Page 299 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 299

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




            netten elde edilebilir. Ürün sonrası aşamasında hikâyeye son şekli verilir. Yazım açısından ya da kodlama
            ile oluşturuluyorsa kod açısından da hikâye düzenlenir. Pecorini ve Duplàa (2017) 2 ila 5 dakika sürmesi
            planlanan dijital hikâye anlatımında senaryoya bağlı kalınması gerektiğini belirtmişlerdir. Paylaşma; sınıf
            içi arkadaşlarla paylaşma, oluşturulan vlog ya da internet sayfası gibi bir platformda paylaşma olabilir.
            Kodlama ile bir hikâye çalışması yapıldı ise bazı kodlama yazılımlarının kendi internet sayfalarında payla-
            şılması da mümkündür.


                 Öğretimde Dijital Hikâye
                 Literatür incelendiğinde dijital hikâye anlatımının öğretim sürecinde olumlu yönde etkilerinin olduğu
            görülmektedir.


            Tablo 1. Öğretimde Dijital Hikâye Anlatımının Olumlu Etkilerini Gösteren Bazı Çalışmalar
             Problem çözme becerisi    Hung, Hwang ve Huang, 2012; Gimeno Sanz, 2014; Kotluk ve Kocakaya, 2015

             Yaratıcı düşünme becerisi  Ivers ve Barron, 1998; Hewson, Danbrook ve Sieppert, 2015; Ertan Özen, 2021
             Eleştirel düşünme becerisi  Behmer, 2005; Abdel-Hack ve Helwa, 2014; Ünlü ve Yangın, 2020
             Yazma becerisi            Figg ve McCartney, 2010; Çıralı, 2012; Kim ve Lee, 2018
             İş birliği ve iletişim becerisi  Ramírez Verdugo ve Alonso Belmonte, 2007; Ahmed, 2019; Moradi ve Chen, 2019

             Motivasyon                Turan ve Şeker, 2018; Ertan Özen ve Duran, 2019; Girmen, Özkanal ve Dayan, 2019
             Akademik başarı           Tsou, Wang ve Tzeng, 2006; Demirer, 2013; Shelton, Archambault ve Hale, 2017
                 Ana dil ve yabancı dil eğitimi dışında tarih (Coleborne ve Bliss, 2011), fen bilimleri (Dewi, Kannapiran
            ve Wibowo, (2018), matematik (Dinçer ve Yılmaz, 2019), sosyal bilgiler (Ünlü ve Yangın, 2020), coğrafya
            (Ryan ve Aasetre, 2020) gibi farklı alanlarda da dijital hikâyelerin kullanıldığı görülmektedir.
                 Dijital hikâye çalışmalarının farklı yaş grupları ile farklı alanlarda öğrenme ortamında öğrencilerin
            aktif katılımını sağlamak, motivasyonlarını artırmak, dil becerilerinin yanı sıra teknoloji, analitik düşünme,
            yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi üst düzey becerilerinin gelişimini sağlamak, özellikle tüm dünya
            ve ülkemizde yaşanan uzaktan eğitim sürecinde iletişim ve iş birliğinin kurulabilmesi için yapılabileceği
            düşünülmektedir.


                 Türkçe Derslerinde Dijital Hikâye
                 Bu bölümde dijital hikâyenin aşamaları dikkate alınarak oluşturulan bir etkinlik planı sunulmaktadır.
            İlkokul 4 ile ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıflarda uygulanması mümkündür. Etkinliğin tamamlanması için öne-
            rilen süre beş ders saatidir.

                 Yazma Öncesi
                 Türkçe dersi temaları çerçevesinde işlenen kazanımları veya yapılan yazma etkinliklerini desteklemek
            amacı ile seçilen herhangi bir tema hakkında öğrencilerin bilgilerini harekete geçirmek için bu aşamada
            beyin fırtınası tekniğinden yararlanılabilir. Bu teknik sınıf ortamında öğrencilerden gelen fikirler tahtaya
            yazarak gerçekleştirileceği gibi tüm öğrencilerle çevrimiçi ortamda internet siteleri aracılığı ile de gerçek-
            leştirilebilir. Çevrimiçi beyin fırtınası yapmak için http://bubbl.us/ veya http://www.mindmeister.com/ gibi
            internet sayfaları kullanılabilir.
                 Daha sonra hikâye taslakları oluşturulur. Burada bir hikâyede bulunması gerekenler, hikâyenin ögeleri,
            giriş, gelişme ve sonuç bölümleri hakkında hatırlatmalar yapılabilir. Taslak hikâye çalışmaları kalem kâğıt
            ile yapılabileceği gibi dijital ortam kullanılarak da yapılabilir. Google docs gibi bir yazma aracı ya da http://
            meetingwords.com/ gibi öğrencilerin yazılarını sizinle paylaşıp onlara dönütler verebileceğiniz bir internet
            sayfası da kullanılabilir.


            - Bildiri Metni -                                299                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303   304