Page 299 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 299
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
netten elde edilebilir. Ürün sonrası aşamasında hikâyeye son şekli verilir. Yazım açısından ya da kodlama
ile oluşturuluyorsa kod açısından da hikâye düzenlenir. Pecorini ve Duplàa (2017) 2 ila 5 dakika sürmesi
planlanan dijital hikâye anlatımında senaryoya bağlı kalınması gerektiğini belirtmişlerdir. Paylaşma; sınıf
içi arkadaşlarla paylaşma, oluşturulan vlog ya da internet sayfası gibi bir platformda paylaşma olabilir.
Kodlama ile bir hikâye çalışması yapıldı ise bazı kodlama yazılımlarının kendi internet sayfalarında payla-
şılması da mümkündür.
Öğretimde Dijital Hikâye
Literatür incelendiğinde dijital hikâye anlatımının öğretim sürecinde olumlu yönde etkilerinin olduğu
görülmektedir.
Tablo 1. Öğretimde Dijital Hikâye Anlatımının Olumlu Etkilerini Gösteren Bazı Çalışmalar
Problem çözme becerisi Hung, Hwang ve Huang, 2012; Gimeno Sanz, 2014; Kotluk ve Kocakaya, 2015
Yaratıcı düşünme becerisi Ivers ve Barron, 1998; Hewson, Danbrook ve Sieppert, 2015; Ertan Özen, 2021
Eleştirel düşünme becerisi Behmer, 2005; Abdel-Hack ve Helwa, 2014; Ünlü ve Yangın, 2020
Yazma becerisi Figg ve McCartney, 2010; Çıralı, 2012; Kim ve Lee, 2018
İş birliği ve iletişim becerisi Ramírez Verdugo ve Alonso Belmonte, 2007; Ahmed, 2019; Moradi ve Chen, 2019
Motivasyon Turan ve Şeker, 2018; Ertan Özen ve Duran, 2019; Girmen, Özkanal ve Dayan, 2019
Akademik başarı Tsou, Wang ve Tzeng, 2006; Demirer, 2013; Shelton, Archambault ve Hale, 2017
Ana dil ve yabancı dil eğitimi dışında tarih (Coleborne ve Bliss, 2011), fen bilimleri (Dewi, Kannapiran
ve Wibowo, (2018), matematik (Dinçer ve Yılmaz, 2019), sosyal bilgiler (Ünlü ve Yangın, 2020), coğrafya
(Ryan ve Aasetre, 2020) gibi farklı alanlarda da dijital hikâyelerin kullanıldığı görülmektedir.
Dijital hikâye çalışmalarının farklı yaş grupları ile farklı alanlarda öğrenme ortamında öğrencilerin
aktif katılımını sağlamak, motivasyonlarını artırmak, dil becerilerinin yanı sıra teknoloji, analitik düşünme,
yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi üst düzey becerilerinin gelişimini sağlamak, özellikle tüm dünya
ve ülkemizde yaşanan uzaktan eğitim sürecinde iletişim ve iş birliğinin kurulabilmesi için yapılabileceği
düşünülmektedir.
Türkçe Derslerinde Dijital Hikâye
Bu bölümde dijital hikâyenin aşamaları dikkate alınarak oluşturulan bir etkinlik planı sunulmaktadır.
İlkokul 4 ile ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıflarda uygulanması mümkündür. Etkinliğin tamamlanması için öne-
rilen süre beş ders saatidir.
Yazma Öncesi
Türkçe dersi temaları çerçevesinde işlenen kazanımları veya yapılan yazma etkinliklerini desteklemek
amacı ile seçilen herhangi bir tema hakkında öğrencilerin bilgilerini harekete geçirmek için bu aşamada
beyin fırtınası tekniğinden yararlanılabilir. Bu teknik sınıf ortamında öğrencilerden gelen fikirler tahtaya
yazarak gerçekleştirileceği gibi tüm öğrencilerle çevrimiçi ortamda internet siteleri aracılığı ile de gerçek-
leştirilebilir. Çevrimiçi beyin fırtınası yapmak için http://bubbl.us/ veya http://www.mindmeister.com/ gibi
internet sayfaları kullanılabilir.
Daha sonra hikâye taslakları oluşturulur. Burada bir hikâyede bulunması gerekenler, hikâyenin ögeleri,
giriş, gelişme ve sonuç bölümleri hakkında hatırlatmalar yapılabilir. Taslak hikâye çalışmaları kalem kâğıt
ile yapılabileceği gibi dijital ortam kullanılarak da yapılabilir. Google docs gibi bir yazma aracı ya da http://
meetingwords.com/ gibi öğrencilerin yazılarını sizinle paylaşıp onlara dönütler verebileceğiniz bir internet
sayfası da kullanılabilir.
- Bildiri Metni - 299 Eğitimde Yeni Normlar-II