Page 26 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 26
alınmasının ve yüz yüze yapılan eğitimle bir karşılaştırılmasının yapılmasının oldukça önemli olduğu
düşünülmektedir. Dolayısıyla bu çalışma temelde, hem Covid-19 pandemi sürecinde işlenen uzaktan
eğitimin verimliliğini hem de uzaktan eğitim yoluyla işlenen derslerin yüz yüze yapılan derslerle olan
bir karşılaştırmasının yapılmasını amaçlamıştır. Aynı şekilde online olarak işlenen derslerin nasıl daha
verimli hale getirilebileceğine ilişkin öğrenci düşüncelerinin ortaya çıkarılması da amaçlanmaktadır.
Yöntem
Araştırma deseni
Bu araştırma, pandemi sürecinde online olarak işlenen derslerin verimliliğini incelemek ve yüz
yüze yapılan dersler ile online işlenen derslerin karşılaştırmasını lisans öğrencilerinin kendi
deneyimlerinden yola çıkarak ortaya çıkarmayı amaçlayan bir nitel çalışmadır. Öğrencilerin pandemi
sürecinde online olarak incelenen derslerle ilgili deneyimleri sorulduğundan, araştırma nitel araştırma
desenlerinden olgu bilim (fenomenoloji) kapsamına girmektedir. Özet (2014) fenomenolojik bir
araştırmada, farklı kişilerin aynı olguyla ilgili deneyimlerinin incelendiğini belirtmiştir. Aynı şekilde
Creswell (2007) de fenomenolojik çalışmalarında amaçlanan şeyin, bir olgu ile ilgili farklı kişisel
yaşantıları ortaya çıkartmaktır. Yıldırım ve Şimşek (2008) olgu bilim deseniyle yapılan çalışmalarda
genel olarak bir fenomen ile ilgili kişisel deneyimlerin ortaya çıkarılması ve yorumlanması
hedeflenmektedir. Tüm bu bilgiler dikkate alındığında, üniversitelerin çeşitli kademelerinde eğitim
gören öğrencilerin online ve yüz yüze işlenen derler ile ilgili deneyimlerini ortaya çıkarmak bu çalışma
ile amaçlandığından, çalışma fenomenolojik desen kapsamına girmektedir.
Çalışma Grubu
Bu çalışma için amaçlı örnekleme tercih edilmiştir. Amaçlı örneklemenin kullanılmasının amacı,
araştırılacak olguyu deneyimlemiş olan kişilerin belirlenmektir (Creswell, Clark, 2017). Bu yüzden de
bu çalışma için, lisans düzeyinde eğitim gören 21 üniversite öğrencisine ulaşılmış ve online görüşme
yoluyla düşünceleri alınmıştır. Ancak iki katılımcı ile yapılan görüşmelerin yarıda kesilmesinden dolayı
araştırmaya 7’si erkek 12’si kadın katılımcı olmak üzere toplam 19 kişi ile yapılan görüşmeler
araştırmaya dahil edilmiştir.
Veri Toplama Aracı
Bu araştırmada, iki bölümden oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve bu
kısımlardaki sorular katılımcılara yöneltilmiştir. Görüşme formunun ilk bölümünde çeşitli demografik
bilgiler, ikinci kısımda ise, görüşme soruları bulunmaktadır. Bu sorular esas itibariyle iki amaca yönelik
hazırlanmış ve katılımcıların hem pandemi süreci boyunca işlenen online dersler ile ilgili yaşantılarını
ortaya çıkarmak hem de daha önceleri yüz yüze işlenen dersler ile bir karşılaştırılmasının yapılması
hedeflenmiştir.
26