Page 68 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 68
Eğitimde Yeni Normlar-II
gerçekten hiç karşılaşmadıkları bir süreci deneyimliyor.
Kendi öğrenmelerinden daha çok kendileri sorumlu oldukları bir öğrenme süreci geçiriyorlar. Aynı
şekilde velilerimiz de eğitim öğretim yıllarına nazaran çok daha çocuklarının öğrenmesinden sorumlu ol-
dukları öğrenmelerini destekleyerek kolaylaştırmak durumunda oldukları bir eğitim öğretim süreci geçir-
diler. Öğretmenlerimiz de aynı şekilde belki kendileri öğrenmeyle ilgili olarak kullandıkları yöntem, teknik
ve materyal araçlarını yeniden tasarladılar. Çünkü mevcut olan yüz yüze eğitimde kullanılan materyaller,
kullanılan öğrenme biçimleri, öğrenciyle ilgili uygulamalar tamamıyla farklılaştı. Salgın sonrasında bu sü-
reçle edindiğimiz deneyimleri uzaktan eğitim sürecinde çok daha etkin kullanacağız.
Öğrenme bireye göre farklılık gösteren bir kavram, özellikle bu öğrencinin bireysel öğrenmedeki so-
rumluluğu, eğitimcinin mevcut durumun her öğrenciye hitap ederek bir uzaktan eğitim sürecinin planlan-
ması ve uzaktan eğitim sürecini öğrenmesiyle birlikte bu imkânlar çerçevesinde görülmesi çok farklı bir
deneyimdi. Bence normalleşme döneminde bu birikim ve deneyimler öğrencinin öğrenmesi konusundaki
direk öğrencinin kendisine ilişkin tespitleri özeleştirileri hatta velinin çocuğun öğrenmesine ilişkin çok daha
derin tespitleri bu süreçteki birikim ve fedakârlıkların yansıması olarak uzaktan eğitim sürecinin sonunda
karşımıza çıkıyor.
Bu süreç sanal eğitim süreçlerini etkili yönetmeyi zorunlu kılacak. Şu an belki biz hep birlikte sanal
eğitim sürecini çok daha farklı bir şekilde ele alıp düşünürken bu süreç artık salgın sonrası normal dönemde
çok daha etkili bir kültür haline gelecek. Yani sanal eğitim sürecini yönetmeye ilişkin bir kültür kurgulama-
mız gerekecek. Olabildiği kadar okullarımızdaki bu yapıyı hem okul, ev ve öğrenmeyi çeşitlendirecek diğer
ortamlarda da sürdürmemiz gerekecek. Eğitim bir sınıfla sınırlanamaz.
Eğitim ve öğretim dediğimiz olgu aslında her yerde olduğu zaman çok anlamlı, kalıcı, davranışa dö-
nüşen bir boyut oluşturur. Öğrenme süreçlerindeki farklılaşma ve deneyim çıktı olarak aslında öğrenci
değerlendirmeye de çok yansıdı. Hepimiz için çok doğal olan sınav olgusu, öğrencilerin sınav tarihlerini
belirleriz. E Okul’a belirlenen süreler içinde sınavların girişlerini yaparız sonra sınavları uygularız. Değer-
lendiririz ve geri dönüt veririz.
Bunun üzerine çalışmalar sürdürürüz. Aslında bir ölçme değerlendirme süreci var. Tabii ki sınıflar öğ-
retim kademeleri düzeyine göre farklılaşıyor. Bizim için rutin olan işleri yapmakta çok zorlandık. Öğrencileri
değerlendirmek çok büyük bir problem haline geldi.
Önce bir sağlık dediğimiz salgının zor dönemleri oldu bu gösterdi ki mevcut olarak uygulanan sonuç
odaklı değerlendirme yaklaşımları aslında yerini tamamen alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerine
otantik yaklaşımlara bırakmak zorunda. Bu bağlamda her öğrencinin öğrenme biçemleri, tarzları farklılık
gösteriyor. Bizim de öğretme yöntem ve tekniklerine ilişkin yatkınlıklarımız çok farklı değil mi? Her birimiz
her yöntem ve teknik konusunda aynı kanaatte miyiz? Veya aynı beceriyle bunu sunabiliyor muyuz? Tabii
ki bu da çok farklılık gösteriyor.
Bu çerçevede ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerimizde aslında normalleşme döneminde
salgın sürecindeki deneyimlerimiz, uygulamalarımızla birlikte değişmek zorunluluk gösterecek. Sonuç
odaklı değerlendirmelerin aslında normal eğitim dönemleri içerisinde de istediğimiz sonucu vermediğini
aslında öğrencinin kendi öğrenmesindeki bu farklılıkları çok daha iyi nasıl öğrenip kendisini ifade edebiliyor-
sa değerlendirmede de farkı uygulamaların yapılmasının çocuğun öğrenmesini destekleyeceğini biliyoruz.
Eğitim öğretim etkinliklerinin genelinde çocuğumuzun öğrenmeye yatkınlığına göre unsurlarımızla
beraber öğrencimizin öğrenmesine nasıl katkı sağlayabileceğimizin üzerinde yoğunlaşmamız, salgın son-
rası içinde bugün ki deneyimlerimizle birlikte şekillenecek.
Bu kavramların hepsi sınıf içerisindeki eğitim öğretimin düzenlenmesinde ve öğrenme alanlarının
çeşitlenmesinde beraberinde ölçme değerlendirme kadar büyük önem taşıyor. Okul yöneticilerimiz de bu
süreçte çok kritik öneme sahip. O kritik rolü en iyi şekilde yerine getirmek için çok büyük çaba sarf ediyorlar.
Normalleşme döneminde de öğrencilerimizin belki desteklenmesi gereken gerek akademik öğrenme,
gerekse fiziksel sportif öğrenme, sosyal duyusal öğrenmesinde, kültürel öğrenmesinde çok yeni imkânlar
artvincovidcongress.org 68 - Davetli Konuşmacı -