Page 456 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 456
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
ve yetenekler olabilir. İşte tam bu sebepten sınıftaki öğretmene yine çok iş düşmektedir. Bilineni yönetmek,
bilinmeyeni keşfetmek sınıftaki öğretmenin asli sorumluluklarından biridir. Aksi takdirde sınıftaki sorunlarla
baş edemez ve diğer asli sorumluluğu olan öğretme işini gerçekleştiremez.
Üstün potansiyelli çocukların olası sorun yaşadıkları alanlar vardır. Eşzamanlı olmayan gelişimleri
bunun başında gelir. Hızlı düşünebilme becerileri ne kadar ileride olursa olsun dil becerileri, el becerileri
genel anlamda motor becerileri bilişselin gerisinde kalabilir. Bu çocuklar istediklerini yapamadıklarında
sorun ve hayal kırıklığı yaşamaya başlayabilirler.
Üstün çocukların akranlarıyla vakit geçirmediği kendinden büyük çocukları yahut yetişkinleri tercih
ettikleri vurgulanır. Ana sebep, üstün çocuğun ilgi alanlarında kompleks oyunlar oynama isteğidir. Kişileri ve
olayları düzenleme isteklerini anlayan ve tatmin edici eşliklerle oynamak ister. Bu beklentilerini akranlarıyla
gerçekleştirebilmeleri ancak ve ancak kendi potansiyelinde ya da sosyal zekâsı, uyum becerisi ve algısı iyi
olan akranlarıyla mümkün olabilir. Bu da yine aynı dilden konuşan oyun arkadaşı anlamına gelmektedir.
Bu beklentilerine uygun arkadaş bulamadığından kendinden büyükleri tercih etme yolunu seçerek işini
kolaylaştırmayı seçer.
Bir diğer taraftan üstün çocuk üstün etiketinin getirdiği sorumluluk ve yüklerle baş etmek zorunda
kalabilmektedir. Üstün olduğu için hemen her alanda iyi olmasını bekleyen bakışların yükü altında kendini
geri çekmeye başlayabilir. Bu da potansiyelini geliştirememesini ve hatta kullanamamasını beraberinde
getirir. Yahut bu etiket sebebiyle beslenmeden büyüyen bir özgüven ile her alanda iyi olacağı inancı gelişti-
rebilir. Başarısız olmayı kabul edemeyebilir. Bu da yoğun stres ve depresyon ile baş etme sorununu getirir.
• Çabuk öğrenen üstün çocuk öğrenmeye devam eden çocuklar için yapılan tekrarlardan sıkılırlar,
• İşlenen konular, çözülen problemler öğrencinin düzeyinden altta olduğunda derse ve öğretmene
odaklanamazlar yahut dersi dinlemeyi gereksiz bulabilirler,
• Diğer öğrencilere uyum sağlamaya çalışan ya da öğretmenini üzmek istemeyen üstün öğrenci
dikkat çekmemek için kendini ve potansiyelini geri çekebilir. Gelişmesi gereken yerde gerilemesine
sebep olan bir ortamda kalabilir,
• Üstün öğrencinin yapmak istediği proje, tartışmak istediği konu, irdelediği detay sınıf için uygun gö-
rülmeyip engellenebilir, bu da öğrenciyi ya hiddetlenmeye ya da sınıftan, dersten kopmaya götürebilir.
• Sorduklarına cevap bulamayan üstün, öğretmeninin bilmediği ve yetersiz olduğu sonucuna vara-
bilir. Bildiği halde yanıt vermediği sonucuna ulaşır ise öğretmenine olan inancını, güvenini ve saygısını
yitirebilir.
• Kendisini normal olarak değerlendiren bir çocuk öğretmeni tarafından sınırları aşması, yaratıcılığını
kullanması, bir adım daha ileri düzeyi keşfetmesi konusunda motive edilmezse, imkân tanınmazsa
gizli üstünlüğünü asla keşfedemeyebilir. Unutulmamalıdır ki birçok dahi okullarından uyumsuz ya da
başarısız diye dışlanmış, eğitim programından çıkarılmıştır. Sonrasında özgür davranabilme ortamı
bulduklarında kendilerini keşfetme imkânı da bulmuşlardır.
Sınıftaki öğretmenin en yorulduğu zamanlar odaklanmayan yahut aşırı hareketliliğiyle sınıfı dağıtan
öğrencilerdir. Aşırı hareketli, yerinde duramadığı şikâyetiyle psikiyatra yönlendirilen, yapılan görüşme ve
analizler sonucunda öğrencinin ya üstün potansiyeli sebebiyle kendini oyalamaya yöneldiği yahut öğretmenin
yetersizliği yönünde kanaat kullanan öğrencinin öğretmene saygısını yitirdiği bu sebeple dersi dinlemeye
layık bulmadığı ortaya çıkmıştır.
1000’den fazla patenti ile başarılı bilim insanı Thomas Edison, ilkokul öğretmeninin Edison ailesine
yazdığı mektuptan ötürü okuldan alınmıştır. Mektupta öğretmeni Thomas için hiçbir şekilde başarılı ola-
mayacağına dair kesin görüş belirtmiştir. Amerika’nın kurucularından ve Amerikan Bağımsızlık Bildirgesinin
düzenleyicisi Benjamin Franklin, 10 yaşında okulu bırakmıştır.
12 yaşında, bir gazetede çırak olarak çalışmaya başlamıştır. Michael Jordan Lise 2.sınıfta iken boyu
artvincovidcongress.org 456 - Bildiri Metni -