Page 114 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 114

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




        rını laboratuvar uygulamalarına tercih edecek kişiler çoğunlukla sınıfını geçip belge alamayanlardan oluş-
        maktadır. Ayrıca katılımcıların çoğu da sanal laboratuvarları, laboratuvarlardan daha kullanışlı ve birçok
        açıdan daha yararlı olduğunu belirtmiştir. Benzer sonuçla Bozkurt ve Sarıkoç (2008) sanal laboratuvar
        uygulamalarının öğrenci başarısını olumlu yönde etkilediğini belirtmiştir. Yine benzer sonuçlara Akçay,
        Aydoğdu, Yıldırım ve Şensoy (2005) ‘da ulaşmışlardır.
             Katılımcıların daha önce kullandığı sanal laboratuvar uygulamaları arasında EBA, Morpa Kampüs, PHet,
        vitamin gibi uygulamalar yer almaktadır. Okullarda öğretmenler tarafından kullanılması ve öğrencilere
        kullandırılması sayesinde EBA diğer uygulamaların önüne geçmiştir. Ancak sanal laboratuvar kullanımı
        katılan öğrenciler arasında oldukça düşüktür. Daha önce sanal laboratuvar kullanılmaması öğrencilerin
        yapılacak deneyleri gerçek laboratuvarlarda yaptıklarını göstermektedir. Bunun yanında öğrenciler pek
        deney yapmıyor da olabilirler. Bunun sebebi de öğretmenlerden kaynaklı olabilir. İstekli olmak konusunda
        yüksek oranda olumlu yanıt gelmesi bunun öğrencilerin isteksizliğinden kaynaklanmadığını göstermektedir.
             Pandemi dönemimde aynı ortamda birçok kişinin bulunamaması sanal laboratuvarlarda yapılan
        uygulamaları artırmış ve ilgisi olan insanları deneyler yapma konusunda sanal laboratuvarlara yönlen-
        dirmiştir. Benzer sonuçla Kartal (2017) ve Ünal ve Şeker (2020), okullardaki eğitimde verilen derslerde,
        özellikle fen bilimleri, fizik, biyoloji, kimya gibi derslerde olanak sağlanamaması durumunda sanal labora-
        tuvarların kullanılması konuları pekiştirir, anlamayı kolaylaştırır, motivasyonu artırır.

             5. Öneriler


             Uzaktan eğitimin vaz geçilmez olduğu bir dönemde tekrardan ve güçlü bir şekilde gündeme gelen
        sanal laboratuvar uygulamaları öğrenci başarısını olumlu yönde etkilemektedir. Özellikle tekrar sayısı-
        nın göz ardı edilişi ve malzeme sıkıntısının olmayışı en cazip özellikleri arasındadır (Ercan, Şahin ve Balta,
        2016). Bu bakımdan;
             Özellikle uzaktan eğitim sürecinde sanal laboratuvar uygulamalarına daha fazla önem verilmelidir.
             EBA’da sanal laboratuvar uygulamalarına ait farklı bir alan açılarak öğrencilere sınırsız deney yapma
        imkânı sunulmalıdır.
             Farklı sınıf ve yaş gruplarına, lise türlerine uygun sanal laboratuvar uygulamaları
             Öğrenciler daha fazla sanal laboratuvar uygulamalarına yönlendirilerek başarılarının artmasına yar-
        dımcı olunabilir.


             Kaynaklar


             Açıksoy, G., ve İşlek, D. (2017). The ımpact of the virtual laboratory on students’ attitudes in a general
        physics laboratory. International Journal of Online Engineering, 13(4), 20-28.
             Akçay, S., Aydoğdu, M., Yıldırım, H. İ., ve Şensoy, Ö. (2005). Fen eğitiminde ilköğretim 6. Sınıflarda
        çiçekli bitkiler konusunun öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu
        Eğitim Dergisi, 13(1), 2005, 103-116.
             Akkağıt, Ş. F., & Tekin, A. (2012). Simülasyon tabanlı öğrenmenin ortaöğretim öğrencilerinin temel
        elektronik ve ölçme dersindeki başarılarına etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 13(2), 1-12.
             Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine
        Kavramsal Bir İnceleme. BEÜ SBE Dergisi.,7(1), 231-274.
             Bozkurt, E., & Sarıkoç, A. (2008). Fizik eğitiminde sanal laboratuar, geleneksel laboratuarın yerini tu-
        tabilir mi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 89-100.
             Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
             Büyüköztürk, Ş. (2011). Deneysel desenler: öntest-sontest kontrol grubu, desen ve veri analizi. Pegem
        Akademi.

               artvincovidcongress.org                   114                                      - Bildiri Metni -
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119