Page 225 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 225

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




                 4. SONUÇ VE TARTIŞMA


                 Bu araştırmanın amacı pandemi döneminde okula uyum ve koronavirüs kaygısına yönelik yapılan
            grup çalışmasının çocukların okul kaygıları üzerine etkisini incelemektir. Araştırmanın sonucunda deney
            ve kontrol grubunun okul kaygısı ölçeği ile genel kaygı ve sosyal kaygı alt boyut son ölçümdeki puanlarının
            anlamlı düzeyde farklılaşmadığı saptanmıştır. Benzer şekilde deney grubuna uygulama öncesi ve sonrası
            uygulanan Okul Kaygısı Ölçeği ön test/son test puanları arasında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek
            amacıyla uygulanan Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi sonucunda deney grubunun ön test/son test puanları
            arasında anlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir.
                 Alanyazın incelendiğinde okula uyum ve koronavirüs kaygısına yönelik deneysel çalışmaların sınırlı
            olduğu görülmektedir. Bu da araştırmamızı benzer araştırmalarla kıyaslama konusunda bizi sınırlamakta-
            dır. Bu konu ile ilgili olgu sunumu olarak Erden, Şirin-Ayva ve Tekin (2015) okul reddinde bilişsel davranışçı
            terapinin ilkokul ve ortaokul düzeyinde kullanımını incelemiş ve olgular ile yaklaşık 40’ar dakikalık sekiz
            oturum gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin okulla ilgili sıkıntılarında, okula gelmemek
            için evde sergiledikleri olumsuz davranışlarında ve devamsızlıklarında azalma görülmüştür. Bir başka
            olgu sunumunda   Babadağı, Usta ve Karabekiroglu (2017) asperger bozukluğunda okul reddine yöne-
            lik çok eksenli bir tedavi yaklaşımı uygulamışlar ve psikofarmakolojik yaklaşım, psikoeğitim, sistematik
            duyarsızlaştırma, aşamalı maruz bırakma, gevşeme egzersizleri gibi yöntemlerle gibi bilişsel davranışçı
            yaklaşımlardan yararlanmışlardır. Görüşmeler sonrasında bireylerin bir kısmı okula dönerken bir kısmında
            sorunun devam ettiği sonucuna ulaşılmıştır.
                 Alanyazındaki çalışmalarda okul kaygısı ile ilişkisi incelenen değişkenlerin ruhsal bozukluk (Özcan ve
            Aysev, 2010), depresif belirti (Yurtbay, 1997), ebeveynlerin ruhsal bozuklukları (Öztürk, Güzelhan ve Alya-
            nak, 1999; Özcan, Kılıç ve Aysev, 2006) ve anksiyete duyarlılığı (Aslan, 2018) olduğu görülmektedir.  Bu
            araştırmalar dışında okula uyum süreci ile ilgili öğretmen görüşleri (Kahraman, Şen, Alataş ve Tütüncü,
            2018) ve annelerin bakış açısını (Sevimli, 2010; Kıldan, 2012; Taşçı ve Sığırtmaç, 2014) inceleyen araştırma-
            lar da mevcuttur. Bunlara ek olarak nitel bir çalışma örneği olarak Yüksel ve diğerleri (2016) okula uyum
            sağlamakta güçlük çeken çocukların çizdikleri okul resimleri üzerine nitel bir araştırma gerçekleştirmiştir.

                 5. ÖNERİLER


                 Bu çalışma sonuçlarından yola çıkarak pandemi döneminde okula uyum ve koronavirüs kaygısına
            yönelik yapılacak olan grup çalışmalara ihtiyaç vardır. Bu sebeple bu tür çalışmaların sayısı arttırılabilir.
                 Bu çalışma sadece 1. Sınıf öğrencileri ile yapılmıştır. Bu yüzden farklı örneklem gruplarında ve özellikle
            kademe geçişlerinde (ilkokuldan ortaokula, ortaokuldan liseye) bu çalışmaların etkililiği sınanabilir.
                 Okul psikolojik danışma ve rehberlik servisleri pandemi döneminde okula uyum ve koronavirüs kaygı-
            sına yönelik öğrenci, öğretmen ve veli seminerleri verebilir, pano-bülten-broşür çalışmaları düzenleyebilir
            ve grup rehberliği çalışmaları gerçekleştirebilir.

                 KAYNAKLAR


                 Aslan, M. (2018). 8–14 yaş grubu öğrencilerde anksiyete duyarlılığı ile okul reddi arasındaki ilişkinin
            incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
                 Ayaydın, H., & Takatak, H. (2018). Farklı sınıflara verildikten sonra iki kardeşin büyüğünde gelişen okul
            reddi: bir olgu sunumu. Namık Kemal Tıp Dergisi, 6(1), 28-31.
                 Ayaz, G. (2015). Çocuklarda ayrılık kaygısı bozukluğu gelişimi ile annenin kişilik özellikleri ve bağlan-
            ma stili arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi (Yayınlanmamış tıpta uzmanlık tezi). Trakya Üniversitesi, Tıp
            Fakültesi, Edirne.


            - Bildiri Metni -                                225                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230