Page 322 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 322
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
1. Öğrenci, öğretmen ve veliler uzaktan eğitimde EBA kullanımında hangi zorluklar yaşanmaktadır/
yaşandığını düşünmektedir?
2. Öğrenci, öğretmen ve veli görüşlerine göre uzaktan eğitimdeki Türkçe dersi ile yüz yüze eğitimdeki
Türkçe dersinin arasında farklar nelerdir?
3. Öğrenci, öğretmen ve veliler EBA’nın verimliliğini arttırmak için neler yapılabileceğini düşünmektedir?
Şeklinde belirlenmiştir.
2. Yöntem
Araştırmanın Modeli
Bu çalışma nitel bir araştırmadır. Gözlem, görüşme, doküman analizi gibi veri toplama yöntemlerinden
yararlanıldığı araştırma yöntemine “nitel araştırma” adı verilir (Yıldırım ve Şimşek, 2011). Bu çalışmada nitel
araştırma desenlerinden olan durum çalışması kullanılmıştır. Subaşı ve Okumuş (2017) ve Merriam (2013)’e
göre sınırlı bir sistemin derinlemesine incelenmesi ve betimlenmesi “durum” çalışması olarak adlandırılır.
Çalışma Grubu
Bu çalışmanın katılımcıları iki öğrenci, iki öğretmen, iki veliden oluşmaktadır. Katılımcılar belirlenirken
amaçlı örneklem yöntemi kullanılmıştır. Zengin bilgiye sahiplik yaptığı düşünülen durumların derinlemesine
araştırılmasına “amaçlı örneklem yöntemi” denir (Duran ve Kurt, 2019). Katılımcılardan öğrencilerin canlı
derslere sürekli olarak katılmalarına dikkat edilmiştir. Cinsiyet faktörü çalışmanın sınırlılıklarından değildir.
Çalışmaya katılanlar 46 ve 45 yaşında iki öğretmen, 10 yaşlarında iki öğrenci, 45 yaşında bir ev hanımı ve
49 yaşında bir işçi olarak belirlenmiştir.
Veri Toplama Yöntemi
Araştırmada veri toplama yöntemi olarak görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmacılar tarafından
yapılandırılmış görüşme formunun kullanılması uygun görülmüştür. Görüşme formunun hazırlanmasında
araştırmacılar tarafından şu adımlar takip edilmiştir;
A- Alan yazın taraması ve temel bilgilerin toplanması: Literatür taramasıyla daha önce görüşme
tekniği ile yapılan çalışmalar incelenmiştir. Çalışmalardan elde edilen bilgiler notlar halinde kaydedilmiştir.
B-Yarı yapılandırılmış görüşme formunun ilk taslağının oluşturulması: Elde edilen ön bilgilerden
faydalanarak araştırmacılar tarafından yarı yapılandırılmış görüşme formunun ilk taslağının oluşturul-
muştur. Formda toplam 9 açık uçlu görüşme sorusuna ve demografik özelliklerin bulunduğu sorulara
yer verilmiştir.
C-Yarı yapılandırılmış görüşme formu ile ilgili uzman görüşlerinin alınması: Araştırmacılar tarafından
yarı yapılandırılmış görüşme formu, çalışmanın akademik değer kazanması ve hataların en aza indirilmesi
için alanında uzman kişilere gönderilmiştir. Uzman görüşlerinden sonra formda 9 açık uçlu görüşme soru-
suna ve demografik özelliklerin bulunduğu sorulara yer verilmiştir. Bu adımda alanında uzman bağımsız
3 akademisyenle çalışılmıştır.
D- Uzman görüşlerine göre yarı yapılandırılmış görüşme formuna son şeklinin verilmesi: Uzman
görüşlerinin alınmasının ardından yarı yapılandırılmış görüşme formuna son şekli verilmiştir.
E- Katılımcıların belirlenmesi: Katılımcılar belirlenirken araştırmanı temel problemlerine cevap ola-
bilmelerine dikkat edilmiştir.
F- Görüşmenin gerçekleştirilmesi: Görüşme pandemi şartlarından dolayı sanal iletişim kanalları tercih
edilmiştir. Görüşmeler ortalama 15-20 dakika sürmüştür. Katılımcıların izni alınarak görüşmelerin ses kaydı
alınmıştır ve bu ses kayıtları yazıya dökülmüştür.
artvincovidcongress.org 322 - Bildiri Metni -