Page 87 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 87
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Gruplar arası 101.473 2 50.737 2.980 0.056
Öğretmenin uzaktan eğitimde yapılan
Gruplar içi 1549.463 91 17.027
öğretime ilişkin algıları
Toplam 1650.936 93
Gruplar arası 13.295 2 6.648 0.463 0.631
Öğretmenin uzaktan eğitime ilişkin
Gruplar içi 1305.556 91 14.347
geliştirdiği tutumları
Toplam 1318.851 93
Gruplar arası 19.774 2 9.887 2.414 0.095
Öğretmenin uzaktan eğitimde ödevlere
Gruplar içi 372.663 91 4.095
ilişkin algıları
Toplam 392.436 93
Gruplar arası 791.712 2 395.856 2.054 0.134
Tüm Test Toplam Gruplar içi 17536.341 91 192.707
Toplam 18328.053 93
Veriler incelendiğinde öğretmenlerin kademe ilerleme derecelerine göre uzaktan eğitime ilişkin dü-
şüncelerine yönelik puanları ve tüm alt boyutları puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark
bulunamamıştır (p>0,05)
SONUÇ VE TARTIŞMA
Bu çalışmada pandemi döneminde tüm dünyada ve ülkemizde kullanılan uzaktan eğitim yöntemi
süreci ile ilgili öğretmen görüşlerini ve bu görüşlerin bazı değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği
incelenmiştir.
Fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin tutumları cinsiyet değişkenine göre puanları ve
tüm alt boyut puanları incelendiğinde kadın öğretmenler ile erkek öğretmenler arasında istatiksel olarak
anlamlı bir fark bulunmamıştır. Bu sonuç kadın ve erkek öğretmenlerimizin uzaktan eğitimle ilgili tutum-
larının hemen hemen benzer olduğunu göstermektedir.
Ordu ilinde görev yapan Fen Bilgisi öğretmenlerinin cinsiyetinin uzaktan eğitime karşı tutumda bir
fark yaratmamış olması sevindiricidir. Alanyazın tarandığında öğretmen adayları ve öğretmenlerde farklı
örneklemlerde farklı sonuçlar elde edildiği görülmüştür. Öztaş ve Kılıç (2017) üniversite öğrencilerine
verilen uzaktan eğitimi inceledikleri çalışmada erkeklerin uzaktan eğitime karşı daha olumlu tutum sahibi
olduklarını belirlerken; Barış (2015) yaptığı çalışmada cinsiyete ilişkin bir fark olmadığını ortaya koymuştur.
Kocasaraç (2003), uzaktan eğitimin ayrılmaz bir parçası olan bilgisayarların öğretim alanında kul-
lanımına yönelik öğretmenlerin yeterlilik algılarını incelemiş ve kadın ve erkek öğretmenler arasında ve
farklı öğretmenlik deneyim süresine sahip öğretmenler arasında fark bulmuş; erkek öğretmenlerin, kadın
öğretmenlere göre kendilerini daha yeterli algıladıkları, farklı öğretmenlik deneyimine sahip öğretmenlerin
de benzer algı düzeyine sahip oldukları ancak bazı yeterlilik maddelerinde farklılık gösterdikleri sonucuna
ulaşmıştır.
Uzaktan eğitime karşı tutum toplam puanlar açısından incelendiğinde il merkezindeki öğretmenlerin
ilçe ve köyde çalışan öğretmenlere göre daha yüksek çıkması il merkezindeki öğretmenleri uzaktan eğitime
karşı daha olumlu tutuma sahip oldukları şeklinde yorumlanabilir ve bunun sebepleri il merkezinde inter-
net altyapısının nispeten daha iyi olması gibi sebepler olabilir. Fakat bunun için ayrı bir çalışma tasarlanıp
değerlendirilmesi daha doğru olacaktır.
Araştırma sonucunda öğretmenlerin köy, ilçe ve ilde çalışıyor olmalarının, uzaktan eğitim algılarında
istatiksel olarak anlamlı bir fark oluşturmadığı ortaya çıkmıştır. Tüm öğretmenlerin uzaktan eğitimle ilk
kez karşılaşmışları ve eğitimin EBA üzerinden yapılmış olması dolayısıyla merkez ve kırsaldaki okulların
- Bildiri Metni - 87 Eğitimde Yeni Normlar-II