Page 232 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 232
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
ve Tezel, 2020). Bilgisayar oyunu bağımlılığı ise bilgisayar oyunlarını bırakamama ve sürekli oynama isteği
duyma olarak tanımlanabilir. Başka bir ifadeyle, bilgisayar oyunu bağımlılığı, internet erişimiyle ve bir araçla
oyun oynamanın mümkün olmasıdır (Akkaş, 2020).
Eğer günde 4 saatten fazla bilgisayar oyunu oynanırsa bağımlılığa dönüşebilmektedir. Ayrıca şiddet
içerikli oyunlar oynanırsa sonrasında bireyde şiddete yönelik davranışlar görülebilir.
Bireylerin, özellikle genç bireylerin bilgisayar oyun bağımlılıkları veya eğilimleri ile ilgili ailenin tutumu
önemlidir. Aile çocuklarının bilgisayar oyunu bağımlılığı ya da bilgisayar bağımlılığı olmaması için gerekli
tedbirleri almalıdır. Çocukların en önemli destekçisi ve yol göstericisi ailelerdir (Lermi ve Afat, 2020). Aileler
önceden tedbir alırsa çocuklarda bilgisayar oyunu bağımlılığı ya da bilgisayar bağımlılığı görülmemektedir.
Aileler önceden tedbir almaz ise çocuklarda bilgisayar oyunu bağımlılığı ya da bilgisayar bağımlılığı
görülür. İnsanlar bilgisayar oyunu bağımlılığı ya da bilgisayar bağımlılığı olduktan sonra bu bağımlılıktan
kurtulması zordur. İnsanların bilgisayar oyunu oynama davranışındaki riskli durumları fark edip ailelerin
de bu yolda rehber olması önemlidir (Lermi ve Afat, 2020).
Yapılan alanyazına taramasına bakıldığında en yakın çalışma olarak Kılıçer, Özeke ve Çoklar (2018)’in
yaptığı “Sosyal Medya Kullanıcılarına Ait Siber Davranışların İnsani Değerler Bağlamında İncelenmesi” adlı
çalışma belirlenmiştir. Kılıçer, Özeke ve Çoklar (2018) sosyal medyayı aktif olarak kullanan bireyler üzerinde
“Siber insani değerler ölçeği” ve “Siber İnsani Değerler Profil Anketi” kullanmışlardır. Çalışma sonucunda
bireylerin aile yaşamlarının, kişilik tiplerinin siber insani değerler açısından sonuçları etkilediğine ulaşmış-
lardır. Ayrıca cinsiyet bakımından karşılaştırma yaptıklarında sosyal medya kullanan kadın bireylerin siber
insani değer düzeyleri bakımından (saygı, doğruluk, dürüstlük gibi boyutlar açısından) sosyal medya kul-
lanan erkeklere oranla daha olumlu yaklaştıkları belirlenmiştir.
Bu çalışmanın amacı, pandemi döneminin ve sanal ortamın bireylerdeki değer yargılarına olan et-
kilerini, bireylerin sanal ortamdaki etkin olma durumlarını ve sanal ortamda vakit geçirmenin bireylerin
fiziksel ve ruhsal sağlıklarına etkisi konusundaki düşüncelerini öğrenmektir.
Çalışmanın Ana Problemi
• 1. Pandemi süreci çocuklar ve yetişkinlerde değer yargılarını nasıl etkilemiştir?
• 2. Sanal ortam çocuklar ve yetişkinlerde değer yargılarını nasıl etkilemiştir?
Çalışmanın Alt Problemleri
• Çocuklar ve yetişkinlerde değerlerin pekiştirilmesi ile ilgili çalışmaların hangi teknolojik alet aracı-
lığıyla yapılması daha yararlıdır?
• Pandemi sürecinde çocuklar ve yetişkinler sanal ortamı ne sıklıkta kullanmaktadırlar?
• Pandemi sürecinde sanal ortamda geçirilen sürenin getirdiği fiziksel ve psikolojik problemler nelerdir?
2. Yöntem
Araştırmanın Modeli
Çalışmada araştırma yöntemlerinden biri olan ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Tarama bir
durumu olduğu biçimde betimlemeye yarayan araştırma yöntemi olarak tanımlanmaktadır (Karasar, 2010).
Araştırmanın Evren Ve Örneklemi
Araştırmanın genel evrenini ulaşılabilen bireyler oluşturmaktadır. Bu araştırmanın örneklemi belir-
lenirken kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi, zaman
tasarruf yapmak amacıyla tercih edilir (Baltacı,2018). Çalışmaya 630 birey katılım sağlamıştır.
artvincovidcongress.org 232 - Bildiri Metni -