Page 358 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 358

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




             GİRİŞ


             Zaman, mekân, öğrenme hızı, yaş vb. açılardan öğrenme serüveninde esneklik sağlayan, öğrenci ve
        öğretmenlerin yüz yüze olma zorunluluğunu ortadan kaldıran, farklı dijital eğitim araçlarıyla yürütülebilen
        uzaktan eğitim, bir eğitim sistemi modelidir. Uzaktan eğitim süreci genel olarak eş zamanlı (senkron) ve
        farklı zamanlı (asenkron) olarak iki şekilde yürütülür.
             Eş zamanlı model, öğretmen ve öğrencinin aynı zaman diliminde çevrimiçi/canlı etkileşim kurarak
        öğretim ortamlarında bulunmasıyla gerçekleşirken farklı zamanlı (asenkron) modelde bu gerekli değildir
        (İşman, 2011; Gökkaya ve Ayçiçeği, 2012; Özbay, 2015).
             Senkron ya da asenkron olarak eğitim sürecinde dijital platformların etkin ve verimli kullanılabilmesi
        için teknik sorunlarının giderilmesi, öğretmen ve öğrencilerin donanım ihtiyaçları konusunda desteklen-
        mesi önemlidir.
             Bu sorunların dışında öğrencilerin derslere olan ilgisizliği, velilerin sürece gereken önemi gösterme-
        mesi, öğretmen-öğrenci iletişiminin sınıf ortamındaki gibi sağlıklı kurulamaması gibi nedenlerinde etkili
        olduğu söylenebilir. Karpenko (2008) yaptığı araştırmada ABD’de öğrenme sürecinde öğrenci-öğretmen
        iletişiminin /etkileşiminin etkili olmadığı durumlarda dijital araçlar üzerinden eğitim alanların %75’inin,
        uzaktan eğitim sürecindeki dersleri tamamlamadan eğitimden ayrıldığını tespit etmiştir.
             E-içerik konusunda öğretmen ve öğrencilere destek olması amacı ile Yenilik ve Eğitim Teknolojileri
        Genel Müdürlüğü tarafından tasarlanmış olan EBA ile öğrenciler doğru ve güvenilir e-içeriklere ulaşabil-
        mektedir (Türker ve Dündar, 2020).
             Kana ve Aydın (2017) tarafından yapılan araştırma da öğretmenler EBA’yı hatalı içerik yüklenmesi,
        bütün derslere ve konulara ait içeriğin olmaması, videoların 21. yüzyıl öğretim yöntemlerini kapsayacak
        şekilde olmaması gibi nedenlerle eleştirmesine rağmen EBA yapılan son düzenlemelerle öğrenci ve öğret-
        menler arasındaki iletişim ve etkileşimi en üst düzeyde sağlayarak uzaktan eğitim sürecinde öğrencilere
        nitelikli öğrenme fırsatları sunmuştur.
             Türkiye’de Covid-19 salgını nedeniyle eğitim alanında gerekli görülen dijital sistem her ne kadar EBA ile
        karşılanmaya çalışılsa da sosyoekonomik durumu yetersiz olan bireylerin eğitime erişimini desteklemek
        için ek olarak farklı düzenlemelere ihtiyaç hissedilmiştir. 13 Mart 2020’de ilk vakanın görülmesiyle eğitime
        verilen ara tatil sonrası 23 Mart 2020’de uzaktan eğitim süreci başlatılmış ve TV kanallarında da eğitim
        yapılmasına karar verilmiştir.
             Kitle iletişim araçlarının haber verme, eğlendirme, eğitme, bilgilendirme, güdüleme, mal ve hizmetlerin
        tanıtımını yapma, ikna etme gibi farklı işlevleri bulunmaktadır. Halk arasında en çok haberleşme ve eğlen-
        dirme amacıyla kullanılan televizyon, daha sonra eğitim için de kullanılmaya başlamıştır (Öztürk ve Çetin-
        kaya, 2021). Bilişim Ağı (EBA) ve TRT arasında yapılan işbirliği sonucunda EBA TV kanalları kurulmuştur
        (EBA TV İlkokul, EBA TV Ortaokul ve EBA TV Lise). Öğrenme kademelerine göre farklı düzeylerde içerikler
        sunan bu üç kanalda, her öğrenci kendi sınıflarına ait ders içeriklerini takip edebilmektedir  (MEB, 2020).
             Uzaktan eğitim ortamlarında tek yönlü (radyo/TV programları, CD/VCD/DVD, kayıtlı internet videoları
        vb.) ve çok yönlü (aktif katılımın yapıldığı etkileşimli dijital yayınlar, telefon ve internet aracılığıyla eşzamanlı
        eğitim, telekonferans, videokonferans vb.) olarak iki türde araçlar kullanılmaktadır (Adıyaman, 2002).
              Bu kapsamda öğrenim çağındaki tüm sınıflar için TRT EBA TV üzerinde de tek yönlü olarak yayınlar
        yürütülmektedir. TRT EBA yayınlarına öğrencilerin katılımını arttırmak ve adaptasyon sorununu en aza
        indirmek için yüz yüze eğitimde 40 dakika olan ders süresi 20 dakikaya indirilmiş, televizyonun görsel
        sunum, sanatsal içerik, güncel yaşamla ilişkili olma ve içeriğin doğruluğu ve niteliği gibi açılardan düzenle-
        meler yapılarak çocukların ve gençlerin üzerinde etkili bir iletişim aracı olması sağlanmıştır (Aydın, 2020;
        Bakioğlu ve Can, 2007).
             Salgın döneminde toplumsal gelişimin sağlanması açısından uzaktan eğitim çok önemlidir. Her seviye
        için ayrı ayrı yapılan uzaktan eğitimler, özellikle ekonomik yetersizliği nedeniyle eğitimden uzak kalan in-

               artvincovidcongress.org                   358                                      - Bildiri Metni -
   353   354   355   356   357   358   359   360   361   362   363