Page 576 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 576
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Covid-19 Pandemisi Süreci Yükseköğretimde Çevrimiçi Desen Öğretimi
Yılmaz ÇIRACIOĞLU a
aÖğr. Gör. Dr., Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, y.ciracioglu@hbv.edu.tr
Özet
Araştırmada, covid-19 sürecinin yükseköğretimde çevrimiçi desen dersine etkileri değerlendirilmiştir.
Araştırmanın evrenini çevrimiçi hazırlanan ankete katılanlar; örneklemini ise pandemi sürecinde desen dersine
öğrenci olarak katılan veya öğretici olarak ilgili dersi veren toplam 212 kişi oluşturmaktadır. Araştırmada
açık uçlu sorulardan oluşan anket çevrimiçi platformlar kullanılarak gönüllü katılımcılara ulaştırılmıştır.
Yapılandırılmamış ortamda katılımcıların tamamen kendi istekleri ile dahil oldukları ve cevap verdikleri
açık uçlu sorulara verilen cevaplar araştırmacıya yönlenmiştir. Demografik bilgiler yanısıra eğitim ve iş
deneyimlerine yönelik bilgiler ile de araştırmanın geçerliliğinin arttırılması sağlanmıştır. Elde edilen veriler
SPSS version 20. Paket Programı aracılığı ile frekans değerlerine dayalı olarak yorumlanmıştır. Araştır-
mada; katılımcıların açık uçlu ve likert tipi anket sorularına verdikleri cevaplar değerlendirilmiştir.
Bu bağlamda bulgular incelendiğinde, genel itibari ile bilgiye kolay erişimin pandemi sürecinde desen
dersi için olumlu etki olarak öne çıktığı söylenebilir. Bu süreçte öğrencilerin öğreticiler ile iletişimde sorun
yaşadıklarından bahsetmeleri, bazı terim, kavram ve teknik bilgiye hâkim olmadıkları için anlatılanları an-
lamlandıramadıkları ve bunun giderilmesi için çevrimiçi ortamda herhangi bir girişimde bulunamadıkları
fikirleri ön plana çıkmaktadır.
Bununla birlikte öğrencilerin model temin etmede yaşadıkları güçlüğün yanı sıra üç boyutlu formların
kağıda aktarılması konusunda zorluk yaşadıkları anlaşılmaktadır. Bu sorunun ortadan kaldırılması için yüz
yüze eğitimde olduğu gibi göster-yaptır tekniği gibi farklı tekniklerin kullanımı gerekmektedir. Katılımcıla-
rın çevrimiçi eğitimde uygulama ağırlıklı desen dersinin etkili olmadığına yönelik farklı birçok fikirlerinden
hareketle oluşmuş motivasyon kaybı da yaşanılan dezavantajlardan bir diğeridir. Kişilerin yapabilirlik dü-
zeyini önemli ölçüde etkileyen motivasyonun çevrimiçi eğitimden kaynaklı düşük olması büyük bir sorun
olarak görülmektedir.
Bu soruna çözüm getirilmediği takdirde bireylerin yaşantılarının birçok noktasında olumsuz etkileri ile
karşılarında olacaktır. Bu sonuçların yanında katılımcıların Covid-19 sürecinde dahi olsa %65’inden fazlası
dersin yüz yüze yürütülmesinin daha faydalı olacağını düşünmesi; çevrimiçi eğitimin desen dersi özelinde
yeterince verimli sürmediğini göstermektedir.
Anahtar Kelimeler: Yüksek öğretim, Desen Öğretimi, Çevrimiçi Eğitim, Covid-19 Pandemisi
Online Drawing Teaching In Higher Education On Covid-19 Pandemic Process
Abstract
In the study, the effects of the covid-19 process on the online drawing course in higher education
were evaluated. Participants in the online survey prepared for the research; the sample consists of a
total of 212 people who attended the drawing course during the pandemic as students or gave the this
course as a teacher. The questionnaire consisting of open-ended questions was delivered to the volunteer
participants using online platforms. The answers given to the open-ended questions, in which the partici-
pants fully participated and answered in the unstructured environment, were directed to the researcher.
In addition to demographic information, the validity of the research has been increased with informa-
artvincovidcongress.org 576 - Bildiri Metni -