Page 441 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 441

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




            pandemi sürecinde Covid-19 tanılı hastanın bakımına katılma konusunda kendisini hazır hissetmediğini
            belirtmekte olup, öğrencilerin %82’si ilgili riskler nedeni ile klinik uygulamaların ertelenmesini doğru bir
            karar olarak değerlendirmektedir(20). Bu konuda Hayter ve Jackson (2020) tarafından yapılan çalışma-
            da, hemşirelik eğitiminde klinik uygulamaların nasıl gerçekleştirileceğine yönelik cevap bulması gereken
            birçok sorunun olduğu belirtilmekte olup, öğrencilerin öğrenme gereksinimlerinin karşılanmasına öncelik
            verilerek pandemi sürecinde gerçekleştirilecek klinik uygulamalarda 10 temel kriterin dikkate alınması
            gerektiği vurgulanmaktadır(21).
                 Bu kriterler incelendiğinde ise, hızlı ve etkili iş sağlığı önerilerinin sunulması, klinikte çalışmanın eğitim
            süreçlerine ve mezuniyetlerine olan etkisinin öğrencilere açıklanması, klinik ortamların risk analizinin ya-
            pılması ve risklerin azaltılmaya çalışılması, ne kadar ve nasıl uygulama yapılacağının öğrencilerin onamları
            alınarak planlanması, herhangi bir sorunla karşılaşıldığında öğrenci refahını izleyebilmek için stratejiler
            belirlenmesi, üniversite tarafından öğrencilere psikolojik danışmanlık sağlanması, işbirliği yapmayı tercih
            etmeyen öğrencilere de destek olunması, öğrencileri etkileyen istenmeyen olayların kayıt altına alınması,
            klinik alanda uygulama yapacak öğrencilerin belirlenebilmesine rehberlik edecek kanıt temelli bir taban
            oluşturulması ve öğrencilerin güvenliğinin sağlanabilmesi için kurumların yasal sorumluluğunun netleş-
            tirilmesinin yer aldığı görülmektedir(2).


                 Uzaktan eğitimde karşılaşılan durumlar
                 Her öğretim yöntemi farklı kullanım özelliklerine sahip olup bir yöntem için daima bütün öğrencilere
            her şartta uygundur, kullanışlıdır, başarılıdır denilemez. Bir yöntem seçilirken şartlar, öğrenciler gibi yöntem
            seçimini etkileyen değişkenler vardır. Bütün yöntemlerin kendi özelinde avantaj ve dezavantajı bulunmakla
            birlikte uzaktan eğitimin de birçok avantaj ve dezavantajı vardır(4).
                  Taş ve Köktürk Dalcalı (2021) de yaptığı araştırmada öğrencilerin eğitimin uzaktan gerçekleşmesi
            nedeni ile motivasyonlarının olumsuz etkilendiği, hemşirelik mesleğinin saygınlığının artması ile ilgili olarak
            ise motivasyonlarının yükseldiği belirtilmiştir(5).
                 Kürtüncü ve Kurt (2020)’ un yaptığı araştırmada öğrencilerin internet ve bilgisayar konusunda kı-
            sıtlı imkânlar nedeniyle dersleri takip etmekte güçlük yaşadıklarını ve öğrenciler, aile yakınlarının enfekte
            olması, pandemi sürecinin psikolojilerini olumsuz yönde etkilediğini belirtilmiştir. Sürecin belirsizliği ve ken-
            dini koruma kaygısı öğrencilerin derslerine odaklanmasını zorlaştırmakta ve öğrenciler psikolojik olarak
            olumsuz etkilenmektedir(22).


                 Uzaktan eğitimin sağladığı kolaylıklar
                 Özellikle yüz yüze eğitim ile kıyaslandığında uzaktan eğitimin önemli avantajları göze çarpmaktadır.
            Uzaktan eğitim zaman ve mekân sınırlaması olmaksızın geniş kitlelere bilgiye erişim imkânı sunar. Eğitim
            süreçlerine zenginlik ve esneklik de katarak öğrenenlerin sürekli ve bağımsız bir şekilde kendi öğrenme
            hızında öğrenmelerine olanak verir.
                 Uzaktan eğitim bilgi ve iletişim teknolojileri ile bilgiye anında ve daha kolay ulaşılmasına imkân tanır,
            eğitim maliyetlerini düşürür, esnek ve objektif bir ölçme değerlendirme sunar(23,24,25). Konu ile ilgili
            araştırmalar incelendiğinde; Almaghaslah ve Alsayari (2020) uzaktan eğitimin, eğitim ihtiyacını karşıla-
            ma açısından önemli bir avantaj oluşturduğunu ve benzer şekilde Kaden (2020) ise uzaktan eğitimin en
            önemli avantajının Covid-19 pandemi döneminde öğrenme için destek oluşturması olarak görüldüğü nü
            belirlemişlerdir(26,27).
                  Andoh ve diğerleri (2020) üniversite öğrencileri üzerinde uzaktan eğitimin değerlendirilmesine yönelik
            yapmış oldukları araştırmada, uzaktan eğitime yönelik öne çıkan öğrenci görüşünün teknolojik imkânların
            daha etkin kullanılması yönünde olduğunu ortaya koymuşlardır(28). Horspool ve Lange (2012) ise uzak-
            tan eğitimin en önemli avantajlı yönlerinin mekânsal olarak kolaylık sağlamakla birlikte ve ayrıca ev ve
            okula gidiş-geliş anlamında zaman tasarrufu ve çevrimiçi platformlar ile birlikte yüksek nitelikte iletişim


            - Bildiri Metni -                                441                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   436   437   438   439   440   441   442   443   444   445   446