Page 442 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 442

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




        sağlanabilmesi ile ortamsal olarak öğrenme kolaylığı sağlaması olarak bulgulamışlardır(29).  Koç (2020),
        Türkiye’de öğretim elemanları üzerinde yaptığı araştırmada uzaktan öğrenmenin öğrenciler için ön plana
        çıkan avantajının uzaktan eğitime ulaşma kolaylığı sağlaması şeklinde bulgulamıştır(30).
             Türkiye’de öğretim üyeleri ile yapılan başka bir araştırmada Alpaslan (2020), öğretim üyelerinin
        uzaktan eğitime ilişkin belirttikleri avantajlı noktaların uzaktan eğitimin pratik ve esnek olması, zamandan
        ve mekândan bağımsız olması ve bilgiye erişimde çeşitlilik sağlaması gibi özelliklerle ilgili olduğunu be-
        lirtmişlerdir(31). Koçyiğit ve Uşun (2020) tarafından Türkiye’deki öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik
        tutumlarının incelendiği bir araştırmada, öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin olarak gördükleri en önemli
        noktanın çeşitli nedenlerden dolayı mevcut eğitimin dışında kalan bireylere eğitim-öğretim olanağı sağla-
        ması ön plana çıkmıştır(32).
             Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin deneyimlerinin incelendiği bir araştırmada ise Yolcu
        (2020), öğrencilerin uzaktan eğitime ilişkin avantajlı gördükleri hususları derslerin defalarca izlenebilmesi
        ve rahat bir ortamda takip edilebilmesi olarak bulgulamıştır(33).

             Uzaktan eğitimde karşılaşılan dezavantajlar
             Teknolojinin eğitime yansıması ve beraber kullanılması ile birlikte daha gelişmiş biçimlerde yürütülen
        uzaktan eğitim elbette ki bazı dezavantajları da beraberinde getirmektedir. Elitaş (2017) uzaktan eğitimin
        bu önemli dezavantajları şu şekilde açıklamıştır: Grupla çalışma disiplininden yoksun olma durumu ile et-
        kileşim eksikliğinden dolayı motivasyon kaybına ve öğrenenin asosyalleşmesine sebep olabilir. Uygulama
        gerektiren derslerin veya konuların öğretiminde yetersiz kalabilir.
              Teknoloji bağımlılığı riski ve ölçme ve değerlendirmenin güvenirliği sorunu olabilir(23). Hemşirelik
        öğrencilerin eğitim programına uyum sağlayabilmelerinin ön koşulu güdülenmedir(34). Örgün eğitim sı-
        rasında bile teorik ve uygulamadan oluşan bir müfredata sahip hemşirelik eğitiminde güdülenmeye ilişkin
        problemler yaşanırken uzaktan eğitimin öğrencilerin güdülenme düzeyini etkilediği sonucuna varılmıştır(5).
        Yılmaz (2020)’nin çalışmasında pandemi süreci bittikten sonra şartlar uygun olduğu takdirde öğrencilerin
        örgün eğitimi tercih ettikleri bulunmuştur(35).
             Öğrencilerin pandemi nedeni ile eğitimlerine uzaktan eğitim ile devam etmeleri, laboratuvar ve klinik
        ortamdan uzak kalmaları, eğitim sürecinin uygulama kısmında aktif katılımlarının olmamasının motivas-
        yonlarını olumsuz yönde etkilediği görülmüştür(35). İlgili araştırma sonuçları incelendiğinde de benzer
        sonuçların elde edildiği görülmektedir. Ramos-Morcillo ve diğerleri (2020) uzaktan eğitimin dezavantajlı
        noktalarından birinin öğrencilerin eşit haklara sahip olmamasının oluşturduğunu vurgu de bulunan öğrenci-
        lerin şehir merkezinde bulunan öğrencilere göre daha dezavantajlı konumda olduğu vurgulanmaktadır(36).
             Keskin ve Özer Kaya (2020) uzaktan eğitimin değerlendirilmesine yönelik olarak yaptıkları araştır-
        mada öğrencilerin iletişim sağlama konusunda eksiklik hissettikleri ve eğitim esnasında teknik sorunların
        yaşandığını bildirmişlerdir(37). Bir diğer araştırmada Koç (2020) uzaktan eğitimin dezavantajlı yönlerinin
        öğretim elemanı ve öğrenci arasındaki etkileşim eksikliği, öğrencilerin düzenli derse katılmayışı ve teknik
        problemler olarak görüldüğünü ortaya koymuştur(30).
             Serçemeli ve Kurnaz (2020) öğrenciler üzerinde yapmış olduğu çalışmada uzaktan eğitimin dezavantajlı
        yönlerinden birinin eğitmen ve öğrenci arasındaki etkileşim yetersizliği olarak görüldüğünü belirtmiştir(38).
        Diab ve Elgahsh (2020) tarafından hemşirelik öğrencileri ile yapılan çalışmada ise öğrencilerin %61,6’sının
        uzaktan eğitime yönelik olumsuz tutuma sahip olduğu, öğrenim görülen sınıfa göre en yüksek olumsuz
        tutumun birinci sınıf öğrencilerinde olduğu ve öğrencilerin uzaktan eğitimde yaşadıkları güçlüklerin başında
        alt yapı, teknoloji, teknik destek, yönetim ve eğitimci özellikleri olduğu saptanmıştır(39).
             Yapılan araştırmalarda uzaktan eğitimin sıklıkla ifade edilen dezavantajları olarak ölçme ve değerlen-
        dirme eksikliği, motivasyon kaybı, internet ve bilgisayar eksikliği, fırsat eşitsizliği, etkileşim yetersizliği, teknik
        olarak yaşanan problemler, sosyalleşme eksikliği ve sürece hazırlıksız olma olarak sıralanabilmektedir(40).



               artvincovidcongress.org                   442                                      - Bildiri Metni -
   437   438   439   440   441   442   443   444   445   446   447