısı Ölçeği-Öğret-
            men Formunun farklı alanlarda kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ifade edilebilir.


                 2.4. Okula Uyum ve Koronavirüs Kaygısına Yönelik Yapılan Grup Çalışması Programı

                 2.4.1. Programın Genel Tanıtımı
                 Okula uyum ve koronavirüs kaygısına yönelik yapılan grup çalışması 8 oturumdan oluşan bir prog-
            ramdır. Bu programla ilkokul 1. Sınıf öğrencilerinin okula uyumunu arttırmak ve koronavirüs kaygısını
            azaltmak amaçlanmıştır. Bu başlık altında oturumların amaçları ve oturumlarda yapılanlar etkinliklere
            ilişkin bilgilere yer verilmiştir:
                 1. OTURUM: Çocukların okula ilişkin olumlu duygular geliştirmesine yardımcı olmak için duyguları
            gösteren bazı resimler çocuklara verilir ve okula ilişkin duygularını ifade eden duygu resmini seçmeleri is-
            tenir. Ardından bu maskeyi seçme nedenini ifade etmesi istenir. Ardından hangi duyguyu ifade eden maske
            en çok seçildi? Okula ilişkin bu olumsuz duyguları olumluya nasıl çeviririz? Şeklinde sorular sorularak
            etkinlik sonlandırılır.
                 2. OTURUM: Bu oturumda farklı ortamların kendine özgü kuralları olduğunu öğretmek amaçlanır.
            Bu amaçla tahtaya “okul-sınıf, ev, kütüphane, hastane” mekanları yazılarak çocuklara “bu mekanlarda bu-
            lundunuz mu? Bu ortamlarda nasıl davranıyorsunuz? Bu ortamların kuralları var mı? Her ortamda aynı
            şekilde davranırsak neler olur?” soruları sorulur. Farklı ortamların kendine özgü kuralları olduğu ve bu
            kurallara uymanın önemi vurgulanarak oturum sonlandırılır.
                 3. OTURUM: Bu oturumda çocukların okul ve sınıf kurallarını tanıması amacıyla etkinlikler yapılmış-
            tır. Etkinlikte pembe ve yeşil renkte kağıtlar hazırlanarak çocuklara dağıtır. Yeşil renk doğru, pembe renk
            yanlışı ifade etmektedir. Çocuklara “maskemizi ağzımızı ve yüzümüzü tamamen kapatacak şekilde takma-


            - Bildiri Metni -                                221                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226