Page 456 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 456

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




        ve yetenekler olabilir. İşte tam bu sebepten sınıftaki öğretmene yine çok iş düşmektedir. Bilineni yönetmek,
        bilinmeyeni keşfetmek sınıftaki öğretmenin asli sorumluluklarından biridir. Aksi takdirde sınıftaki sorunlarla
        baş edemez ve diğer asli sorumluluğu olan öğretme işini gerçekleştiremez.
             Üstün potansiyelli çocukların olası sorun yaşadıkları alanlar vardır. Eşzamanlı olmayan gelişimleri
        bunun başında gelir. Hızlı düşünebilme becerileri ne kadar ileride olursa olsun dil becerileri, el becerileri
        genel anlamda motor becerileri bilişselin gerisinde kalabilir. Bu çocuklar istediklerini yapamadıklarında
        sorun ve hayal kırıklığı yaşamaya başlayabilirler.
             Üstün çocukların akranlarıyla vakit geçirmediği kendinden büyük çocukları yahut yetişkinleri tercih
        ettikleri vurgulanır. Ana sebep, üstün çocuğun ilgi alanlarında kompleks oyunlar oynama isteğidir. Kişileri ve
        olayları düzenleme isteklerini anlayan ve tatmin edici eşliklerle oynamak ister. Bu beklentilerini akranlarıyla
        gerçekleştirebilmeleri ancak ve ancak kendi potansiyelinde ya da sosyal zekâsı, uyum becerisi ve algısı iyi
        olan akranlarıyla mümkün olabilir. Bu da yine aynı dilden konuşan oyun arkadaşı anlamına gelmektedir.
        Bu beklentilerine uygun arkadaş bulamadığından kendinden büyükleri tercih etme yolunu seçerek işini
        kolaylaştırmayı seçer.
             Bir diğer taraftan üstün çocuk üstün etiketinin getirdiği sorumluluk ve yüklerle baş etmek zorunda
        kalabilmektedir. Üstün olduğu için hemen her alanda iyi olmasını bekleyen bakışların yükü altında kendini
        geri çekmeye başlayabilir. Bu da potansiyelini geliştirememesini ve hatta kullanamamasını beraberinde
        getirir. Yahut bu etiket sebebiyle beslenmeden büyüyen bir özgüven ile her alanda iyi olacağı inancı gelişti-
        rebilir. Başarısız olmayı kabul edemeyebilir. Bu da yoğun stres ve depresyon ile baş etme sorununu getirir.

             •  Çabuk öğrenen üstün çocuk öğrenmeye devam eden çocuklar için yapılan tekrarlardan sıkılırlar,
             •  İşlenen konular, çözülen problemler öğrencinin düzeyinden altta olduğunda derse ve öğretmene
             odaklanamazlar yahut dersi dinlemeyi gereksiz bulabilirler,
             •  Diğer öğrencilere uyum sağlamaya çalışan ya da öğretmenini üzmek istemeyen üstün öğrenci
             dikkat çekmemek için kendini ve potansiyelini geri çekebilir. Gelişmesi gereken yerde gerilemesine
             sebep olan bir ortamda kalabilir,

             •  Üstün öğrencinin yapmak istediği proje, tartışmak istediği konu, irdelediği detay sınıf için uygun gö-
             rülmeyip engellenebilir, bu da öğrenciyi ya hiddetlenmeye ya da sınıftan, dersten kopmaya götürebilir.

             •  Sorduklarına cevap bulamayan üstün, öğretmeninin bilmediği ve yetersiz olduğu sonucuna vara-
             bilir. Bildiği halde yanıt vermediği sonucuna ulaşır ise öğretmenine olan inancını, güvenini ve saygısını
             yitirebilir.

             •  Kendisini normal olarak değerlendiren bir çocuk öğretmeni tarafından sınırları aşması, yaratıcılığını
             kullanması, bir adım daha ileri düzeyi keşfetmesi konusunda motive edilmezse, imkân tanınmazsa
             gizli üstünlüğünü asla keşfedemeyebilir. Unutulmamalıdır ki birçok dahi okullarından uyumsuz ya da
             başarısız diye dışlanmış, eğitim programından çıkarılmıştır. Sonrasında özgür davranabilme ortamı
             bulduklarında kendilerini keşfetme imkânı da bulmuşlardır.


             Sınıftaki öğretmenin en yorulduğu zamanlar odaklanmayan yahut aşırı hareketliliğiyle sınıfı dağıtan
        öğrencilerdir. Aşırı hareketli, yerinde duramadığı şikâyetiyle psikiyatra yönlendirilen, yapılan görüşme ve
        analizler sonucunda öğrencinin ya üstün potansiyeli sebebiyle kendini oyalamaya yöneldiği yahut öğretmenin
        yetersizliği yönünde kanaat kullanan öğrencinin öğretmene saygısını yitirdiği bu sebeple dersi dinlemeye
        layık bulmadığı ortaya çıkmıştır.
             1000’den fazla patenti ile başarılı bilim insanı Thomas Edison, ilkokul öğretmeninin Edison ailesine
        yazdığı mektuptan ötürü okuldan alınmıştır. Mektupta öğretmeni Thomas için hiçbir şekilde başarılı ola-
        mayacağına dair kesin görüş belirtmiştir. Amerika’nın kurucularından ve Amerikan Bağımsızlık Bildirgesinin
        düzenleyicisi Benjamin Franklin, 10 yaşında okulu bırakmıştır.
             12 yaşında, bir gazetede çırak olarak çalışmaya başlamıştır. Michael Jordan Lise 2.sınıfta iken boyu

               artvincovidcongress.org                   456                                      - Bildiri Metni -
   451   452   453   454   455   456   457   458   459   460   461