Page 628 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 628
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
nitelik açısından olumsuz yönde etkilediği gösterilmiştir. Çocuk ve ebeveyn arasında asabiyet, saldırganlık
ve bu gibi nedenlerden kaynaklı iletişimsizliğin sosyal medya kullanımı ile anlamlı bir ilişki içerisinde olduğu
görülmektedir.
Duygu, Düşünce ve Davranış
Bu kısımda sosyal medya kullanımının; çocukların duygu, düşünce ve davranışları üzerindeki etkileri
alt temalarıyla oluşturularak sunulmuştur.
Şekil 4. Duygu, Düşünce ve Davranış Teması ve Alt Temaları
Şekil 4. incelendiğinde çocukların sosyal medya kullanımının duygu, düşünce ve davranışlarını nasıl
etkilediği görülmektedir. Bu temalara ilişkin bazı katılımcı ifadelerine aşağıda yer verilmiştir
K3: Kullandığı sosyal medya aracına göre değişiyor bu sorunun cevabı ama genel olarak sosyal medya
kullanan çocuklarda kullandığı uygulamadaki kişilere, bu kişilerin yaptıkları faaliyetlere ve hayat tarzlarına
özenme olarak sonuçlanıyor.
K4: Sosyal medyada hayatlarını mükemmelmiş gibi gösterme uğraşındalar. Gerçek dünyalarının böyle
mükemmel olmadığını fark edince çatışma yaşıyorlar. Bu çatışma da hoşnutsuzluk, memnuniyetsizlik,
hırçınlık gibi şeylere sebep olabiliyor.
K7: Daha agresif ve sabırsız olduğunu söyleyebilirim çünkü en ufak bir internet kopukluğuna bile ta-
hammül edemiyor. Aynı zamanda konuşkan ve meraklı oluyor. Çok soru soruyor ve merak ediyor. İzlediği
videoları veya oynadığı oyunlardaki karakterleri sürekli bizimle konuşmak, bize anlatmak istiyor. İlginç
bulduğu noktaları özellikle sürekli gelip bize söylüyor, gösteriyor.
K11: Bağımlılık yaratıyor ne zaman video izleyip oyun oynayabilirim diye fırsat aramaya başlıyor. Yalan
söyleyebiliyor. Sırf sosyal medyaya girebilmek için ödevlerimi bitirdim diyebiliyor.
K2: Bence sosyal medya sahibi olan çocuklar gerçek ve sanal arasında bağlantı kuramıyorlar. Gerçek
zannettikleri şeyin sanal olduğunun bilincinde olmadıkları için bazen kendi hayatlarından memnuniyetsiz
duruma geliyorlar, kendi yeteneklerini keşfedemiyorlar, özgünlüklerini korumak yerine özenmeyi tercih
ediyorlar ve kendi benliklerini kaybedebiliyorlar.
K11: Tüketime yönlendiriyor ihtiyacı olsun olmasın gördüğü ve ilgisini çeken şeylere sahip olmak istiyor.
Örneğin izlediği oyun videolarında yer alan belirli markalara sahip silahlar, arabalar, büyük dinozorlar gibi.
Katılımcı ifadelerine göre çocuklarda sosyal medya kullanımı; nadir olarak bilgiye erişimi kolaylaştır-
artvincovidcongress.org 628 - Bildiri Metni -