Page 187 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 187
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
aracılığıyla dilediği zaman ders öğretmenine sormaktadır. (Devran ve Elitaş, 2017).
Dünyamızın içinde bulunduğu çağın getirisi olmasıyla birlikte covid-19’un neden olduğu eğitim kısıtla-
maları sonucunda internet üzerinden uzaktan eğitim hızla hayatımıza girmiştir. Özellikle öğrencilerin artan
eğitim ihtiyaçlarını karşılamak, eğitim ile ilgili sorunları gidermek ve eğitim teknolojisini en verimli şekilde
kullanmak için seçilen bir yöntemdir (Kaya, Akyol, Özbek ve Ezlam, 2017). Eğitim teknolojileri öğrencilerin
eğitim ve öğretim hedeflerini daha iyi bir şekilde ulaşmasını sağlayacak şekilde düzenlenmeli ve ülkeler bu
sebepten dolayı ortaya çıkan ihtiyacı karşılayacak eğitim politikalarını geliştirmelidirler (Tüysüz ve Çümen,
2016).
Bu çalışmada hızla uygulamaya konulan Milli Eğitim Bakanlığı onaylı internet üzerinden yapılan eş za-
manlı (senkron) ve eş zamansız (asenkron) uzaktan eğitimin, ortaokul öğrencilerinin akademik başarılarını
nasıl etkilediği üzerinde durulacaktır. Çalışmada öğrencilerin akademik başarılarının etkilenme şeklini ve
nedenini kendi bakış açıları üzerinden tespit etmek amaçlanmıştır.
Tespit edilen durumların cinsiyet değişkenine göre farklılıkları da çalışmada ortaya konmak istenmiştir.
Çalışma, covid-19 süreci ile uygulamaya konulan uzaktan eğitim ile ilgili sorunların tespiti ve bu sorunların
giderilmesinde izlenebilecek yöntemlerin oluşturulmasında, uygulayıcılara ve bu konuda yapılacak diğer
araştırmalara yol göstermesi adına önemlidir. Bu kapsamda aşağıdaki sorulara yanıt aranmıştır:
Ortaokul öğrencilerinin internet üzerinden yapılan eşzamanlı ve eş zamansız eğitimlerinin akademik
başarıları üzerindeki etkisi ile ilgili görüşleri nelerdir,
Ortaokul öğrencilerinin internet üzerinden yapılan eşzamanlı ve eş zamansız eğitimlerine ilişkin cin-
siyet değişkenine göre görüşleri nelerdir.
Keskin’in 2016 yılında Uluslararası Multidisipliner Konferansı (IMUCO)’n da sunduğu çalışmasında örgün
eğitime (deney grubu) ve uzaktan eğitime (kontrol grubu) katılan üniversite öğrencilerinin akademik başarı
puanları incelenmiş ve istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Çalışmanın sonucun da
olarak da uzaktan eğitim programına bilinçli kayıt yaptıran öğrencilerin aktif öğrenmeye daha eğilimli ve
motivasyonlarının daha yüksek olduğu yönünde değerlendirme yapılmıştır ( Keskin, 2016).
Güven’in ICoSReSSE 2017 konferansında sunduğu çalışmasında ülkemizde de internet üzerinden yapı-
lan eğitim çerçevesinde kullanılan Moodle uygulamasının avantajlarının yanı sıra dezavantajlarının da var
olduğu belirtilmektedir. Araştırma, Moodle uygulamasının kullanımı ve içeriğinin hazırlanması ve ailelerin
çocukların internette vakit geçirmeleriyle ilgili kaygılarının ortadan kaldırılması konularında çeşitli öneriler
sunmaktadır (Güven, 2017).
Yöntem
Araştırmanın Modeli
Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi ele alınmıştır. Nitel araştırma yöntemi, veri toplama yöntemi
olarak gözlem, görüşme ve doküman analizine dayalı bir araştırma şeklidir. Bilinen veya fark edilmemiş
problemlerin algılanmasına ve probleme ilişkin durumların gerçekçi bir şekilde ele alınmasına yönelik öz-
nel-yorumlayıcı bir süreci ifade etmektedir. Olayların ve olguların gerçekçi bir ortamda bütüncül bir şekil-
de incelenmesine yönelik süreci temsil eder. İnsan ve toplum davranışlarını incelerken psikoloji, sosyoloji
antropoloji gibi bilim dallarının içinde yer alır. Niçin, nasıl, ne şekilde gibi sorulara cevap arar.( Baltacı, 2019).
Evren ve Örneklem
“Internet Üzerinden Yapılan Uzaktan Eğitimin Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Başarısına Etkisinin
Araştırılması” konulu bu çalışmada KKTC Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokul öğrenci görüşleri esas alın-
mıştır. Günümüz pandemi koşullarından dolayı Kolay Ulaşılabilir Durum Örnekleme yöntemi kullanılmıştır.
Araştırma örneklemi içerisinde 2020-2021 akademik yılı Güzelyurt bölgesi ortaokullarından Şehit Turgut
Ortaokulu ve Güzelyurt Türk Maarif Koleji öğrencileri yer almıştır. Toplamda 199 öğrenci araştırmaya ka-
- Bildiri Metni - 187 Eğitimde Yeni Normlar-II