Page 122 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 122
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
hakkında bilgi sahibi olmak istemelerinden ve son sınıf öğrencilerinin ise bu tür bilgilerden daha çok salgını,
psikolojik açıdan değerlendirdiklerinden kaynaklanmaktadır. 4. sınıf öğrencilerinin verdiği cevaplarda daha
çok; son sınıfta olmalarına rağmen salgın sebebiyle mezuniyetlerini yaşayamadıklarını, öğretmen olarak
atanabilmeleri için zaten önlerinde önemli bir sınav olduğunu (Kamu Personeli Seçme Sınavı-KPSS) ve bu
sınavla beraber salgının da onları psikolojik olarak kötü etkilediğini ifade etmektedirler. Rumbley (2020) de
bir çalışmasında; bu çağda benzeri görülmemiş bu salgının, kişiler üzerinde endişe, belirsizlik, huzursuzluk,
korku gibi psikolojik etkiler yarattığını ifade etmektedir. Buna benzer başka bir çalışmada Sahu (2020),
dünya çapında çok sayıda etkinliğin ertelendiğini, bunun sebebinin COVID-19’un yarattığı endişe olduğunu
belirtmektedir. Literatür incelendiğinde bilimsel olarak COVID-19 hakkında bilgi veren birçok çalışmaya rast-
lanmıştır (Cakir & Savas, 2020,; Cheng, 2020, Harapan ve ekibi, 2020; Lau ve arkadaşları, 2020; Novel,
C.P.E.R.E., 2020, Zhang ve arkadaşları, 2020; Majumder, Biswas ve Majumder, 2020). Ayrıca Tablo 2b’ye
göre; bütün sınıf seviyelerinde “Ortaya çıkış sebebi”, “Eğitime etkileri” kategorileri, kendi içinde aynı yüzde
frekanslara sahiptir.
Diğer kategorilerde ise yüzde frekans değerleri birbirine yakınlık göstermektedir. Literatür incelendi-
ğinde COVID-19’un ortaya çıkış sebeplerinden (T.C Sağlık Bakanlığı, Bilim Kurulu Çalışması, 2020; Pelmin,
2020), eğitime etkilerinden (Basilaia ve Kvavadze 2020; Brom ve arkadaşları, 2020; Mulenga ve Marbán,
2020) ve çevreye olan etkilerden (Chakraborty & Maity, 2020; Muhammad ve diğerleri 2020) bahse-
den çalışmalara rastlanılmıştır. Ayrıca literatürde aşı/ilaç çalışmaları ile ilgili olarak çok sayıda araştırma
olmasına rağmen (Haleem ve arkadaşları, 2020; Shaw, Kim, Hua, 2020), Mayıs 2020’de toplanan veriler
doğrultusunda, bu araştırmaya katılan katılımcıların aşı/ilaç ile ilgili ifadelerinin genellikle yüzde frekans-
larının düşük olması ilginç bir sonuçtur.
Bunun sebebinin, öğrencilerin diğer etkilerin yanında (çevreye, eğitime, psikolojiye) bu etkiden daha az
bahsetmeleri olduğu söylenebilir.
Araştırmacılara aşağıda verilen öneriler sunulmuştur:
• Öğrencilerin COVID-19 pandemisi hakkında düşünceleri farklı örneklem grubu üzerinde çalışılarak,
elde edilecek sonuçlar değerlendirilebilir.
• Bu çalışma kapsamında sorulan açık uçlu sorudan elde edilen nitel veriler, farklı yollarla (örneğin, ikili
görüşme ile) da zenginleştirilebilir. Böylece, nitel yolla daha detaylı verilerin toplanması mümkün olabilir.
Kaynakça
Arabacı, İ. B., Sünkür, M., & Şimşek, F. Z. (2012). Öğretmenlerin dedikodu ve söylenti mekanizmasına
ilişkin görüşleri: Nitel bir çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration:
Theory and Practice], 18(2), 171-190.
Basilaia, G., & Kvavadze, D. (2020). Transition to online education in schools during a SARS-CoV-2
coronavirus (COVID-19) pandemic in Georgia. Pedagogical Research, 5(4), 1-9.
Brom, C., Lukavsky, J., Greger, D., Hannemann, T., Straková, J., & Švaříček, R. (2020). Mandatory Home
Education during the COVID-19 Lockdown in the Czech Republic: A Rapid Survey of 1st-9th Graders’ Parents.
Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F., (2010). Bilimsel Araştırma
Yöntemleri, (7. Baskı), Pegem Akademi, Ankara, s.90.
Cakir, Z., & Savas, H. B. (2020). A mathematical modelling approach in the spread of the novel 2019
coronavirus SARS-COV-2 (covıd-19) pandemic. Electronic Journal of General Medicine, 17(4), em205.
Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., & Zheng, J. (2020). The psychological impact of the
COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry research, 112934.
Chakraborty, I., & Maity, P. (2020). COVID-19 outbreak: Migration, effects on society, global environ-
ment and prevention. Science of the Total Environment, 138882.
Cheng, X. (2020). Challenges of’School’s Out, But Class’s On’to School Education: Practical Exploration
of Chinese Schools during the COVID-19 Pandemic. Sci Insigt Edu Front, 5(2), 501-516.
artvincovidcongress.org 122 - Bildiri Metni -