Page 186 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 186

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




             GİRİŞ


             Dünyada yaşanılan değişikliklere ve yeniliklere rağmen eğitim insanlığın vazgeçemeyeceği en önemli
        unsurlardan biridir. Eğitim, toplumların gelişmesinde ve devamlılığını sağlamasında büyük bir rol oyna-
        maktadır (Al ve Madran, 2008). Ülkelerin gelişmişlik ve çağdaşlık düzeyiyle birlikte ifade edilen eğitim, ait
        olduğu topluluğun ve dönemin çeşitli özelliklerini taşımaktadır (Dikmen ve Tuncer, 2018). Her dönem içe-
        risinde oluşan değişiklikler ve yenilikler eğitim yöntem ve yaklaşımlarını da etkilemiştir. Özellikle teknoloji
        alanında ki buluşlar eğitimin temelden etkilenmesine neden olmuştur. (Al ve Madran, 2008).
             İçinde bulunduğumuz bilgi çağı, bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişimi ile insanlığı derinden etki-
        lemiş ve ağ topluluklarının oluşmasını sağlamıştır. (Demir, 2014). Bu durum ile birlikte dünyamızı etkileyen
        covid-19 salgını eğitim yöntem ve uygulamalarında mecburi değişikliler yapılmasına neden olmuştur. Salgın
        sürecinde, bulaşma hızını azaltmak ve hastalığın yayılmasını engellemek için okulların ve diğer çeşitli eğitim
        kurumlarının kapatılmasına karar verilmiştir. Bu amaç doğrultusunda birçok ülke de olduğu gibi ülkemizde
        de okullar, üniversiteler ve diğer eğitim kurumlarının geçici bir süre kapatılmasına karar verilmiştir (Keskin
        ve Kaya, 2020). UNESCO’nun resmi sitesinde bulunan verilere göre eğitim kurumlarının kapatılmasıyla
        öğrenci nüfusunun büyük bir çoğunluğunun eğitimi kesintiye uğramıştır (UNESCO, 2020). Bu durumun
        yaratığı eğitim krizine seçenek olarak ülkemizde televizyon ve internet üzerinden uzaktan eğitim modelleri
        hemen uygulamaya konulmuştur (M.E.B, 2020).
             Yeni Tip Koronavirüs (SARS-CoV-2) kaynaklı covid-19 salgın süreciyle birlikte uzaktan eğitim fırsat-
        larından yararlanmaya yönelik uygulamalar hızla artmıştır. Teknolojinin gelişmesiyle uzaktan eğitim im-
        kânları artmış, bireysel ve kitlesel eğitim yöntemlerini birleştirici olanaklar ortaya konulmuştur (Buluk ve
        Eşitti, 2020). Günümüze kadar özellikle ortaokullarda yapılan yüz yüze eğitim dijital ortamlara taşınıp hem
        televizyon hem de internet üzerinden uzaktan eğitim modeliyle yapılmaya başlanmıştır. Uzaktan eğitim;
             - İşman (2005)’a göre farklı ortamlarda bulunan öğrenci ve öğretmenlerin, öğrenme-öğretme faali-
        yetlerini, iletişim teknolojileri ve posta hizmetleri ile gerçekleştirdikleri bir eğitim sistemi modelidir (Kocayiğit
        ve Usun, 2020),
             - Demirel (2011)’e göre kişinin bireyselleştirilmiş eğitim-öğretim etkinlikleriyle kendi kendine öğren-
        mesine olanak sağlamak ve kitle eğitiminde teknolojiden yararlanmaktır (Kör, Çataloğlu ve Erbay, 2013)
             - IPEDS (the Integrated Postsecondary Education Data System)’in topladığı verilerin ışığında NCES
        (National Center for Education Statistics)’e göre yüz yüze eğitmenden ayrılmış öğrencilere talimat vermek
        ve öğrenciler ile eğitmen arasında eşzamanlı veya eş zamansız olarak düzenli ve esaslı etkileşimi destek-
        lemek için bir veya daha fazla teknolojiyi kullanan eğitimdir (Johnston, 2020)
             -Saykılı’ya göre, fiziksel olarak birbirinden uzakta olan öğrenen ve öğretenin, planlanmış ve yapılandı-
        rılmış eğitim çerçevesi içerisinde iki veya daha fazla medya kanalı aracılığıyla eğitim kaynaklarını birbirine
        aktarmasını veya paylaşmasını sağlayan eğitim şeklidir (Saykılı, 2018).
             Tüm bu tanımlardan yola çıkarak en basit şekliyle uzaktan eğitim, farklı mekânlarda olan öğretmen,
        öğrenci ve öğretim materyallerinin teknolojik araçlarla bir araya getirilmesidir (Zammit, 2020).
             Ülkemizde Mart ayında kapanan ortaokullarda öğrencilerin eğitimlerinin devamlılığının sağlanması
        amacıyla Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde 18 tane uzaktan eğitim komisyonu kurulmuştur. Kurulan bu
        komisyonlarda 22 bakanlık personeli ve 188 gönüllü öğretmen ilk etapta görev almıştır (M.E.B, 2020).
        Sürecin uzamasıyla eğitimler okul öğretmenleri tarafından internet üzerinden eşzamanlı (senkron) ve eş
        zamansız (asenkron) olmak üzere iki farklı uzaktan eğitim modeliyle verilmeye başlanmıştır.
             Eş zamanlı uzaktan eğitimde öğrenci öğretmenle birlikte aynı anda dersini işlemekte, ihtiyaç duru-
        munda öğretmenine sorular sorabilmekte veya sadece öğretmenini dinlemektedir.  Eş zamansız uzaktan
        eğitim de ise öğretmen önceden hazırladığı ders notlarını farklı internet uygulamalarından (örneğin ülke-
        mizde MOODLE uygulaması) öğrencilerine ulaştırmakta veya öğrenci dilediği saatlerde hazır edilmiş ders
        notlarına ulaşmakta ve ders ile ilgili sorularını farklı internet uygulamaları (örneğin, whatsapp ve mail)

               artvincovidcongress.org                   186                                      - Bildiri Metni -
   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191