Page 500 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 500
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
4.Sınıf Öğrencilerinde Kesirler Konusundaki Kavram Yanılgıları ve Hata Türleri
Âdem DOĞAN , Mehmetakif CANBOLAT b
a
aDr. Öğr. Üyesi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, ademdogan@ksu.edu.tr
bYL Öğrencisi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, canbolatmehmetakif@gmail.com
Özet
Matematik konuları öğrencilerin zihninde soyut kavramlar olarak oluşmaktadır. Bu nedenle de ma-
tematik dersi öğrencilere zor gelen derslerden biridir. Dünya genelinde olduğu gibi ülkemizde de mate-
matik öğretiminde öğretmen ve öğrencilerin karşılaştığı zorluklar ve bireylerin öğrenmesini zorlaştıran
bazı kavram yanılgıları vardır. Farklı öğrenmeler sonucu öğrencilerin matematiksel kavramlar hakkında
öğrenmiş oldukları ve zihinlerinde yerleştirdikleri kavramlara yüklemiş oldukları anlamlar, kavramın genel
olarak bilimsel anlamıyla aynı olmayabilir. Bu durum ise kavram yanılgısı olarak ifade edilmektedir.
Bu çalışmanın amacı ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematikte “Kesir” konusunda sıkça yapılan hata
ve kavram yanılgılarının sebepleri ile birlikte araştırılıp ortaya çıkarılmasıdır. Kesirler konusu ilköğretim
matematik programında sayılar konusunun hemen ardından öğretilmektedir. Günlük hayatta ise önemli
bir yer tutmaktadır. Alışverişte, yemek pişirmede, sporda ve ölçüm yapılırken kesirlere fazlasıyla ihtiyaç
duyulmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma gru-
bunu ise 4. Sınıfa devam eden 100 öğrenci oluşturmaktadır. Veri analizinde içerik analizi kullanılmıştır.
Çalışma sonucunda öğrencilerin kesirleri sıralarken, doğal sayıları sıraladıkları gibi davrandıkları, doğal
sayılar ile ilgili öğrenmelerinin devam ettiği algısıyla kesir kavramında sorun yaşadıkları, kesirleri sayı doğ-
rusu üzerinde gösterimde, aralık sayarak yazmak yerine çizgi saymadan kaynaklı hatalar yaptıkları ve bu
hataların bir kısmının pedagojik bir kısmının ise epistemolojik olduğu sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Kesirler, Kavram Yanılgısı, Matematiksel Hatalar, İlkokul 4.Sınıf
artvincovidcongress.org 500 - Bildiri Metni -