Page 441 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 441
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
pandemi sürecinde Covid-19 tanılı hastanın bakımına katılma konusunda kendisini hazır hissetmediğini
belirtmekte olup, öğrencilerin %82’si ilgili riskler nedeni ile klinik uygulamaların ertelenmesini doğru bir
karar olarak değerlendirmektedir(20). Bu konuda Hayter ve Jackson (2020) tarafından yapılan çalışma-
da, hemşirelik eğitiminde klinik uygulamaların nasıl gerçekleştirileceğine yönelik cevap bulması gereken
birçok sorunun olduğu belirtilmekte olup, öğrencilerin öğrenme gereksinimlerinin karşılanmasına öncelik
verilerek pandemi sürecinde gerçekleştirilecek klinik uygulamalarda 10 temel kriterin dikkate alınması
gerektiği vurgulanmaktadır(21).
Bu kriterler incelendiğinde ise, hızlı ve etkili iş sağlığı önerilerinin sunulması, klinikte çalışmanın eğitim
süreçlerine ve mezuniyetlerine olan etkisinin öğrencilere açıklanması, klinik ortamların risk analizinin ya-
pılması ve risklerin azaltılmaya çalışılması, ne kadar ve nasıl uygulama yapılacağının öğrencilerin onamları
alınarak planlanması, herhangi bir sorunla karşılaşıldığında öğrenci refahını izleyebilmek için stratejiler
belirlenmesi, üniversite tarafından öğrencilere psikolojik danışmanlık sağlanması, işbirliği yapmayı tercih
etmeyen öğrencilere de destek olunması, öğrencileri etkileyen istenmeyen olayların kayıt altına alınması,
klinik alanda uygulama yapacak öğrencilerin belirlenebilmesine rehberlik edecek kanıt temelli bir taban
oluşturulması ve öğrencilerin güvenliğinin sağlanabilmesi için kurumların yasal sorumluluğunun netleş-
tirilmesinin yer aldığı görülmektedir(2).
Uzaktan eğitimde karşılaşılan durumlar
Her öğretim yöntemi farklı kullanım özelliklerine sahip olup bir yöntem için daima bütün öğrencilere
her şartta uygundur, kullanışlıdır, başarılıdır denilemez. Bir yöntem seçilirken şartlar, öğrenciler gibi yöntem
seçimini etkileyen değişkenler vardır. Bütün yöntemlerin kendi özelinde avantaj ve dezavantajı bulunmakla
birlikte uzaktan eğitimin de birçok avantaj ve dezavantajı vardır(4).
Taş ve Köktürk Dalcalı (2021) de yaptığı araştırmada öğrencilerin eğitimin uzaktan gerçekleşmesi
nedeni ile motivasyonlarının olumsuz etkilendiği, hemşirelik mesleğinin saygınlığının artması ile ilgili olarak
ise motivasyonlarının yükseldiği belirtilmiştir(5).
Kürtüncü ve Kurt (2020)’ un yaptığı araştırmada öğrencilerin internet ve bilgisayar konusunda kı-
sıtlı imkânlar nedeniyle dersleri takip etmekte güçlük yaşadıklarını ve öğrenciler, aile yakınlarının enfekte
olması, pandemi sürecinin psikolojilerini olumsuz yönde etkilediğini belirtilmiştir. Sürecin belirsizliği ve ken-
dini koruma kaygısı öğrencilerin derslerine odaklanmasını zorlaştırmakta ve öğrenciler psikolojik olarak
olumsuz etkilenmektedir(22).
Uzaktan eğitimin sağladığı kolaylıklar
Özellikle yüz yüze eğitim ile kıyaslandığında uzaktan eğitimin önemli avantajları göze çarpmaktadır.
Uzaktan eğitim zaman ve mekân sınırlaması olmaksızın geniş kitlelere bilgiye erişim imkânı sunar. Eğitim
süreçlerine zenginlik ve esneklik de katarak öğrenenlerin sürekli ve bağımsız bir şekilde kendi öğrenme
hızında öğrenmelerine olanak verir.
Uzaktan eğitim bilgi ve iletişim teknolojileri ile bilgiye anında ve daha kolay ulaşılmasına imkân tanır,
eğitim maliyetlerini düşürür, esnek ve objektif bir ölçme değerlendirme sunar(23,24,25). Konu ile ilgili
araştırmalar incelendiğinde; Almaghaslah ve Alsayari (2020) uzaktan eğitimin, eğitim ihtiyacını karşıla-
ma açısından önemli bir avantaj oluşturduğunu ve benzer şekilde Kaden (2020) ise uzaktan eğitimin en
önemli avantajının Covid-19 pandemi döneminde öğrenme için destek oluşturması olarak görüldüğü nü
belirlemişlerdir(26,27).
Andoh ve diğerleri (2020) üniversite öğrencileri üzerinde uzaktan eğitimin değerlendirilmesine yönelik
yapmış oldukları araştırmada, uzaktan eğitime yönelik öne çıkan öğrenci görüşünün teknolojik imkânların
daha etkin kullanılması yönünde olduğunu ortaya koymuşlardır(28). Horspool ve Lange (2012) ise uzak-
tan eğitimin en önemli avantajlı yönlerinin mekânsal olarak kolaylık sağlamakla birlikte ve ayrıca ev ve
okula gidiş-geliş anlamında zaman tasarrufu ve çevrimiçi platformlar ile birlikte yüksek nitelikte iletişim
- Bildiri Metni - 441 Eğitimde Yeni Normlar-II