Page 193 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 193

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




            karşı öğrenme yolu ile sergilediği olumlu veya olumsuz her türlü his ve tavırdır. E-öğrenme ortamlarında
            öğrenmeyi etkileyen en önemli unsurlardan biridir (Biçer 2019).
                 Çalışmada öğrencilerin teknoloji ile kendi kendilerine yönelik öğrenimleri ve öğrencilerin e-öğrenme-
            ye yönelik tutumlarının cinsiyet açısından farklılık göstermediği bulunmuştur (Eroğlu ve Özbek, 2018).
            Bu açıdan bakıldığı zaman öğrencilerin bu tarz eğitimlerle ilgili önerilerinin de cinsiyet açısından çok fazla
            farklılık göstermediğini ve çalışmada oluşan temaların kız ve erkek öğrenciler tarafından ifade edilme
            oranlarının birbirine yakın olduğunu belirtebiliriz.

                 Sonuç ve Öneriler


                 Bu çalışmada elde edilen veriler doğrultusunda araştırma problemlerine yanıt aranmıştır. Elde edilen
            yanıtların analiz sürecinde ilgili literatür kapsamında değerlendirilmiş ve tespit edilmiştir.
                 Araştırmada, ortaokul öğrencilerinin internet üzerinden yapılan eşzamanlı ve eş zamansız eğitimlerinin
            akademik başarıları üzerindeki etkisi ile ilgili görüşlerinin neler olduğunun saptanmasına çalışılmıştır. İncele-
            nen veriler doğrultusunda olumlu yönde yansımalar yaşayan öğrencilerin daha çok olduğu bulunmuştur.
                 Öğrencilerin ifadeleri ışığında bu çeşit eğitimlerin ders konularını işleyerek ve tekrarlar yaptırarak
            öğrencilerin derslerden geri kalmamasını sağladığı ortaya konulmuştur. Bunlara karşılık yapılan uzaktan
            eğitimlerin internetten ve kullanılan uygulamalardan kaynaklanan sorunlar nedeniyle öğrencilerin derse
            katılamaması veya dersi anlayamaması gibi olumsuzlukları da taşıdığı elde edilen sonuçlar arasındadır.
                  Öğrencilerin yapılan uzaktan eğitimlerle ilgili yaptığı çeşitli öneriler içerisinde ders saatlerinin ve
            sürelerinin öğrencilere uygun saatlerde olması en sık ifade edilen tema olmuştur. Başka bir çalışmada
            öğrencilerin uzaktan eğitimler ile ilgili sosyal bulunuşluk durumları incelenmiştir. Bu çalışmanın sonucun-
            da öğrencilerin uzaktan eğitim ortamlarında kendilerini ve duygularını ifade etmeleri, diğer öğrencilerle
            etkileşim ve iletişimde bulunmaları ve kendilerini gruba ve ortama dahil hissetmelerine yönelik eylemleri
            orta düzeyde gerçekleştirdikleri gözlemlenmiştir. (Gündüz, Aydemir, Karaman, 2018).
                 Araştırmanın ikinci alt problemi olan öğrenci görüşlerinin cinsiyet değişkenine göre farklılıklarının
            incelenmesinde ele alınan uzaktan eğitimlerin akademik başarıya olumlu yönde yansımalarını görenlerin
            %26.47’sini kız, % 18.38 erkek öğrenciler olduğu görülmektedir. Araştırmaya katılan öğrencilerin internet
            üzerinden yapılan eşzamanlı ve eş zamansız eğitimlerin öğrencilerin akademik başarılarına olan olumlu
            katkıları ve cinsiyet değişkenine göre farklılıkları incelendiği zaman katılımcıların %22.41’i ders konularını
            işleyerek ve tekrarlar yaparak derslerinden geri kalmadıklarını ifade etmişlerdir. Bu ifadeyi belirten kız
            öğrenci oranı %13.79, erkek öğrenci oranı ise %8.62’dir.
                  Eğitimlerin olumsuz katkıları da öğrenciler tarafından belirtilmiştir. Belirtilen ifadeler sonucunda %
            41.50 oranı ile en yüksek katılımın olduğu tema; öğrencilerin internet ve kullanılan uygulamalardan kay-
            naklanan sorunlar nedeniyle derse katılamamış veya dersi anlamamış olmalarıdır. Bu oranın %24.50’sini
            kız, %17’sini erkek öğrenciler oluşturmaktadır. Özellikle internet nedeniyle derslere katılamama veya de-
            vamlı dersten düşme gibi alt nedenlerin yanı sıra internet sağlayıcısının olmaması veya yeterli internetinin
            olmaması gibi sorunlar oluşturmaktadır.
                 Eğitimler ile ilgili önerilerini cinsiyet değişkenine göre göstermiş olduğu farklılık incelendiğinde ise
            katılımcı öğrencilerin çoğu olan % 19.86’sı ders saatlerinin ve sürelerinin daha uygun saatlerde olmasını
            istemişlerdir. Bu öneriyi ifade eden  %12.33 oran ile kız öğrenciler,  % 7. 53 ise erkek öğrenciler olmuş-
            tur.  Benzer bir çalışmada ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin görüşleri doğrultusunda uzaktan eğitimin
            avantajları, dezavantajları ve eğitim kalitesini artırmaya yönelik çözüm önerilerine ilişkin bulgular tespit
            edilmiş ve değerlendirilmiştir.
                 Bu çalışma sonucunda öğrencilere göre uzaktan eğitimin avantajları; hastalıktan korunma, bağım-
            sızlık ve öğrenme ortamının işlevselliği, dezavantajları ise; ortam yetersizliği, fırsat eşitsizliği ve sistemsel
            sorunlar şeklindedir. Araştırmada sıklıkla ifade edilen öğrenci görüşleri ise etkileşimin artırılması ve fırsat


            - Bildiri Metni -                                193                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198