Page 231 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 231

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




                 Giriş


                 Değişen ve gelişen teknoloji, toplumdaki bireyleri birçok yönden etkilemiş ve birçok konuda yeni kapı-
            lar açmıştır. Çağdaşlaşmanın bir göstergesi olarak görülen teknolojik gelişmeler, bireylerin yaşamını pek
            çok yönden kolaylaştırırken aynı zamanda bilinçsiz kullanıldığı takdirde sorunlara neden olabilmektedir
            (Karayağız ve Bolışık, 2009). Günümüz dünyasının teknolojik gelişmelerinin en etkili ve yaygın olanı internet
            olarak bilinmektedir. Kullanımı hızlı bir şekilde artan ve “elektronik iletişim ağı” anlamına gelen (https://www.
            milleni.com.tr/blog/internet/internet-nedir)  internet, bireyler için farklı iletişim ve etkileşim ortamlarının
            oluşmasını sağlamıştır.
                 Köse, Karaduman ve Eryılmaz (2017)’ye göre internet, bireylerin sınırlamadan iletişim içerisinde
            olmalarına, herhangi bir bilgi içeriğine anında ulaşmalarına ve bireylerin düşüncelerini ifade etmelerine
            olanaklar sunmaktadır.
                 İnternet üzerinde bireylerin pek çok aktiviteyi gerçekleştirdiği, elektronik ortamda iletişim kurmayı
            ve etkileşimi sağlayan birçok sanal ortam aracı bulunmaktadır. Bu sanal ortam araçlarından bilinen ve
            internet üzerinde en yaygın platforma sahip olan da sosyal medyadır. Toplumdaki bireylerin içerik, profil,
            bilgi, fikir, bakış açısı ve algı biçimlerini paylaşmak için tercih ettikleri aynı zamanda iletişim ve etkileşim
            kolaylığı sağlayan çevrimiçi araçların tamamına sosyal medya denilmektedir (http://selcukluram.meb.k12.
            tr). Sosyal medya sağlamış olduğu bilgi paylaşım kolaylığı, bilgiye anında erişim, iletişim kolaylığı, aktif bir
            etkileşim ortamı gibi olanaklardan dolayı toplumdaki bireyler açısından birçok avantaja sahiptir.
                 Bir durumu diğerine seçmeye, tercih etmeye yönelmeye “değer” denir (Erdem, 2003). Bireylerin
            davranışlarına etki eden, yol gösterip onlara rehberlik eden inanç ve kurallar bütünü değerler olarak ta-
            nımlanmaktadır (Hökelekli, 2010). Diğer bir deyişle değerler, bireylerin davranışlarına yol gösteren, onlar
            için neyin önemli olduğunu belirleyen ve bireylerin davranışlarını sorgulamasına yarayan anlayışların ta-
            mamına denir (Erdem, 2003). Değerler insanlar için önemlidir ve içerik olarak çeşitli gruplara ayrılırlar.
            Değer grupları şu şekilde sıralanabilir:
                 Bilimsel değerler: Gerçeğe, bilgiye önem verir.
                 Ekonomik değerler: Yararlı olana önem verir.
                 Estetik değerler: Uyuma önem verir.
                 Sosyal değerler: Sevgi ve yardıma önem verir.
                 Politik değerler: Kişisel güç etki ve şöhrete önem verir.
                 Dini değerler: Evreni bütün olarak kavrar ve onun bütünlüğüne bağlanır.
                 (https://www.felsefe.gen.tr, 2021)
                 Dijitalleşmenin toplumdaki etkileri, toplum değer yargıları üzerinde de açık bir şekilde görülmektedir
            ( Kılıçer, Özeke ve Çoklar, 2018). Özellikle gerçek hayatta olduğu gibi sanal ortamda da değerler önem
            teşkil ederken, birçok sanal ortam aracında da değerler hem olumsuz hem de olumlu içeriklerde bireylerin
            tercihleri ve eğilimlerine bağlı olarak ortaya çıkar. Sanal ortam araçlarının sunmuş olduğu bilgi paylaşım
            ve erişim kolaylığından dolayı bazı bireyler bu olanağı kötü niyetli bir biçimde çıkar doğrultusunda kulla-
            narak istenmeyen veya yanlış bilgilerin hızlı bir şekilde paylaşılmasına neden olmaktadırlar (Çevik, 2013).
                 Teknolojinin ilerlemesine bağlı olarak bilgisayar da artık insanların ihtiyacı haline gelmiş, günlük ya-
            şamın vazgeçilmezlerinden olmuştur. Ayrıca bilgisayar, bireylerinin zamanlarının çoğunu farklı işlem ve
            içeriklere de olsa sanal ortamda geçirmelerine vesile olmuş bir araç olarak görülmektedir. Bilgisayarın
            sunmuş olduğu eğlence içeriklerinden birisi olan bilgisayar oyunları da gittikçe gelişmekte ve birçok bireyin
            aktif olarak tercih ettiği bir araç haline gelmektedir.
                 Bilgisayar oyunlarının olumlu yanlarının olması yanı sıra olumsuz yanları da vardır. Şiddet içerikli
            oyunlar bilgisayar oyunlarının olumsuz yanlarına örnek olarak verilebilir. Fen, matematik,  dil öğrenme,
            stratejik düşünme, sorun çözmeye yönelik oyunlar ise olumlu yanlarındandır (Çakır, 2013).
                 Bağımlılık bir maddeyi ve ya bir davranışı kontrol edememe ve bırakamamadır (Eyimaya, Uğur, Sezer


            - Bildiri Metni -                                231                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236