Page 571 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 571
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Üstün Yetenekli Öğrencilerinin Virüs Kavramına Yönelik Metaforik Algıları
Burcu BABAOĞLAN ÖZDEMİR , Başak BABAOĞLAN , Neşe Döne AKKURT c
a
b
aÖğretmen, Adile Altınbaş Ortaokulu, burcu-8980@hotmail.com
bÖğretmen, Prof. Dr. Aziz Sancar Bilim ve Sanat Merkezi,basak_babaoglan@hotmail.com
cDr, Nuray Tuncay Kara Bilim ve Sanat Merkezi ,neseakkurt@gmail.com
Özet
Covid-19 salgını tüm dünyada büyük değişim ve dönüşüme neden olmuştur. Salgınla birlikte ortaya
çıkan virüs kavramı herkes tarafından bilinir hale gelmiştir. Bu nedenle araştırma amacı bilim ve sanat
merkezine devam eden üstün yetenekli öğrencilerinin virüs kavramına yönelik sahip oldukları metaforik
algıları olarak belirlenmiştir.
Araştırmanın çalışma grubu Gaziantep ilinde Bilim ve Sanat Merkezine devam eden 30 ortaokul 6.
Sınıf öğrencisidir. Araştırmanın verileri nitel araştırma yöntemiyle elde edilmiştir. Araştırmada olgubilim
deseni kullanılmıştır. Veri toplama aracı “google formlar” üzerinden online olarak hazırlanıp katılımcılara
ulaştırılmıştır. Üstün yetenekli öğrencilerden “Bana göre virüs … gibidir ; çünkü…” cümlesini tamamlama-
ları istenmiştir. Elde edilen veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. İçerik analizine göre elde edilen veriler
kavramsallaştırılarak organize edildikten sonra veriler kategorilere ayrılmıştır. Araştırma sonucunda orta-
okul öğrencilerinin geçerli 21 farklı metafor ürettiği görülmüştür. Elde edilen metaforlar 4 farklı kategori
altında toplanmıştır. Kategoriler; doğa ilişkisiyle virüs, insan ilişkiyle virüs, sağlık ilişkisiyle virüs ve savaş
ilişkisiyle virüs şeklindedir.
Sonuçlar üstün yetenekli öğrencilerin Covid-19 pandemi sürecinde virüs kavramı hakkındaki görüş-
lerinin benzer olmadığını ve çok farklı olduğunu göstermektedir. Bunun yanında üstün yetenekli öğrenci-
lerin bu kavramı genellikle doğayla ilişkilendirdiği sonucuna varılmıştır. Katılımcıların en çok hastalık (f=4),
böcek (f=2), düşman (f=2) ve sigara (f=2) metaforlarını ürettiği görülmüştür. Üstün yetenekli öğrencilerin
ürettikleri metaforlardan yola çıkılarak öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Virüs, Metafor, Metaforik Düşünce, Üstün Yetenekli
- Bildiri Metni - 571 Eğitimde Yeni Normlar-II