Page 571 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 571

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




                      Üstün Yetenekli Öğrencilerinin Virüs Kavramına Yönelik Metaforik Algıları


                           Burcu BABAOĞLAN ÖZDEMİR , Başak BABAOĞLAN , Neşe Döne AKKURT          c
                                                        a
                                                                            b
                               aÖğretmen, Adile Altınbaş Ortaokulu, burcu-8980@hotmail.com
                    bÖğretmen, Prof. Dr. Aziz Sancar Bilim ve Sanat Merkezi,basak_babaoglan@hotmail.com
                            cDr, Nuray Tuncay Kara Bilim ve Sanat Merkezi ,neseakkurt@gmail.com

                 Özet


                 Covid-19 salgını tüm dünyada büyük değişim ve dönüşüme neden olmuştur. Salgınla birlikte ortaya
            çıkan virüs kavramı herkes tarafından bilinir hale gelmiştir. Bu nedenle araştırma amacı bilim ve sanat
            merkezine devam eden üstün yetenekli öğrencilerinin virüs kavramına yönelik sahip oldukları metaforik
            algıları olarak belirlenmiştir.
                 Araştırmanın çalışma grubu Gaziantep ilinde Bilim ve Sanat Merkezine devam eden 30 ortaokul 6.
            Sınıf öğrencisidir. Araştırmanın verileri nitel araştırma yöntemiyle elde edilmiştir. Araştırmada olgubilim
            deseni kullanılmıştır. Veri toplama aracı “google formlar” üzerinden online olarak hazırlanıp katılımcılara
            ulaştırılmıştır. Üstün yetenekli öğrencilerden “Bana göre virüs … gibidir ; çünkü…” cümlesini tamamlama-
            ları istenmiştir. Elde edilen veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. İçerik analizine göre elde edilen veriler
            kavramsallaştırılarak organize edildikten sonra veriler kategorilere ayrılmıştır. Araştırma sonucunda orta-
            okul öğrencilerinin geçerli 21 farklı metafor ürettiği görülmüştür. Elde edilen metaforlar 4 farklı kategori
            altında toplanmıştır. Kategoriler; doğa ilişkisiyle virüs, insan ilişkiyle virüs, sağlık ilişkisiyle virüs ve savaş
            ilişkisiyle virüs şeklindedir.
                 Sonuçlar üstün yetenekli öğrencilerin Covid-19 pandemi sürecinde virüs kavramı hakkındaki görüş-
            lerinin benzer olmadığını ve çok farklı olduğunu göstermektedir. Bunun yanında üstün yetenekli öğrenci-
            lerin bu kavramı genellikle doğayla ilişkilendirdiği sonucuna varılmıştır. Katılımcıların en çok hastalık (f=4),
            böcek (f=2), düşman (f=2) ve sigara (f=2) metaforlarını ürettiği görülmüştür. Üstün yetenekli öğrencilerin
            ürettikleri metaforlardan yola çıkılarak öneriler sunulmuştur.

                 Anahtar Kelimeler: Virüs, Metafor, Metaforik Düşünce, Üstün Yetenekli

































            - Bildiri Metni -                                571                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   566   567   568   569   570   571   572   573   574   575   576