Page 111 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 111

ekseninde  kurulmuş  bir  filmdir.  Uçağın  Sesi  filmi  ise  diğer  sekiz  filmin  aksine  bir  sorun  üzerine
               kurulmayan, bir dayanışma öyküsünü ilham verici bir şekilde aktarmayı amaçlayan bir filmdir.


                      İncelenen filmlerden üçünde öğretmen temsili olumsuz özelliklere sahip olarak görülürken, bu

               filmlerden  ikisinde  (Aynadaki  Ben  ve  Evvelemirde  Terakki)  öğretmenler  kurtarıcı  rolünde  temsil
               edilmiştir.  Bu  durum  da  öğretmenin  bir  kısım  öğrencinin  gözünde  büyük  beklentilerin  nesnesi

               konumunda olduğunun işareti olarak görülebilir.


                      İncelenen  öğretmen  kategorisindeki  filmlerin  hiç  birinde  öğrencilerin  olumsuz  davranışlar

               sergilediği görülmemektedir. Öğrenci kategorisindeki iki filmde ise olumsuz öğrenci temsiline rastlanır
               ve filmlerden birinde olumsuz davranışlar göstermenin sebebinin teknoloji ile ilgili olduğu, diğerinde

               bu davranışların finalde değiştiği görülür.


                      İki  öğrenci  filminde  engelli  öğrencilerle  dayanışma  temasının  varlığı  dikkat  çekmektedir.

               Öğrenci temsilinde kısıtlanmış ve itaatkâr öğrencilerin varlığı da yine ortak bir söylem olarak fark edilen
               noktalar arasındadır.


               SONUÇ, DEĞERLENDİRME VE ÖNERİLER


                      İncelenen filmlerde fark edilen eleştirel ortak noktalar arasında, kalıp yargılara eleştirel bakış,
               kısıtlanmışlıktan  kurtulma  arzusu  ve  öznel  fikirlerin  desteklenmesi  arayışı  yer  almaktadır.  Engelli

               öğrencilerle  dayanışma  öyküleri  ve  motive  edici  anlatıların  varlığı,  öğrencilerin  bu  konudaki
               hassasiyetinin,  empati  gücü  ve  duyarlılığının  bir  göstergesi  olarak  kabul  edilebilir.  Öğrencilerin

               «ailelerinin yaşamlarındaki etkisini anlatan» öykülere odaklanması, okul çağındaki çocukların özellikle

               ergenlik döneminde aile içi sorunlar ve ebeveyn davranışlarından ciddi boyutta etkilendiğini ve buna bir
               çözüm yolu aradığını ortaya koymaktadır.


                      Filmlerde  yer  alan  öğretmen  temsilinin  bir  yaşamın  sürmesi  ya  da  bir  gencin  kaybedilmesi
               konusunda etki gücüne sahip, bir öğrencinin hayat akışında kırılma noktası yaratabilme gücüne sahip ve

               kimi zaman kurtarıcı rolünde olması, bu mesleğe verilen önemin belirgin bir göstergesidir.


                      İncelenen filmlerin veliden öğretmene ve öğrenciye dek pek çok izleyicinin özeleştiri yapmasını
               sağlayabilecek çeşitlilikte olması, bir kısmının ilham verici, umut öyküsü niteliği taşıması, bazılarının

               eğitim süreçleri ile ilgili sorular sorulmasını sağlaması, filmlerin eğitim misyonlarını düşündürme ve
               sorgulatma yolu ile güçlü biçimde yerine getirdiğini göstermektedir.


                      Sonuç olarak, eğitimde sinemanın kullanılmasının önemi de düşünüldüğünde, EBA ve benzeri

               eğitim mecralarında nitelikli filmlerin sayıca arttırılmasının, okullarda sinema kulüpleri kurulması, yerel
               ve ulusal kısa film yarışmaları gibi etkinliklerle öğretmen ve öğrencilerin düşüncelerini sinema yoluyla


                                                               111
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116