Page 121 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 121

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




             2      4      28.60   4    28.60   2   14.30     1    7.10    2    14.30    1   7.10   14   100
             3      12     36.40   11   33.30   2   6.10      3    9.10    1    3.00     4   12.10  33   100

             4      4      23.50   4    23.50   1   5.90      1    5.90    5    29.40    2   11.80  17   100
                 Sınıf seviyelerine göre ikinci bölümün bulguları Tablo 1b’de verilmektedir. Tablo 1b incelendiğinde; ilk
            üç sınıf seviyelerinde en büyük yüzde frekans değerleri (%19.20, %28.60, %36.40) “Bilimsel açıklamalar”
            kategorisinde yer alırken, 4. sınıf seviyesinde en büyük yüzde frekans değeri (%29.40) “Psikolojik etkiler”
            kategorisinde görülmektedir. Ayrıca 1. (%19.20), 2. (%28.60), 3. (%33.30) ve 4. sınıf (%23.50) seviyesin-
            de “Ortaya çıkış sebebi”, “Eğitime etkileri” kategorileri kendi içinde aynı yüzde frekanslara sahiptir.  Diğer
            kategorilerde yüzde frekans değerleri birbirine yakınlık göstermektedir.  Katılımcıların her bir kategoriye
            ait cevaplarından örnek ifadeler, aşağıda verilmektedir.
                 Bilimsel açıklamalar: “Koronavirüs hastalığı, insanları etkileyen şiddetli bir solunum yolu rahatsızlı-
            ğıdır. Hastalığın belirtileri arasında ateş, öksürük ve nefes darlığı yer almaktadır. Birçok kişi hastalığı hafif
            belirtilerle ve evde atlatıyor. Orta derece soğuk algınlığından, ölüme kadar gidebiliyor. Ülkemizde ilk vaka 11
            Mart 2020 tarihinde görülmüştür.” (Ö )
                                                 3-6
                 Ortaya çıkışı: “COVID-19 Çin’in Wuhan şehrinde ortaya çıkmış, kökeninin yarasa veya deniz ürünlerinden
            ve hayvan pazarlarından bulaştığı söylenmektedir.” (Ö 3-19 )
                 Çevreye etkileri: “Tüm dünyanın karantinada olduğu günlerde insanoğlunun alması gereken birtakım
            derslerde elbette var. Ozon tabakasının iyileşmeler göstermesi, hava kirliliğinde azalmalar görülmesi, do-
            ğadaki canlıların asıl habitatlarına yerleşmesi gibi.” (Ö )
                                                               4-5
                 Eğitime etkileri: “Bu salgın hayatımıza aniden ve çok hızlı bir giriş yaparak eğitimimizi olumsuz yönde
            etkiledi. Birden derslere ara verildi, daha sonrasında uzaktan eğitime başlandı ve işler daha da zorlaştı.” (Ö )
                                                                                                              3-4
                 Psikolojik etkiler: “Psikolojik açıdan geçen zorlu bu sürecin sonuçlarının ilerleyen dönemlerde yaşa-
            nabileceği yönünde endişeler duymaktayım. Geleceğe yönelik kaygı ve umutsuzluk hissediyorum. Nor-
            malleşme sürecinin eskisi gibi olamayacağı, kesin tedavi yöntemi belirlenmeden insanlarda bu korku ve
            endişelerin artarak devam edeceği düşünüyorum.” (Ö  4-17 )
                 Aşı/ilaç ile ilgili görüşler: “Bu virüsün tamamen geçmesi için bir aşı gerekli ancak hâlâ bulunan bir aşı
            yok, olsa bile üretime geçmesi için biraz zaman gerekliymiş.” (Ö )
                                                                         3-2
                 Tartışma, Sonuç ve Öneriler
                 Literatürde de belirtildiği gibi insanoğlunun karşılaştığı çok ciddi bir problem olan COVID-19, yaşamın
            her alanını büyük oranda olumsuz yönde etkilemiştir (Malhotra, 2020; Naser ve arkadaşları, 2020; Rose,
            2020; Lee, Chiew ve Khong, 2020; Duong ve arkadaşları, 2020; Gonzales ve ekibi, 2020).
                 COVID-19 pandemisi hakkında geleceğin öğretmenleri olacak ve topluma yön verecek olan eğitim
            fakültesi öğrencilerinin görüşleri önem taşımaktadır. Bu sebeple, bu çalışma kapsamında, çalışmanın araş-
            tırma sorusu olan öğrencilerin COVID-19 hakkındaki düşünceleri; “olumlu/olumsuz” olarak (Tablo 1a) ve 6
            kategori altında (Tablo 1b) analiz edilmiştir. Öncelikle öğrencilerin bu soruya verdikleri cevapların altı farklı
            kategoride değerlendirilmesi, katılımcıların COVID-19’a geniş bir perspektiften baktıklarının bir gösterge-
            sidir. Tablo 1a incelendiğinde; öğrencilerin hepsinin olumsuz görüş bildirdiği, bunun yanında çok az sayıda
            öğrencinin olumlu görüş de belirttiği görülmektedir.
                  Olumsuz görüşler örnek olarak öğrenciler; “insan hayatını kısıtladığını”, “ekonomik açıdan zor duruma
            düşüldüğünü”, “eğitimleri açısından olumsuz bir süreç yaşadıklarını” ifade etmektedirler. Olumlu görüşler
            olarak öğrenciler; “insanların yeni kazanımlar elde ettiğini”, “doğanın kendine geldiğini” ifade etmektedirler.
            Literatürde de olumsuz sonuçlara örnek çok sayıda makale mevcuttur (Cheng, 2020; Duong ve arkadaş-
            ları, 2020; Gonzales ve ekibi, 2020; Malhotra, 2020; Zhou, 2020). Tablo 1b incelendiğinde ise; ilk üç sınıf
            seviyelerinde en büyük yüzde frekans değerleri “Bilimsel açıklamalar” kategorisinde yer alırken, 4. sınıf
            seviyesinde en büyük yüzde frekans değeri “Psikolojik etkiler” kategorisinde görülmektedir.
                 Bunun sebebi; özellikle ilk üç sınıfta öğrenim gören eğitim fakültesi öğrencilerinin daha çok COVID-19


            - Bildiri Metni -                                121                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126