Page 113 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 113
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Gafik 1:Katılımcılar tarafından kullanıldığı söylenen sanal laboratuvar uygulamaları
Grafik 1’de %15,2 kişi tarafından cevaplanan soru için katılımcının bildiği ve kullandığı belirtilen sanal
laboratuvar uygulamaları gösterilmektedir. Katılımcılar tarafından en çok kullanıldığı belirtilen uygulama
EBA (%6,8) ve Morpa Kampüs (%2,8) olmuştur.
4. Tartışma ve Sonuç
Çalışmada uygulanan anketteki maddelerin ayrılan kategorilere verilen yanıtların demografik özelliklere
göre karşılaştırılması tartışma ve sonuç bölümünde yer almaktadır. Anket sonucu elde edilen bulgulardan
yola çıkılarak mantıklı sonuçlara ulaşılmıştır.
Tablo 2’te kız ve erkek öğrencilerin kategorilere verdikleri yanıtlar kıyaslanmaktadır. Elde edilen sonuç-
lara göre sanal laboratuvar kullanımıyla alakalı olarak özgüvenli olmak kategorisinde erkek öğrencilerin
kız öğrencilere göre daha fazla olumlu yanıt verdiği görülmüştür. Bundan yola çıkılarak sanal laboratuvar
kullanımıyla ilgili erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre kendilerine daha fazla güven duydukları söylenebilir.
İstekli olmak ve kıyaslama kategorilerinde kız öğrenciler erkek öğrencilere göre daha fazla olumlu
yanıt vermişlerdir. Kız öğrenciler erkek öğrencilere göre sanal laboratuvar kullanımına daha istekli ve sanal
laboratuvarları gerçek laboratuvarlara tercih etmektedirler. Tablo 3’te devlet okulunda ve özel okulda
okuyan öğrenciler arasında bir kıyaslama yapılmaktadır. Elde edilen sonuçlara göre özel okula okuyan
öğrenciler devlet okulundakilere göre sanal laboratuvar uygulamalarında daha özgüvenlidir. İstekli olmak
kategorisine özel okuldaki öğrenciler devlet okulundaki öğrencilerden daha olumlu yanıtlar vermiştir.
Özel okulundaki öğrenciler sanal laboratuvar uygulamalarına katılmak konusunda daha isteklidir. Devlet
okulundaki öğrenciler kıyaslama kategorisinde yakın bir oranla da olsa ön plana çıkmıştır. Buradan yola
çıkarak devlet okulundaki öğrencilerin sanal laboratuvarları gerçek laboratuvarlara tercih etme oranı özel
okuldaki öğrencilere göre daha fazladır. Çinici ve diğerleri (2013) 5. Sınıf düzeyinde, Daşdemir (2013) 6. Sınıf
düzeyinde sanal laboratuvar uygulamalarının öğrencilerin başarılarını olumlu etkilediği gibi bilimsel süreç
becerilerinin de kazanılmasında oldukça etkili olduğunu belirtmişlerdir. Özdener (2005) Meslek Lisesi, Özel
Lise ve üniversite öğrencilerinden oluşan çalışma grubunda sanal laboratuvar uygulamalarının, geleneksel
laboratuvar uygulamalarına göre öğrenci başarısını arttırdığını belirtmiştir.
Tablo 4’te öğrencilerin okul başarısına göre istek, özgüven ve kıyaslama kategorilerindeki karşılaştır-
maları yapılmaktadır. Özgüvenli olmak kategorisinde en çok olumlu yanıt zayıfı olanlardan gelmiştir. Zayıfı
olan öğrencilerin sanal laboratuvar kullanımında daha özgüvenli olduğu çıkarılmaktadır. Takdir belgesi alan
öğrenciler diğer başarı durumlarına göre daha isteklidir. Kıyaslama olarak sanal laboratuvar uygulamala-
- Bildiri Metni - 113 Eğitimde Yeni Normlar-II