Page 297 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 297

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




                 GİRİŞ


                 Çocukların akranları ile iletişim kurması, olumlu yönde sosyalleşmesi onların sağlıklı bir kişilik kazan-
            masını ve böylece toplumun da mutlu, sağlıklı, paylaşımcı, anlayışlı bireylerden oluşmasını sağlamaktadır.
            Farklı medya biçimleri, kitaplar, dergiler, radyo, televizyon, cep telefonu, tablet ve bilgisayarlar günümüzde
            iletişim için zengin bir ortam oluşturmaktadır. Özellikle günümüz dünyasını etkileyen salgın hastalık döne-
            minde öğretim ortamlarında bilgisayarlar önemli bir iletişim teknolojisi aracı olmuştur.
                 Dijital hikâyeler, çoklu medya materyallerinin teknoloji kullanımı ile bir araya getirilmesiyle oluştu-
            rulan hikâyelerdir. Hikâye, hem eski hem de modern bir iletişim aracıdır. Yaklaşık bin yıllık bir geçmişi ile
            Türk tarihinde ve kültüründe yer alan hikâye (Çeşitli, 2004) “yaşanmış veya yaşanması mümkün olayların
            okuyucuya haz verecek şekilde anlatıldığı kısa yazılardır” (Kayasandık, 2012). Kendimizle ve evrenle bağ
            kurmamızı sağlayan hikâyeler (Bumberak, 2020) özellikle yaşanan bu değişim döneminde mesafeye
            rağmen iletişim kurmak için kullanılabilir.
                 Duyguları, düşünceleri, bilgileri hikâyelerle paylaşmamız ve bu paylaşımı dijital hikâyelerle de yapmamız
            mümkündür. Dijital hikâye anlatımında öğrenciler temel çoklu medya araçlarını araştırma yapma, yazma
            ve sunum yapma gibi etkinliklerle nasıl birleştireceklerini öğrenirler; hikâye anlatımını hem geleneksel hem
            de yenilikçi yollarla yaparlar (Gregori-Signes, 2008).
                 Araştırma, yazma, problem çözme, organize etme, teknoloji kullanımı gibi becerilerin geliştirilmesini
            sağlayan dijital hikâyeler (Robin, 2006) öğrencilerin kendi çalışmaları olması açısından da önemlidir. Bu
            çalışmada dijital hikâyenin ne olduğu, türleri, aşamaları ve hangi araçlarla oluşturulabileceği açıklanarak
            dijital hikâye anlatımının öğretim ortamlarına katkısının ortaya konulması amaçlanmıştır.


                 Yöntem
                 Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Doküman incele-
            mesinde araştırılması hedeflenen olgu ve olaylar hakkında bilgi içeren materyaller analiz edilmektedir
            (Karasar,  2013).  Çalışmada dijital hikâye, dijital hikâyenin türleri, aşamaları ve öğretimde kullanımı ile ilgili
            literatürden yararlanılmıştır.

                 Dijital Hikâye
                 Dijital hikâye “hikâye anlatma sanatının, ses, görsel ve video gibi çeşitli çoklu ortam araçları ile bir-
            leştirilmesidir” (Robin, 2008). “Geleneksel hikâyenin bilgisayar, video kamera ve ses kaydedici gibi dijital
            teknolojilerle bütünleştirildiği yaratıcı bir süreçtir” (Ohler, 2008). Günümüzde yeni gibi görünse de dijital
            hikâye anlatımı 1990’larda Dijital Hikâye Anlatma Merkezi’nin kendi kişisel hikâyelerini anlatmakisteyen
            insanlarla atölye çalışmaları düzenlemeye başlamasıyla ortaya çıkmıştır (StoryCenter, t.y.). Günümüzde
            gençler bilgisayarlar ile gerçekleştirilen etkinliklerle giderek daha fazla ilgilenmekte ve teknolojik açıdan
            daha yetkin hale gelmektedir (Robin, 2016).
                 Yapısını ve unsurlarını geleneksel hikâye anlatıcılığına borçlu olan dijital hikâye anlatımının biçimi yeni
            çoklu medya teknolojisi ile önemli ölçüde zenginleşmiş ve pragmatik boyutu da genişlemiştir (Gregori-Sig-
            nes, 2010). Dijital hikâye oluşturma araçları ile tek yönlü gönderen-alıcı ilişkisi etkileşimli hâle gelmiştir.
            Öğrencilerin işbirliği, yansıtma ve iletişim yoluyla hikâye oluşturdukları bir öğrenme ortamı oluşmuştur.


                 Dijital Hikâye Türleri
                 Robin (2006) dijital hikâyeleri konularına göre kişisel, tarihsel ve öğretici ya da bilgilendirici olmak
            üzere üçe ayırmaktadır. Kişisel hikâyeler, kişinin hayatındaki önemli olayları içermektedir. Tarihsel hikâyeler,
            geçmişi anlamamıza yardımcı olan dramatik olayları incelemektedir. Öğretici ya da bilgilendirici hikâyeler,
            belirli bir kavram veya uygulama hakkında bilgi vermektedir.
                 Dijital hikâye biçimlerini: seri halinde yayınlanan ses ve görsellerden oluşan hikâyeler, iş birliği yapıla-


            - Bildiri Metni -                                297                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302