Page 496 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 496

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




             Tablo 4’de katılımcılar ailelerinin deprem yaşayıp yaşamadıklarından ve neler hissettiklerinden bah-
        setmiştir. İSK katılımcısı ailesinden yaşayan olduğunu fakat yaşayanların korkudan unuttuğunu belirtirken,
        İZK katılımcısı ailesinden yaşayanlar olduğunu ve birkaçının çok korktuğunu diğerlerinin ise pek korkma-
        dığını belirtmiştir.
             Yani iki katılımcı da ailelerinin korktuğunu ve etkilendiğinin söylemiştir. İşçi (2008) , çalışmasında yaşan
        insanların paniklediğinden ve korktuğundan, sadece yaşayanların değil; yakınlarının da endişeden dolayı
        korktuğu gerçeğine ulaşmıştır.
             Tablo 5’de katılımcıların aileleri ile depremden nasıl etkilendikleri hakkında soru sorulmuştur. Katılım-
        cıların ikisi de olumsuz yönde etkilendiğini belirtmiştir. Katılımcılar ailecek depremden etkilendiğini ve artık
        daha dikkatli olduklarını belirtmiştir. İşçi (2008) , çalışmasında insanların başta maddi ve psikolojik olmak
        üzere depremlerden olumsuz etkilendiğinden bahsetmiştir.
             Tablo 6’da katılımcılara herhangi bir tatbikata katılıp katılmadıkları sorulmuştur. Her iki katılımcı da
        deprem tatbikatına okulda katıldıklarını söylemiştir. Katılımcılar katıldıkları tatbikatların başarılı oluğunu,
        belirli bir süre çerçevesi içinde gerçekleştiğini belirtmiştir. İşçi (2008) , çalışmasında insanların okul çağında
        yaptıkları tatbikatların depreme biraz daha hazırlıklı olmalarını sağladıklarını belirtmiştir.
             Tablo 7’de katılımcılar evlerinde bilgilendirme yapılıp yapılmadığını söylemişlerdir. Her iki katılımcı da
        bilgilendirme yapılmadığını, bilgileri yazılı kaynaklardan öğrendiklerini belirtmişlerdir. İşçi (2008) , araştır-
        masında insanların çoğunun yazılı kaynak olarak internet ve kitaplardan yararlandığını, geri kalanların ise
        dergi ve gazetelerden bilgi topladığını söylemiştir.
             Tablo 8’de katılımcılar etraflarındaki insanların depremden nasıl etkilendiğinden bahsetmişlerdir. İSK
        katılımcısı herkesten ve artık önlem alınarak yaşandığından bahsederken, İZK katılımcısı bazı bireylerden
        ve kayıplardan bahsetmiştir. Yani İSK katılımcısı hayatın yavaş yavaş düzeldiği için olumlu yönden, İZK katı-
        lımcısı kayıplardan dolayı olumsuz yönden bahsetmiştir. İşçi (2008) , çalışmasında depremin etkilerinden
        olumlu olarak doğa dengesinin sağlandığından bahsederken, olumsuz olarak maddi durumun sarsılma-
        sından ve psikolojinin bozulmasından bahsetmiştir.
             Tablo 9’da katılımcıların diğer insanlara yapmak istedikleri uyarılar belirtilmiştir. İSK genellikle insanla-
        rın deprem öncesi yapması gerekenleri yani sorumluluklarını söylerken, İZK katılımcısı genellikle deprem
        anında insanların nasıl korunması gerektiğinden bahsetmiştir. Her iki katılımcının belirttikleri uyarılar dep-
        remden sonraki hasarı en aza indirebilmek için gereklidir. İşçi (2008) , çalışmasında buradaki katılımcıların
        yaptıkları önerileri daha ayrıntılı anlatmıştır.
             Ardında gözle görülür kalıntılar bırakan depremi coğrafya derslerinde göstermek ve hakkında bilgi
        vermek kolay görünse dahi daha öncesinde depremi birebir yaşamamış öğrencilerde istenen sonuca
        ulaşmanın mümkün olmadığı gözlenmektedir (Aksoy, 2013). Depremle karşılaşanların deprem algıları ile
        ilgili yapılan çalışmalarda (Aydın, Coşkun, 2010; Demirkaya, 2007a, 2007b) depremin iyi bir şekilde algı-
        lanmadığına, öğretiminde ise birtakım zorlukların olduğundan bahsedilmiştir. Benzer bir sonuçla Karancı
        ve diğ. (1995) ve Çevik (1998) de yaptıkları çalışmalarda depremin psikolojik olarak kalıntılar bıraktığını
        göstermektedir.
             İnsanları derin bir şekilde etkileyen depremin etkileri bu çalışmada da katılımcıların verdiği yanıtlarda
        görülmektedir. Katılımcıların yaşlarının daha küçük olmasıyla beraber “O anı unutamıyorum.” ifadesi ka-
        tılımcılarda unutulması güç bir hatıra olabilmekte ve bu durum katılımcının hayatını etkileyebilmektir. Bu
        bağlamda deprem hafife alınmamalı ve insanların daha çok bilgilendirilmesi gerekmektedir.


             5. Öneriler

             Depremlerin insanlar üzerinde büyük etkileri vardır ve etkileri en aza indirebilmek mümkündür. Bu
        durumda;

             1.  Yılda bir kere önlem amaçlı deprem tatbikatı yapılmalıdır.
               artvincovidcongress.org                   496                                      - Bildiri Metni -
   491   492   493   494   495   496   497   498   499   500   501