Page 227 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 227

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




               1-12. Sınıf Öğrencilerinde Pandemi Döneminde Problem Davranışları ile Ebeveyn Yaşam
             Becerileri Arasındaki ilişkinin incelenerek, Pozitif Psikolojik Sermaye Temelli Çözüm Odaklı
            Psikososyal Müdahale Ebeveyn Oturumlarının Etkisinin Değerlendirilmesi (Çorum İli Örneği)

                                                         Filiz OBUZ a


             a MEB, Psikolojik Danışman; Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Yüksek Lisans Öğrencisi,obuz_2006@hotmail.
                                                            com

                 Özet


                 Tarama Aşaması: 2019 Mart ayında Covid-19 vakalarının görülmesiyle Çorum’da 2019-2020 eğitim
            yılında 1-12. sınıf öğrencileri ve aileleri ile yapılan bu çalışma Türkiye’de yapılan ilk tarama çalışmasıdır.
            Tarama, 1-6 sınıf 1488 kız, 1592 erkek öğrenci 3080 anne, 3080 baba ile Çocukluk Çağı Travma Sonrası
            Duygusal Stres Formu, Travma Sonrası Büyüme Envanteri, Travma Sonrası Stres Bozukluğu Kısa Ölçeği
            kullanılarak yapılmıştır. 7-12. sınıf 1166 kız, 595 erkek öğrenci 1761 anne, 1761 baba ile Travma Sonrası
            Stres Bozukluğu Kısa Ölçeği, Travma İle Başa Çıkma Algısı Ölçeği kullanılarak yapılmıştır.
                 Toplam 14523 kişiye ulaşılan tarama çalışmasında, 1-6. Sınıflar için; pandemi sürecinde öğrencilerde
            olumsuz davranış değişiklikleri (alt ıslatma, ağlama nöbetleri, uyku bozuklukları), velilerin geçmiş yaşam
            tecrübelerinin önemi konusunda desteklenmesi gerekliliği, olumlu yaşam olaylarının farkındalığının artırıl-
            ması, internetin yoğun kullanımının değerlendirilmesi sonuçlarına ulaşılmıştır. 7-12. sınıflar için; pandemi
            sürecinde öğrencilerin desteklenmesi, internet kullanımlarının yoğunluğunun değerlendirilmesi, velilerin
            geçmiş yaşam tecrübelerinin önemini fark etmeleri, travmatik olayların olumlu yönlerini görebilmenin
            gerekliliği sonuçlarına ulaşılmıştır.
                 Deney Aşaması: Çalışmanın grup oturumları sürecinde ebeveynlerin desteklenmesi için Psikososyal
            Müdahale Grup Oturumları (Çözüm Odaklı Terapi Teknikleri, Pozitif Psikoloji Temelli Oturum Süreçleri)
            oluşturulmuştur. İlk ve son test için Yaşam Becerileri Ölçeği, Koronavirüs Anksiyetesi Ölçeği, Güçler ve
            Güçlükler Anketi kullanılmıştır. 6 oturumluk psikososyal müdahale oturumları 4 ilköğretim okulundan
            pilot çalışma olarak yapılmıştır. Deney grubunda 32 veli, kontrol grubunda 13 veliye test uygulanmıştır.
            Oturumlarla; yaşam becerilerini kullanma, pozitif gücün farkındalığını artırdığı, kriz dönemlerinde olumlu
            iletişimin önemini fark ettikleri, Koronavirüs anksiyetesinde değişiklik olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.


                 Anahtar Kelimeler:  Covid-19, Travma, Yaşam Becerileri, Psikososyal Müdahale



























            - Bildiri Metni -                                227                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232