Page 501 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 501
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Okul Müdürlerinin Sahip Olması Gereken Yeterliklere İlişkin Öğretmen Görüşleri
Ender KAZAK a
aDr. Öğr. Üyesi, Düzce Üniversitesi, enderkazak81@hotmail.com
Özet
Bu çalışma, okul müdürlerinin sahip olması gereken yeterliklere ilişkin öğretmen görüşlerini tespit
etmek amacıyla, temel nitel araştırma yönteminde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Düzce
il merkezinde bulunan iki lise ve bu liselerde çalışan öğretmenler oluşturmaktadır. Çalışma grubunun
belirlenmesinde amaçlı örneklem yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklem yöntemi kullanılmıştır.
Görüşmeler, 2020-2021 eğitim öğretim yılı Nisan ayı içinde gerçekleştirilmiştir.
Görüşmeler, farklı branşlardan 10 öğretmenle, Covid-19 pandemi nedeniyle, çevrimiçi yöntemlerle
gerçekleştirilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde, nitel analiz yöntemlerinden içerik analizi tekniği kullanılmış-
tır. Araştırma bulgularına göre, okul müdürlerinin sahip olması gereken yeterliklere ilişkin olarak; teknik
yeterlikler, insani yeterlikler ve kavramsal yeterlikler olmak üzere üç alt temaya ulaşılmıştır. Bir okul mü-
dürünün sahip olması gereken teknik yeterlikler alt temasında öğretmenler en fazla, mevzuat bilgisine
sahip olmak, deneyim/tecrübe sahibi olmak, öğretmenlik alan bilgisi/pedagojik yeterliğe sahip olmak ve
öğretmeni işe yönlendirebilmek kavramlarına vurguda bulunmuşlardır. İnsani yeterlikler alt temasında
öğretmenler en fazla, müdürlerin iletişim ve adil olmak kavramlarına vurguda bulunmuşlardır.
Bu kavramları, liderlik, cesaretli olmak, insan psikolojisini bilmek, yeni fikirlere açık olmak, güven ve
kişilik/karakter kavramları izlemiştir. Kavramsal yeterlikler alt temasında öğretmenler en fazla, kararlılık
kavramına vurguda bulunmuşlardır. Bu kavramları, gelişime açık olmak, inisiyatif alabilmek, doğru hedefler
koyabilmek, geniş bir bakış açısına sahip olmak ve yenilikçi olmak kavramları izlemiştir.
Anahtar Kelimeler: Okul Müdürü, Müdür Yeterlikleri, Lise
- Bildiri Metni - 501 Eğitimde Yeni Normlar-II