Page 397 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 397
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
“Sosyal izolasyon döneminde yalnızlık hissettiğim anlarda anlık mesajlaşma uygulamalarını daha çok
kullanmaya başladım.” Maddesinde genelde “katılmıyorum” seçeneği işaretlenmiş olsa da “Katılıyorum”
şıkkını işaretleyen birçok öğrenci de bulunmaktadır.
Beklendiği üzere, “Sosyal izolasyon dönemiyle sosyal medyada geçirdiğim zaman artmaya başladı.”
Maddesinde demografik özelliklerine bakılmaksızın tüm öğrencilerde “kesinlikle katılıyorum” seçeneğinin
seçilme oranı oldukça yüksektir. “Sosyal izolasyon döneminde moralim bozulduğunda sosyal medyaya
yönelirim.” Maddesinde de “Katılıyorum” cevabını veren kişi sayısı yüksektir.
Genel olarak sosyal medya kategorisindeki cevaplara bakıldığında özellikle 13 ve 15. Maddelerden yola
çıkılarak ortaöğretim öğrencilerinin sosyal medya kullanımlarında gözle görülür artış olduğu yargısına
varılabilir. Sosyal medya kullanım süresi artışındaki önemli etmenlere örnek olarak da moral bozukluğu ve
yalnızlık unsurları görülebilir. Bunun yanında, öğrenciler genel olarak yatmadan önce ve ilk uyandıklarında
sosyal medya kullanmadıklarını belirtmişlerdir.
Teknoloji kullanımı alanındaki maddelere bakılacak olursa, 2 (“Sosyal izolasyon döneminde telefon,
tablet, bilgisayar gibi araçlarla daha çok vakit geçirmeye başladım.”) ve 10 (“Sosyal izolasyon döneminde
teknolojik cihazlarla vakit geçirdiğimde planladığım süreden daha fazla vakit geçiririm.”) numaralı mad-
delere sıklıkla verilen “katılıyorum” ve “kesinlikle katılıyorum” cevapları dikkat çekmektedir. Buradan yola
çıkılarak, sosyal izolasyon döneminde öğrencilerin planladıklarından fazla ve kontrolsüz teknolojik araç
kullanımının arttığı söylenebilir.
Sosyal izolasyon döneminde ortaöğretim öğrencilerinde hem sosyal medya hem de teknolojik cihaz
kullanımının kontrolsüz arttığı elde edilen verilerden görülebilmektedir.
2. Teknoloji ve sosyal kullanımındaki artış demografik farklılıklara göre değişiklik göstermekte midir?
Cinsiyet faktörü
Sosyal medya kullanımı ile ilgili olan 4. Ve Teknoloji ile ilgili olan 2. Maddelere verilen yanıtlar cinsiyet
faktörü gözetilerek incelendiğinde, sosyal medya kullanımında kız ve erkekler arasında anlamlı farklılık bu-
lunamazken teknolojik aygıt kullanımında bazı farklılıklar göze çarpmaktadır. 2 numaralı “Sosyal izolasyon
döneminde telefon, tablet, bilgisayar gibi araçlarla daha çok vakit geçirmeye başladım.” Maddesinde kız
öğrencilerde en çok verilen cevap “katılıyorum” iken erkek öğrencilerde “kesinlikle katılıyorum” seçeneğidir.
Buna göre, hem kız hem erkek öğrenciler sosyal izolasyon döneminde teknolojik aygıt kullanım sürelerinde
artış olduğunu belirtseler de, süredeki artış ve kontrolsüz teknoloji kullanımı durumu erkek öğrencilerde
daha yüksek seviyede kendini göstermiştir.
Bu çalışmada erkek ve kız öğrencilerin sosyal medya kullanımı arasında anlamlı fark bulunamamış
olmasına rağmen Güleryüz, Esentaş, Yıldız ve Güzel (2020) yaptıkları çalışmalarında sosyal medya ba-
ğımlılığının erkeklerde daha yüksek olduğunu belirtilmişlerdir.
Bu araştırmada erkek öğrencilerin teknoloji kullanma sürelerinin kız öğrencilere göre daha büyük
oranda arttığı gözlemlenmiştir. Benzer şekilde Gökçearslan ve Durakoğlu (2014) da Ortaokul Öğrencilerinin
Bilgisayar Oyunu Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi adlı çalışmalarında erkeklerin
oyun bağımlılığı puanlarının düzeylerinin kızlarınkinden daha yüksek olduğu söylenebileceğini belirtmişlerdir.
Yaş Faktörü
Sosyal medya, teknoloji ve biyolojik etkileriyle ilgili maddelerde en dikkat çeken nokta 7-10 yaş ara-
sındaki katılımcıların yüksek oranla verdikleri “katılmıyorum” cevabıdır. Yaş aralığı açısından bu durum de-
ğerlendirildiğinde, yaş artışıyla beraber daha fazla sosyal medya kullanımı olduğu görülmektedir. Özdemir,
Bülbül, Balcı ve Türköz (2020) de yaptıkları çalışmada yaş artışına paralel biçimde bağımlılık düzeyinin
arttığını belirtmişlerdir.
- Bildiri Metni - 397 Eğitimde Yeni Normlar-II